vinter projekt

Sportster

315:405= gött ljud
Gick med
26 Mar 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Sportster
Har en 1200 hundra sportster som jag skull vilja montera turbo på, håller för tillfället på med att montera insprutning från en buell på den, finns det någon vänlig person som kan hjälpa mig vad jag skall ha för aggregat med tillbehör, för övrigt så klarar jag tillverka rör o fästen mm :)
 
Sportster skrev:
2265004 Har en 1200 hundra sportster som jag skull vilja montera turbo på, håller för tillfället på med att montera insprutning från en buell på den, finns det någon vänlig person som kan hjälpa mig vad jag skall ha för aggregat med tillbehör, för övrigt så klarar jag tillverka rör o fästen mm :)

nu är jag inte speciellt kunnig på turbo men låter dumt o byta till insprut från fuggar om den ska turbokonverteras?!
 
semper skrev:
2265036 nu är jag inte speciellt kunnig på turbo men låter dumt o byta till insprut från fuggar om den ska turbokonverteras?!
ge mig en anledning att förgasare skulle vara bättre...
 
Sportster skrev:
2265078 ge mig en anledning att förgasare skulle vara bättre...

Som sagt du ska kanske inte lyssna på mig jag är inte speciellt kunnig på turbo, jag har bara fått för mig att det är ett mkt enklare bygge med fuggar men kan va helt fel också.

Kommer säkert nån duktig och rättar till mig alldeles strax :)
 
Sprut är bättre, men bara om man kan hitta större spridare och kan programera om/byta styrboxen. Att bara öka soppatrycket som man gör med förgasare funkar inte med sprut.
Men en Megasquirt box kostar bara från 1500:- om man bygger den själv
 
jojje1963 skrev:
2265216 Sprut är bättre, men bara om man kan hitta större spridare och kan programera om/byta styrboxen. Att bara öka soppatrycket som man gör med förgasare funkar inte med sprut.
Men en Megasquirt box kostar bara från 1500:- om man bygger den själv
Det är precis vad jag har så den diskutionen är överflödig...
det var turbo biten jag var intresserad av.............
 
Beror på vad du är efter, en gathoj med lite lagom boost och tidigt laddtryck eller en dragbike med massor av HP men bara på höga varv
Om det är en gathoj så funkar nog en td04-16t, det är vad jag kör på min 1120cc Bonnie
 
Sportster skrev:
2265237 Det är precis vad jag har så den diskutionen är överflödig...
det var turbo biten jag var intresserad av.............
Hej!
Åker också sportster. Minns denna tråd på samma tema från tidigare i vintras:http://sporthoj.com/forum/showthread.php?t=108173&highlight=buell+turbo

Många av turbofolket här syntes då en smula skeptiska till turbo på just sportster. Hörde dock att Magnacharger är på gång eller redan har en kompressor till Sportster: http://www.magnacharger.us/ De har ju tidigare tagit fram driftsäkra lösningar till övriga HD. Det borde ju bli problematiskt även där om inläggarna i den av mig bifogade tråden hade rätt isf kan jag tycka :va Dvs det blir ju stor termisk och mekanisk last på motorn även med kompressor, som ju alltså inte är ovanligt med på HD.
Firman http://www.hillbillymotors.com/html/xb9turbo.html verkar ju vara den mest seriösa leverantören enligt förstnämda tråden iaf.

Nåväl, jag gillar mer klassiskt trimmande med större slagvolym, kam och flöde så jag ska lämna den här tråden. Kan inte inte så mycket om turbotrim.

Bolt-on-kompressorsatsen låter mer direkt i gassvaret samt enklare än turbo i mina öron. Avgasdriven turbin pajar ju hela HD-sången därtill.

Mvh
Jörgen
 
Last edited:
Jörgen Karlsson skrev:
2265275 Hej!
Åker också sportster. Minns denna tråd på samma tema från tidigare i vintras:http://sporthoj.com/forum/showthread.php?t=108173&highlight=buell+turbo
Jag körde lite kommentatorjobb runt hojarna på EM-deltavlingen i Alastaro häromsistens där det också kördes sportsman-klasser som t.ex. Harley Drags med finska regler. Det innebär 4 tum längre sving än i Sverige plus att det tillåts överladdning. Tre turbo-tvinnar fanns på plats varav den ena körde nytt finskt Harley Drags-rekord med en runda på 8.94 / 253.7

Depå-bilder på http://harleydrags.com/foto/TurboTwins Den tredje turbosnurran hittade jag inte när jag till slut fick fram kameran.

Jörgen, det var väl du i reportaget i tidningen Custom Bike eller vad den heter?

MVH
PiPPi
http://HarleyDrags.com
 
pwillen skrev:
2286831
Jörgen, det var väl du i reportaget i tidningen Custom Bike eller vad den heter?
MVH
PiPPi
http://HarleyDrags.com
Hej
Jo det är korrekt. Själv tycker jag inte att det är någon vidare verkshöjd på mitt bygge, med de på Bike insisterade på ett reportage då de gillade stuket och att jag kör så mycket med hojen. Skulle aldrig ställa upp i ngn custom-bike-tävling med henne! Där ligger jag i lä med råge! :gnissla

Apropå Harley Drags så blev jag peppad av Jörgen på Supertwin när jag bänkade hos honom att köra min hoj i Harley break-out. Har väl varit lite för feg med det. :rodnar

Bra sida, HarleyDrags.com!

Mvh
J
 
hej.
ny här...
jag håller på att turbokonvertera min 1200 sportster -93.

det jag hade tänkt köra är:
microsquirt sprut.
ny turbo från saab 9-5. modell har jag inte i huvudet..
pro flow oljepump för att få upp oljetrycket till vad turbon behöver..
har rivit hela motorn nu (det sista igår) o ska mäta upp o byta lite lager o ringar..
E85 forskar jag lite i just nu, men det lutar åt att det blir sprit i tanken..=)

hade tänkt köra standard snurra o börja ladda 0,5 bar.

hoppas att när mappning är klar kunna komma upp till 110-120hk

trask performance har ett kitt som ska ge 113hk i en standard sportster men nästan 5000 dollars för en turbo o lite tjaffs känns ju lite blodigt..:/ (jag kanske är snål)

det här är vad jag kommit fram till.. är det någon som tycker att jag är galen är ni mer än välkomna att säga det..:)
 
hej.
ny här...
jag håller på att turbokonvertera min 1200 sportster -93.

det jag hade tänkt köra är:
microsquirt sprut.
ny turbo från saab 9-5. modell har jag inte i huvudet..
pro flow oljepump för att få upp oljetrycket till vad turbon behöver..
har rivit hela motorn nu (det sista igår) o ska mäta upp o byta lite lager o ringar..
E85 forskar jag lite i just nu, men det lutar åt att det blir sprit i tanken..=)

hade tänkt köra standard snurra o börja ladda 0,5 bar.

hoppas att när mappning är klar kunna komma upp till 110-120hk

trask performance har ett kitt som ska ge 113hk i en standard sportster men nästan 5000 dollars för en turbo o lite tjaffs känns ju lite blodigt..:/ (jag kanske är snål)

det här är vad jag kommit fram till.. är det någon som tycker att jag är galen är ni mer än välkomna att säga det..:)


ös på bara!! blir nog hur fränt som helst.. men du ska köra drag me den å inte gata? är det en 4 stegs proflopump? dyr?
 
ös på bara!! blir nog hur fränt som helst.. men du ska köra drag me den å inte gata? är det en 4 stegs proflopump? dyr?

hoppas det..:) drag??:confused: ne... gata:yoparty
nu har nog planerna ändrats lite.. skippar nog den där dyra US 700$ pro flow pumpen o kör en annan lösning.. snickra, banka ihop en elpump (shopp-shopp-snart färdigt) till en kostnad av 1200kr.. om det funkar..:D

den enda jag hittat som vet vad han pratar om är en amerikan som åker sportster turbo och han tyckte att jag skulle åka på 140hk.. jänkare, dom är inte riktigt kloka:)

har upptäckt att detta är ett ganska kul projekt för att alla "proffs" som komenterar är ute och svävar i det blå....
 
Det finns några snubbar som kör hillclimb med en Buellsnurra på 1200 cc med turbo. Tror dom är med i Hydet MC, hur som helst så plockar dom 150 hästar utan större problem....
 
Fanken Falken, du behöver fila på avataren. Pröva med den här istället, jag tror den klarar måttgränsen om man jämför med en del andra:

Falken.jpg


Fotografen
http://HarleyDrags.com
 
Det finns några snubbar som kör hillclimb med en Buellsnurra på 1200 cc med turbo. Tror dom är med i Hydet MC, hur som helst så plockar dom 150 hästar utan större problem....

åå f_n..
det är inga problem att plocka effekt ur en sportster snurra.. det kostar bara pengar..:)
vore kul med en bild o kanske något mer om vad dom gjort med motorn?
försökte hitta något på hydets sida men det var bara en massa håriga partyknuttar
jag är även ute efter hållbarhet då jag inte är sugen på att promenera hem.

men det vore kul att hitta någon svensk som turbokonverterat en sportstermotor. bolla ideer är ju aldrig fel.

åker du överladdat??
 
....hade tänkt köra standard snurra o börja ladda 0,5 bar.

hoppas att när mappning är klar kunna komma upp till 110-120hk...

Vilket är viktigast, att få dit en turbo eller komma upp i 110-120 HK? det sistnämda är ju enklare genom konventionell trim tycker jag.
 
Vilket är viktigast, att få dit en turbo eller komma upp i 110-120 HK? det sistnämda är ju enklare genom konventionell trim tycker jag.

få dit en turbo...
för att lära, för att vara udda, för att jag hade en del grunk liggande och för att få en ball stil på min hoj.. hade även tänkt en programerbar insprutning, vilket kan ses som extremt overkill.. men det är något jag vill lära mig.. sen är målet att komma under 15000kr i bygg/renoveringskostnad, inte för att snåla men för att tvinga mig själv att göra allt själv...

kanske mappar o kör en vecka innan jag river den igen för att göra något nytt... sportsterspecialisten tassen trodde att jag skulle kunna plocka 180-200hk ur en orginalsnurra.. tror honom inte men får väl se vad nuffrorna hamnar på efter en stund i bänken..
 
få dit en turbo...
för att lära, för att vara udda, för att jag hade en del grunk liggande och för att få en ball stil på min hoj.. hade även tänkt en programerbar insprutning, vilket kan ses som extremt overkill.. men det är något jag vill lära mig.. sen är målet att komma under 15000kr i bygg/renoveringskostnad, inte för att snåla men för att tvinga mig själv att göra allt själv...

kanske mappar o kör en vecka innan jag river den igen för att göra något nytt... sportsterspecialisten tassen trodde att jag skulle kunna plocka 180-200hk ur en orginalsnurra.. tror honom inte men får väl se vad nuffrorna hamnar på efter en stund i bänken..

du ska tro honnom!! jag har redan plockat ut 125hk på 1bar utan ic med för smala/långa krökar 98 ok soppa!! Nu med snurra direkt fram och rätt dim på grenrör + ic har jag siktet inställt på 170hk 160nm!! org 51hk 1 cylle 650cc. Fungerar hur bra som hellst bara vevstakslagret håller ska nu byta till glidlagrat. Vad har en hd? glid? Tipps på turbo Viktigt stort avgashus!! annars hinner inte den våldsamma pulsen ut ur avgashuset och du får avgasmottryck vilket innebär 0 hk + spikning!! Sopa dit en td04 12t eller större inte mindre!! hittas lämpligast på en volvo v40t finns andra bilar med.. likvärdig stor avgasdel. kompressordelen kan du utgå från vad som hellst ,inte så viktigt. Jag skulle Använt en mikuni 40mm-42mm funkar skitbra! Plenium så stort som möjligt. minst 2liter hellst 3-4 . Om du tänker köra ic så kan du nog klara dig med 1,7-3liters plenium. jag skulle gjort ett stort provisoriskt på 3 liter och ställt in motorn. Sedan kan man prova att gå ner i volym. Man tappar effekt på för litet + att svårt att ställa in bränslet!! Lycka till Kommer garanterat att fugera skitbra:tummenupp
 
*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Back
Top