Vinka åt andra hojförare?

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
Jag har nyligen converterat till customismen. När det gäller vinkningar så upplever jag att fler vinkar åt mig nu när jag rullar kromsläde än när jag rullat på sport/sporttourers. Än annan reflektion är att det av någon anledning känns som att man kan samspela bättre med alla medtrafikanter på kromsläden, jämfört med när man sitter instängd i ett skinnställ och heltäckande hjälm på sporthoj. OBS! Detta var inget negativt sagt om sporthojar, ok.
 

atilla

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2012
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki GSX 550e
HD åkare har svårt för att hälsa. Detta beror på att en HD uppför sig som en skottkärra.
Försök släppa ett av hantagen på en skottkärra så förstår alla att det är därför
de inte hälsar:tungan

Väldigt mycket OT men det är vansinnigt roligt att så här ute på landet hälsa på villaägaren eller bonden med skottkärra som man passerar. :D Nästan ALLA lyfter ena handen rent reflexmässigt! :D

Förövrrigt tycker jag vi ska vara rädda om traditionen att hälsa på varandra. Kommer ihåg hur stolt man blev som 16-åring och 125.a när de stora killarna hälsade! Idag bjuder jag igen! Håller inte med om att kromslädarna inte hälsar. Brukar få en hälsning tillbaka även av "västarna".
 

danneking

Ny medlem
Gick med
3 May 2015
Ort
Psyksäter
Hoj
Spyder RSS -15
Har inte kört så mycket ännu då jag är ny med hoj men det är väldigt få som hejat på mig. Är de nåt fel med att jag kör Spyder (3-hjuligt)? Vissa anser kanske att det är mer bil än motorcykel hahaha.
:hej
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Har inte kört så mycket ännu då jag är ny med hoj men det är väldigt få som hejat på mig. Är de nåt fel med att jag kör Spyder (3-hjuligt)? Vissa anser kanske att det är mer bil än motorcykel hahaha.
:hej

Hehe, mjo, trikes är nog lite styvmoderligt behandlade. :hihi
 

Purple Haze

f d bootlegger
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Borgholm, Öland
Hoj
2000 Yamaha XV 535, 1991 Yamaha TZR 125, 1982 Yamaha XJ 400
Hejar alltid och de allra flesta hejar tillbaka. Eftersom jag till vardags kör både 125cc sporthoj och 535cc customhoj så är min erfarenhet att sporthojar vinkar mindre än vad ex customförare gör. Dvs det är betydligt vanligare att en HD-åkare hejar på mig när jag kör min lilla 125cc sporthoj än att västigsporthojföraren hejar på mig när jag kör min lilla 125cc hoj. Lika vanligt är det att västigsporthojföraren inte hejar på mig när jag kommer på min 535cc customhoj. Customåkare hejar så gott som alltid. Kan ju iof bero på att customåkare tuffar fram lite långsammare än vad västigsporthojåkarna gör. :banana
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag har märkt att om man kör motard eller endurohoj hejas det minst på. De tycks vara skämsfaktor att heja på högskärmade enstånkor.
När jag bytte till Buell m2 så hejade nästan alla.
Nu kör jag KTM sm 990 som har hög skärm men den är ju fet så fler hejar på den än högskärmad enstånka men inte lika frekvent som på Buellen.

Köp En gammal Buell med stort runt lyse om ni vill ha hejningar med andra ord :D
 

Mögel

Hillbilly
Gick med
11 Jun 2005
Ort
I skogen
Hoj
1x Yamaha, 3x Honda, och en Kina
Jag vinkar på alla hojar a-traktorer och raggarbilar även några pickuper men då ska dom va feta.. :banana
 

Zafiro

Sporthojsnörd
Gick med
21 Sep 2014
Ort
Kävlinge
Hoj
Yamaha Tracer9 GT - 2021
Sporthoj förare kan faktiskt vinka de också. Mötte 3 stycken idag och de vinkade glatt åt mig :)
 

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Har inte kört så mycket ännu då jag är ny med hoj men det är väldigt få som hejat på mig. Är de nåt fel med att jag kör Spyder (3-hjuligt)? Vissa anser kanske att det är mer bil än motorcykel hahaha.
:hej
Får man köra något på vanligt B-kort så är det ingen MC och med det så vinkas det inte:yoparty
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Jag har märkt att om man kör motard eller endurohoj hejas det minst på. De tycks vara skämsfaktor att heja på högskärmade enstånkor.
När jag bytte till Buell m2 så hejade nästan alla.
Nu kör jag KTM sm 990 som har hög skärm men den är ju fet så fler hejar på den än högskärmad enstånka men inte lika frekvent som på Buellen.

Köp En gammal Buell med stort runt lyse om ni vill ha hejningar med andra ord :D

Tror folk misstar dig för en moped :gnissla
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Otroligt sällan jag inte får en hälsning tillbaka. De få gångerna det har hänt så är det Sons of Anarchy-wannabe HD-snubbar (inget ont om SoA, grym serie);)
Kört alla möjligt hojar och senaste åren cafe racer men i år sadlat om till modernare sporthoj.

Visst, kör man aktivt i en kurva så orkar man ju inte vinka och det får ju liksom finnas en gräns för vinkandet också:hihi Tex motorvägar vinkar jag inte förutom ibland då jag höjer upp armen högt upp och vinkar febrilt, som när man var liten och ville absolut svara på frökens fråga:D
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Förutom kromslädar (ingen ide) hejar jag på alla -såvida jag inte uiiiilar eller skrapar knä i någon rondell:yoparty:yoparty:yoparty Trafiksäkerheten först:fakta

Ibland visar det sig att jag hälsat på en moppe eller storscooter, då mår jag inte riktigt bra.:gnissla
 

Kramer

Sporthojsnörd
Gick med
29 Apr 2015
Hoj
Ducati 959 Panigale & Honda CB1000RA
Jag passerade på huvudleden förbi 6-7 hojar som stod och väntade på väjningsplikt söder om Stockholm. En lätt nick på huvudet och alla förare hälsade tillbaka. Det kändes gött:hihi
 
Last edited:

Purple Haze

f d bootlegger
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Borgholm, Öland
Hoj
2000 Yamaha XV 535, 1991 Yamaha TZR 125, 1982 Yamaha XJ 400
Hälsade igår på en hoj vid Solna Centrum. Han hade inte lyktan på så jag pekade som en galning på min lykta och på hans hoj. Han såg ut som om jag vore dum i huvudet. Hoppas han fick igång lyktan för man syns rätt kasst utan den.
Första turen eller de första turerna på våren kör jag alltid med helt släckt belysning bara för att få batteriet fulladdat så fort som möjligt. Å andra sidan kör jag bara på småvägar här på ön. Hojarna står utomhus under presenning vintertid och jag orkar inte plocka bort batterierna utan chansar varje vår på att det ska vara så mycket ström kvar i batterierna så jag får igång dom. Tyvärr är det inte lika lätt att komma åt ett MC-batteri som ett bilbatteri. :(
 

NewMC

Ny medlem
Gick med
16 Dec 2014
Ort
Stockholm
Hoj
2013 Kawasaki Z800e, Svart
Nu har jag bara kört i Stockholm, och haft körkortet ett kortare tag, så mina erfarenheter är relativt begränsade, men jag tycker att många hojförare på vägarna är relativt tillbakadragna. Kör du i centrala stan så kan du glömma någon samtalskonversation, de flesta hälsar inte ens trots att jag kör upp bredvid och hälsar eller tittar mot deras håll.

Vidare har jag märkt att HD-/kromförare hälsar mindre än sport- och touringförarna. När man väl får en hälsning tillbaka så är det en svag nickning, allt för att de inte ska släppa fasaden...

Kom igen folket, var lite sociala och prata med likasinnade. Eller kan det vara att ni inte vill beblanda er med någon som har en motor med mindre slagvolym än 1000cc? :lol
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Nu har jag bara kört i Stockholm, och haft körkortet ett kortare tag, så mina erfarenheter är relativt begränsade, men jag tycker att många hojförare på vägarna är relativt tillbakadragna. Kör du i centrala stan så kan du glömma någon samtalskonversation, de flesta hälsar inte ens trots att jag kör upp bredvid och hälsar eller tittar mot deras håll.

Vidare har jag märkt att HD-/kromförare hälsar mindre än sport- och touringförarna. När man väl får en hälsning tillbaka så är det en svag nickning, allt för att de inte ska släppa fasaden...

Kom igen folket, var lite sociala och prata med likasinnade. Eller kan det vara att ni inte vill beblanda er med någon som har en motor med mindre slagvolym än 1000cc? :lol

Inne i sthlm hälsas det rent allmänt ganska lite, man möter hojar hela tiden och är upptagen med att spana på trafiken som är närmast fientlig så det blir väl inte av även när man annars oftast hälsar.
Kör ut på småvägarna några mil utanför sthlms län så kommer du bli vinkad på rätt mycket.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Kom igen folket, var lite sociala och prata med likasinnade. Eller kan det vara att ni inte vill beblanda er med någon som har en motor med mindre slagvolym än 1000cc? :lol

Nope, men med proppar i öronen, places to be och minutintervall på rödljusen så försvinner mycket av arenan för samtal. Jag hälsar på de flesta - men någon jäkla måtta får det vara.
 

Kramer

Sporthojsnörd
Gick med
29 Apr 2015
Hoj
Ducati 959 Panigale & Honda CB1000RA
Nu har jag bara kört i Stockholm, och haft körkortet ett kortare tag, så mina erfarenheter är relativt begränsade, men jag tycker att många hojförare på vägarna är relativt tillbakadragna. Kör du i centrala stan så kan du glömma någon samtalskonversation, de flesta hälsar inte ens trots att jag kör upp bredvid och hälsar eller tittar mot deras håll.

Vidare har jag märkt att HD-/kromförare hälsar mindre än sport- och touringförarna. När man väl får en hälsning tillbaka så är det en svag nickning, allt för att de inte ska släppa fasaden...

Kom igen folket, var lite sociala och prata med likasinnade. Eller kan det vara att ni inte vill beblanda er med någon som har en motor med mindre slagvolym än 1000cc? :lol

Håller delvis med. Vid rödljusen är det inte svårt att upptäcka om en mc glider upp bredvid och en lätt nick finns det oftast tid med tycker jag, men många vrider inte på huvudet. Ute kring stan på slingriga vägar hälsar dock nästan alla.
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top