Vinka åt andra hojförare?

Ibland när jag hälsat på en annan hojåkare så slår det mig plötsligt att jag kan ha hälsat på en sån där kretin som inte bytt oljan på länge, en riktigt motorplågare aså. Då blir ja så sjukt arg att jag bestämmer mig för att inte hälsa på minst 10 hojåkare i rad. Sen mår ja bra igen.

Polisbumsar hälsar jag alltid på, för de cyklarna sköts by the book.

HD åkare har svårt för att hälsa. Detta beror på att en HD uppför sig som en skottkärra.
Försök släppa ett av hantagen på en skottkärra så förstår alla att det är därför
de inte hälsar:tungan

Det jag ville säga (primärt till den med nytaget körkort som ställde frågan) var att om man är upptagen med kopplingen eller en kurva, exempelvis, så är det ingen som har anledning att bli sur för en utebliven vink utan det finns alla möjligheter att koncentrera sig på det man håller på med.
Jag hälsar alltid, raka eller kurva spelar väl ingen roll? Man ska ändå inte sitta å dra i styret i onödan :fakta Står man i en korsning och håller in kopplingen så nickar man bara tillbaka istället :nicka

Jag hälsar alltid, raka eller kurva spelar väl ingen roll? Man ska ändå inte sitta å dra i styret i onödan :fakta Står man i en korsning och håller in kopplingen så nickar man bara tillbaka istället :nicka

Hear hear! Precis så, hojtyp är direkt oväsentligt.

Varför vinkar ni till andra hojåkare? Vilka andra okända vinkar ni till?

Man hejar på andra även när man är ute i båt, möts på skoterleden, när man fjällvandrar etc etc.

Det är inte att "vinka till okända", det är att "vara en del av en gemenskap".

Ibland när jag hälsat på en annan hojåkare så slår det mig plötsligt att jag kan ha hälsat på en sån där kretin som inte bytt oljan på länge, en riktigt motorplågare aså. Då blir ja så sjukt arg att jag bestämmer mig för att inte hälsa på minst 10 hojåkare i rad. Sen mår ja bra igen.

Polisbumsar hälsar jag alltid på, för de cyklarna sköts by the book.

Hade en skittrevlig tant i min grupp på en SMC-kurs. Hojen hade 1 bar för lågt tryck i däcken, 1 liter för lite olja i motorn (av 2.3 l) och hon hade ingen aning om hur många mil den hade gått.
I de lugnaste vatten! :gnissla

Hälsade igår på en hoj vid Solna Centrum. Han hade inte lyktan på så jag pekade som en galning på min lykta och på hans hoj. Han såg ut som om jag vore dum i huvudet. Hoppas han fick igång lyktan för man syns rätt kasst utan den.

Aldrig någon som hälsar på mig när jag sitter på MC-scootern.
På Suzukin är det ett jävla vinkande dock..

Jga vinkar till alla utom mopedister. Poliser och de med skinnväst är roligast att vinka till, de ser så förvånade ut. Ibland släpper jag styret med båda händerna och flaxar med armarna medans jag skriksjunger "I believe I can flyyy!!!" i hjälmen. Då ser alla förvånade ut.

Tydligen är jag inte ensam... :rolleyes:

https://www.youtube.com/watch?v=JZzFtQmsHfI

Brukar vinka tillbaka jag. Har också märkt att HD-förare aldrig vinkar. Annars verkar de flesta vinka.

På folkungagatan vare nån KTM som körde upp brevid mig, blev handvink, nick och ett oralt "tjena" från honom haha..

Och.............extra viktigt, alltid tjenixa på våra 125-åkare. De är framtiden !

Jag brukar vinka för det mesta, dock ej när jag pendlar till jobbet eller kör på motorväg..
Körde sporthoj idag och då vinkade jag ej då det känns läskigare att släppa styret med en hand helt då man sitter framåtlutad

Var ute och körde ikväll, mött en Gullwing förare. Han vinkade inte. Akta er för dem ;)

Man skulle kanske göra en empirisk undersökning av hälsandet. Det bästa vore kanske att köra evenemanget Mälaren Runt åt fel håll,
och hälsa på alla och räkna hur många som hälsar tillbaka:D

Last edited:
Man skulle kanske göra en empirisk undersökning av hälsandet. Det bästa vore kanske att köra evenemanget Mälaren Runt åt fel håll,
och hälsa på alla och räkna hur många som hälsar tillbaka:D

Sätta fast en atrapparm på vänstersidan i en konstant hälsning, och spela in det för att se vilka som hälsar. :fakta

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra