Vinande/tjutande ljud från motorn

Hör jag fel eller kommer det inifrån tanken. :va

Gissar för fullt nu men hur låter det om du öppnar tanklocket? Är det nåt fel på bränslepumpen eller nivågivaren så kanske det låter mer. Kan även vara tilltäppt filter eller någon avluftningsslang som gör att pumpen får jobba hårdare.

Tack för svaret. Jag har misstänkt att det är något med pumpen men sen fick jag höra att pumpen inte påverkas av motorns varvtal. Den arbetar med andra ord inte hårdare om man gasar. Om detta stämmer verkar pumpen inte ha med mitt problem att göra. När motorn går på tomgång hörs ingenting. Ljudet tycks bli högre ju mer man varvar.

Vill nog påstå att ljudet inte följer varvtalet.

Visst, man hör skillnad mellan tomgång och inte tomgång. Alltså, den är helt tyst på tomgång men allt varv över tomgång ger ett och samma ljud oavsett läget på gashandtaget.

Mitt tips är att lyfta på tanken och dubbelkolla så att avluftningsslangarna och bränsleledingarn är rätt placerade och inte är böjda eller tilltäppta någonstans. Kontrollera även att el-kontakten till bränslepumpen inte är ärjad och att den är rätt kontakterad.

En ny pump är relativt dyr så det är lika bra att utesluta de enklaste och billigaste felorsakerna först.

Du har nog rätt. Jag ska lyfta på tanken och titta. Jag öppnade tanklocket idag medan hojen var igång och det är ganska tydligt att ljudet kommer inifrån tanken.

Jag hittade en pump på ebay. De är inte speciellt dyra. Kostar runt 300 kr.

Last edited:
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!