Vinande ljud från kopplingen?`Husa 650 -05

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
Har precis skaffat mig en Husa 650 -05 motard.

Det är ett skumt visslande/vinande ljud från kopplingen/växelådan på hojen. Det är tydligast precis när man ska åka iväg och i låga hastigheter på låga varv. Låter nästan som det skulle komma från kopplingen.

Finns det något lager i koppingen eller växelådan som brukar väsnas och behöver bytas ibland?

Är den nyrenoverad? Nya husor ska låta så. Så oroa dig inte, men håll koll på alla ljud. Nya ljud är aldrig bra.

Är den nyrenoverad? Nya husor ska låta så. Så oroa dig inte, men håll koll på alla ljud. Nya ljud är aldrig bra.

Nej inte speciellt nyrenoverad....
Det var tredje gången jag åkte på hojen, tror inte jag har hört det ljudet innan, men helt säker är jag inte. Det kanske ska låta så.

Vad kör du med för olja? Har för mig att vissa oljor på husorna kan få kopplingen att slira och låta konstigt :va

Vad kör du med för olja? Har för mig att vissa oljor på husorna kan få kopplingen att slira och låta konstigt :va

Kör med shell advance ultra.
Tror inte kopplingen slirar. Men vem vet, det kanske är så...

Jag kanske bara är känslig, får ut och härda hojen lite i helgen så får vi se om det blir värre eller om det är helt normalt.
Det går ju inte att börja riva ner om man inte ens vet om det är fel på den.

Är det ingen som har något mer att tillägga?

Som jag brukar säga....Normalt på Husa ,, Tidigare typ från 80 talet ända fram till dom sålde till ktm 03-04? åtminstonde så var tolleransen på gjutningarna under all kretik, så ena hojen fick rätt spel mellan typ koppling och vev och lät normalt medans nästa hoj fick för litet spel mellan dom rakskurena dreven och låter då som en kompressormatad v8!! Som sagt vi har en Husa 02 här i byn som låter något helt otrolig vinade i motorn och går verkligen trögt !! Jag har sagt sedan 02 att den kommer gå åt hellv men den är inte ens kluven i motorn än!!?? har gått 700 mil nu jag har endast bytt rullager och kamkedjestyrare och kammkedja!! ...På vissa 01-02 råkade husa sätta dit fel kammkedjestyrare så sträckaren inte kan sträcka riktigt så det bör man kolla upp på sin 01-02a bara kolla så spännaren inte är ute full!!

Nä kör du den håller fin fint:tummenupp

Tror jag hört det ljudet ibland.
När man släpper upp kopplingen på 1an så kan man höra ett skrikande ljud lite snabbt.
Vet inte vad det beror på för kopplingen funkar perfekt.
Har för mig det brukar hända när det är kall.

Har haft likadant på min Husa ett par gånger.

Det är nog rätt normalt på dom. Har för mig att det var en kille här som köpte en sprillans ny och frågade om exakt samma sak, så¨det är nog som det ska vara.

Tror jag hört det ljudet ibland.
När man släpper upp kopplingen på 1an så kan man höra ett skrikande ljud lite snabbt.
Vet inte vad det beror på för kopplingen funkar perfekt.
Har för mig det brukar hända när det är kall.

ja precis så är det... när man slirar iväg på ettan... och när man växlar lite mjukt till tvåan...

Kanske inte är meningen man ska köra lugnt med den :tummenupp ska nog ut och köra som ett svin i morgon! Tack!

Står du stilla med växel i? Don´t

Oljan försvinner av centrufigalkraften, så kopplingen blir torrr. Då låter/skriker det om lammellerna när man kör iväg. Stå aldrig stilla med växel i och motorn igång. Lägg i friläge.

Har du otur så bränner du mellanskivorna så kopplingen inte kopplar ur. Hojjen vill dra och det blir svårt att få i friläge.

Vet var inte alls något vanligt ljud.
Det visade sig komma från lagret bakom kopplingskorgen.

Nu till frågan, vad bör man mer byta när man river skiten? ramlager?
Hur ofta bör man byta stake och kolv?

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back