Vinales hos Aprilia

5 min från Vinales, och Aprilia, om testet.
Mycket roligare att se glada Vinales än den sura. :)
 
Dave Emmet påminde om något ganska viktigt med Vinales, att han är det odiskutabla kungen av test. Han toppar nästan alltid listorna vid testen då han kan välja egna linjer osv. men när det är 20 andra hojar omkring honom är han inte alls lika dominant.
Frågan är väl om han lyckas överkomma detta med aprilia och jag tycker att han ofta haft problem att t a sig om långsammare förare.
 
Hittills – efter två race och ett test – har Aspargaro varit snabbare än Vinales. Lite oväntat, tycker jag själv. Fem sekunder efter sin teamkompis över mållinjen var Vinales senast, på Misano. Hans snabbaste varv var under racet 0,5 sek långsammare än Aspargaros snabbaste. Kommer vara helt annorlunda 2022 eller är Aspargaro underskattad?
 
Jag tror att det tar en del tid att nå max för vad en mc klarar när man byter stall. Varje rörelse i chassiet blir annorlunda och man kanske måste låta bli att reagera på en känsla som hade kastat en i backen på den gamla cykeln eller tvärtom.
 
Hittills – efter två race och ett test – har Aspargaro varit snabbare än Vinales. Lite oväntat, tycker jag själv. Fem sekunder efter sin teamkompis över mållinjen var Vinales senast, på Misano. Hans snabbaste varv var under racet 0,5 sek långsammare än Aspargaros snabbaste. Kommer vara helt annorlunda 2022 eller är Aspargaro underskattad?
Jag tror Aleix Espargaro är underskattad. Brorsan Pol tyckte ju Honda passade i Honda teamet.
Men visst alla brorsor är inte lika bra, jämför tex AM och MM.
 
Dovi hade en intressant intervju om hur tufft det är att byta märke.
Han berättade att ALLA linjer på alla banor var helt annorlunda.
Han måste lära om saker som sitter i "ryggmärgen".

Jag tror Aleix är en ganska bra förare, någonstans i mitten av fältet.
Mitt högst subjektiva omdöme.

Tror iofs att Vinales är snäppet bättre ändå.
Så när han kommit underfund med hojen och fått några race i kroppen förväntar jag mig att MV skall vara den bättre föraren i aprilia.

Kampen mellan Aprilias två förare ska bli en intressant match i matchen. :)
 
Dovi hade en intressant intervju om hur tufft det är att byta märke.
Han berättade att ALLA linjer på alla banor var helt annorlunda.
Han måste lära om saker som sitter i "ryggmärgen".

Jag tror Aleix är en ganska bra förare, någonstans i mitten av fältet.
Mitt högst subjektiva omdöme.

Tror iofs att Vinales är snäppet bättre ändå.
Så när han kommit underfund med hojen och fått några race i kroppen förväntar jag mig att MV skall vara den bättre föraren i aprilia.

Kampen mellan Aprilias två förare ska bli en intressant match i matchen. :)
Då förväntar du dig alltså att aprilian kommer vara en stadig pallpretendent?....

Hmmm, jag undrar jag...
 
Då förväntar du dig alltså att aprilian kommer vara en stadig pallpretendent?....

Hmmm, jag undrar jag...
Tja, eller så petar Vinales ner Aleix en plats så blir de typ 5 och 6...
Ja, lite så faktiskt. :)
Pallen i bästa fall annars 5-6 nånting för bästa Aprilia.
Väntar mig inte att MV ska vara före i varje race men 3 av 5 kanske.
 
Sjukt tråkigt händelse som utan tvekan kommer att påverka.

Dean Berta Vinales, kusin till MotoGP-stjärnan Maverick Vinales, avled efter en våldsam krasch i ett lopp i spanska Jerez på lördagen.

Han blev 15 år gammal.

”Vi är bestörta över Dean Bertas tragiska död”, skriver MotoGP på Twitter.
 
Sjukt tråkigt händelse som utan tvekan kommer att påverka.

Dean Berta Vinales, kusin till MotoGP-stjärnan Maverick Vinales, avled efter en våldsam krasch i ett lopp i spanska Jerez på lördagen.

Han blev 15 år gammal.

”Vi är bestörta över Dean Bertas tragiska död”, skriver MotoGP på Twitter.
Michel Fabrizio som kör WSBK har slutat köra efter denna olyckan och pga dom andra olyckorna dom senaste 4 månaderna med tonåringar.


Loris Baz och Scott Redding säger båda att WSS300 är den farligaste klassen någonsin och ingen av dom vågar se på racen ens.
 
22-årige Sydafrikanen Dorren Loureiro slutar med från WSS300 efter Vinales olycka.
 
Efter att ha bevittnat för många olyckor så kan man ju faktiskt hålla med om att de har en poäng och en som uttryckte det bra var Tom Luthi. När någon i högsta klassen stryker med så ställs tävlingar in och det görs business av begravningar, minnesceremonier och en massa andra saker runt omkring. När samma sak händer i de lägre klasserna så blir det på sin höjd en tyst minut, dagen efter är det business as usual...

Är Moto3 och WSS300 farligare...? Utan tvekan. Hojar med snarlik prestanda, stora klungor där alla vill ligga i slipstream och relativt oerfarna förare. Helt enkelt ett utmärkt recept för att få folk överkörda.
 
Är Moto3 och WSS300 farligare...? Utan tvekan. Hojar med snarlik prestanda, stora klungor där alla vill ligga i slipstream och relativt oerfarna förare. Helt enkelt ett utmärkt recept för att få folk överkörda.
Hur kommer man tillrätta med detta då?
En förklaring till att det blir så stora klungor och täta situationer är ju slipstreaming på rakorna. Med de relativt motorsvaga hojarna blir det ju en enorm fördel att ligga bakom och dom långsammare förarna kommer ikapp så fort det blir en lång raka.
Kanske man inte borde tävla på alla banor med småhojarna?
Och kanske även begränsa storleken på startfälten?
 
När banor blir allt säkrare och utrustningen blir allt bättre blir konsekvenserna av en olycka eller miss allt mindre, då ökar incitamentet att ta risker.

Jag säger inte att det inte är bra med asfalt-zoner utanför banan eller riktigt bra utrustning men det måste komma med konsekvenser OM man behöver använda dessa zoner och en attitydförändring bland förare/tränare och föräldrar.

Det viktigaste får inte vara om man kan utan att krascha, det viktigaste måste vara att klara det utan att riskera de runt sig.

Ska ju alltid vara ok att ta risker så länge man bara riskerar sin person, att göra en tokbromsning för att ta två om det finns flera i gruppen så om man går av så tar man med sig de framför är ju ett sådant exempel på risktagande som inte bara involverar sig själv, är man själv och man går av så bye bye men med folk framför så blir det strike istället.

Men det är tveksamt om det blir så, konsekvenstänk är inte något prioriterat bland de yngre och lägger man sen till att det är en klar fördel att ha lite "bokstavskombinationer"i sporten så blir det nog svårt att få till någon förändring.

Omkörningsförbud annat än rakt fram?
Omkörd förare måste släppa av och underlätta omkörningen?

Det har sina risker att kasta sig ut på banan i hög hastighet när alla vill vara på samma plats och är lika snabba, hur bred banan än ser ut så är det ett väldigt smalt spår där man kan vara om man vill hålla sig kvar på banan.
 
När banor blir allt säkrare och utrustningen blir allt bättre blir konsekvenserna av en olycka eller miss allt mindre, då ökar incitamentet att ta risker.

Jag säger inte att det inte är bra med asfalt-zoner utanför banan eller riktigt bra utrustning men det måste komma med konsekvenser OM man behöver använda dessa zoner och en attitydförändring bland förare/tränare och föräldrar.

Det viktigaste får inte vara om man kan utan att krascha, det viktigaste måste vara att klara det utan att riskera de runt sig.

Ska ju alltid vara ok att ta risker så länge man bara riskerar sin person, att göra en tokbromsning för att ta två om det finns flera i gruppen så om man går av så tar man med sig de framför är ju ett sådant exempel på risktagande som inte bara involverar sig själv, är man själv och man går av så bye bye men med folk framför så blir det strike istället.

Men det är tveksamt om det blir så, konsekvenstänk är inte något prioriterat bland de yngre och lägger man sen till att det är en klar fördel att ha lite "bokstavskombinationer"i sporten så blir det nog svårt att få till någon förändring.

Omkörningsförbud annat än rakt fram?
Omkörd förare måste släppa av och underlätta omkörningen?

Det har sina risker att kasta sig ut på banan i hög hastighet när alla vill vara på samma plats och är lika snabba, hur bred banan än ser ut så är det ett väldigt smalt spår där man kan vara om man vill hålla sig kvar på banan.

Införa poängavdrag om man hamnar utanför banan?
 
När banor blir allt säkrare och utrustningen blir allt bättre blir konsekvenserna av en olycka eller miss allt mindre, då ökar incitamentet att ta risker.

Jag säger inte att det inte är bra med asfalt-zoner utanför banan eller riktigt bra utrustning men det måste komma med konsekvenser OM man behöver använda dessa zoner och en attitydförändring bland förare/tränare och föräldrar.

Det viktigaste får inte vara om man kan utan att krascha, det viktigaste måste vara att klara det utan att riskera de runt sig.

Ska ju alltid vara ok att ta risker så länge man bara riskerar sin person, att göra en tokbromsning för att ta två om det finns flera i gruppen så om man går av så tar man med sig de framför är ju ett sådant exempel på risktagande som inte bara involverar sig själv, är man själv och man går av så bye bye men med folk framför så blir det strike istället.

Men det är tveksamt om det blir så, konsekvenstänk är inte något prioriterat bland de yngre och lägger man sen till att det är en klar fördel att ha lite "bokstavskombinationer"i sporten så blir det nog svårt att få till någon förändring.

Omkörningsförbud annat än rakt fram?
Omkörd förare måste släppa av och underlätta omkörningen?

Det har sina risker att kasta sig ut på banan i hög hastighet när alla vill vara på samma plats och är lika snabba, hur bred banan än ser ut så är det ett väldigt smalt spår där man kan vara om man vill hålla sig kvar på banan.

Stora startfält ökar förstås risken för allvarliga skador tillsammans med unga hungriga förare, men regler för omkörng endast på rakan och krav att underlätta för omkörning låter mer som regler för en Broms och kurvkurs hos SMC och inte regler för internationella tävlingar i roadracing.
 
Back
Top