Vinales hos Aprilia

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Införa poängavdrag om man hamnar utanför banan?

Jo men absolut, plocka en poäng varje gång man är utanför banan i race och en plats på gridden varje träning skulle väl minimera antalet gånger man maxar banan med extraasfalten som livrem, går säkert att få till ett väl fungerande reglemente runt det som funkar.
Att maxa och ta ett poängavdrag(och återlämnande av platsen)i kamp om segern eller placering är ju en grej men att varje varv ligga så på gränsen skulle kanske minimeras och med det skapa lite användbara marginaler.

Sen kvarstår ju"bara"problemet med beteendet på banan.....

Är ju inte vilka risker man är villig att utsätta sin egen person för som är problemet utan vilka risker är du beredd att utsätta de övriga för.
Det är svårare att stävja utan att kastrera sporten och inte fan vill man att det ska bli ett domarteam som avgör racen efter videogranskning av varje incident efter målgång för att sedan skicka ut resultatlistorna en dag senare.

De skulle kunna bli hårdare på rena tokmanövrar som inte är i närheten av att funka som förstaböjinbromsningar där man plockar av några med sig själv med riktigt kännbara straff för att stävja sådant risktagande men i botten måste det finnas en vilja att INTE riskera precis alla runt sig för en placering och den tycker jag är på avtagande.

Visst är det en mycket egoistisk sport och det är en av anledningarna jag håller på med den, det är bara jag själv som betyder något när jag fäller ner visiret, men det betyder ju inte att de övrigas liv och hälsa runt mig är betydelselösa utan de är ju spelpjäser som jag får runda men inte köra igenom och ibland får man ta att man inte kommer förbi utan att riskera att den framför kraschar och stanna bakom.

Första funderingen är "får jag plats", nästa är "får jag plats och kommer upp nog så motparten ser mig och kan agera utan att smälla in i mig eller gå av", part två här tycker jag har börjat försvinna allt mer och det går såklart att stävja genom domarteamet men det är ju en bedömning som måste börja bakom visiret.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Stora startfält ökar förstås risken för allvarliga skador tillsammans med unga hungriga förare, men regler för omkörng endast på rakan och krav att underlätta för omkörning låter mer som regler för en Broms och kurvkurs hos SMC och inte regler för internationella tävlingar i roadracing.
Jo, det var ju lite av grejen att ta med det, riskerna finns och måste finnas om sporten ska finnas, skulle kanske kastat in en smiley eller två där...
 

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
Jo men absolut, plocka en poäng varje gång man är utanför banan i race och en plats på gridden varje träning skulle väl minimera antalet gånger man maxar banan med extraasfalten som livrem, går säkert att få till ett väl fungerande reglemente runt det som funkar.
Att maxa och ta ett poängavdrag(och återlämnande av platsen)i kamp om segern eller placering är ju en grej men att varje varv ligga så på gränsen skulle kanske minimeras och med det skapa lite användbara marginaler.

Sen kvarstår ju"bara"problemet med beteendet på banan.....

Är ju inte vilka risker man är villig att utsätta sin egen person för som är problemet utan vilka risker är du beredd att utsätta de övriga för.
Det är svårare att stävja utan att kastrera sporten och inte fan vill man att det ska bli ett domarteam som avgör racen efter videogranskning av varje incident efter målgång för att sedan skicka ut resultatlistorna en dag senare.

De skulle kunna bli hårdare på rena tokmanövrar som inte är i närheten av att funka som förstaböjinbromsningar där man plockar av några med sig själv med riktigt kännbara straff för att stävja sådant risktagande men i botten måste det finnas en vilja att INTE riskera precis alla runt sig för en placering och den tycker jag är på avtagande.

Visst är det en mycket egoistisk sport och det är en av anledningarna jag håller på med den, det är bara jag själv som betyder något när jag fäller ner visiret, men det betyder ju inte att de övrigas liv och hälsa runt mig är betydelselösa utan de är ju spelpjäser som jag får runda men inte köra igenom och ibland får man ta att man inte kommer förbi utan att riskera att den framför kraschar och stanna bakom.

Första funderingen är "får jag plats", nästa är "får jag plats och kommer upp nog så motparten ser mig och kan agera utan att smälla in i mig eller gå av", part två här tycker jag har börjat försvinna allt mer och det går såklart att stävja genom domarteamet men det är ju en bedömning som måste börja bakom visiret.
Att tävla på gentlemannavis alltså, det är ärligaste sättet att möta sina motståndare på.
 

hakhap

Medlem
Gick med
26 Oct 2013
Ort
Oslo
Hoj
Aprilia Tuono V4 1100 RR 2016
Klotar du ut någon/några med för optimistiska manövrar missar du nästa race?
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top