Villkorlig dom för sons död (Styrfull)

Spelar ingen roll du sätter dig inte bakom ett fordon om du har druckit så enkelt är det :mad:

Inte ens om det är lagligt? I ett annat land? Är du bättre på att bedöma faran vid styrfylla bättre än Storbritaniens styre som tillåter 0,5 promille = typ 3-4 öl?

Du är väl medveten om att personer har olika kontroll på fyllan va? vissa kan ha en hög halt alkohol i blodet och gå rakt medans en annan kan ha en relativt låg halt alkohol och vingla fram...
Vissa personer påverkas lättare av alkohol än andra - beroende på bl.a. kön, vikt, alkoholvana och genetisk predisposition. Visst. Iridium påstod att vissa kan köra på fyllan, och jag menar att det påståendet är bs.
Vad innebär "kan köra"? Krävs det ett aktivt medvetande och normalsnabb varseblivning eller räcker det att klara av att hålla konstant hastighet och hålla bilen/hojen i körfältet? Och vad innebär "på fyllan"? En flaska starköl eller en back? Vill du kanske gå så långt som att hävda att vissa personer faktiskt inte får någon som helst nedsättning av vare sig reaktionsförmåga, motorik eller omdöme efter en kasse öl?
men staten tar så klart inga risker så förbudet gäller alla så klart...
Ja, dumma dumma Staten som inte kan tillåta dem som faktiskt är jätteduktiga på att köra packade att göra det...
I staterna ser man oftast att dom gör berusningstest med olika kontrollövningar...
Vilket tycker du känns mest rättssäkert - en objektiv mätning av alkoholkoncentrationen i blodet eller en ensam polismans "njae, jag tycker nog att du stakade dig litet när du skulle rabbla alfabetet baklänges så du åker in"...?

Inte ens om det är lagligt? I ett annat land? Är du bättre på att bedöma faran vid styrfylla bättre än Storbritaniens styre som tillåter 0,5 promille = typ 3-4 öl?
Köra fiddy på ängen hemmavid efter ett par öl - sure. Köra i trafik efter 3-4 öl? Inte en chans, det behöver jag ingen lagtext för att ge fan i.

Last edited:
Vissa personer påverkas lättare av alkohol än andra - beroende på bl.a. kön, vikt, alkoholvana och genetisk predisposition. Visst. Iridium påstod att vissa kan köra på fyllan, och jag menar att det påståendet är bs.
Vad innebär "kan köra"? Krävs det ett aktivt medvetande och normalsnabb varseblivning eller räcker det att klara av att hålla konstant hastighet och hålla bilen/hojen i körfältet? Och vad innebär "på fyllan"? En flaska starköl eller en back? Vill du kanske gå så långt som att hävda att vissa personer faktiskt inte får någon som helst nedsättning av vare sig reaktionsförmåga, motorik eller omdöme efter en kasse öl?

Ja, dumma dumma Staten som inte kan tillåta dem som faktiskt är jätteduktiga på att köra packade att göra det...

Vilket tycker du känns mest rättssäkert - en objektiv mätning av alkoholkoncentrationen i blodet eller en ensam polismans "njae, jag tycker nog att du stakade dig litet när du skulle rabbla alfabetet baklänges så du åker in"...?

Köra fiddy på ängen hemmavid efter ett par öl - sure. Köra i trafik efter 3-4 öl? Inte en chans, det behöver jag ingen lagtext för att ge fan i.

Nu menade jag att det är bra att dom inte tar några risker... Som det är nu alltså. Men det låter på dig som att du inte tror att personer har olika kontroll även fast dom har samma alkoholhalt...

varför ens komma på tanken att sätta sig och köra när man druckit öl?? då är man inte klyftig asså , blev upprörd när jag läste tråden här

Nu menade jag att det är bra att dom inte tar några risker... Som det är nu alltså. Men det låter på dig som att du inte tror att personer har olika kontroll även fast dom har samma alkoholhalt...
Då missuppfattade jag dig, sorry.
Och som jag skrev - visst blir olika personer olika påverkade av samma mängd alkohol, beroende på olika faktorer, det säger jag inte emot. Men därifrån till att påstå att vissa kan köra på fyllan är ett långt steg.

varför ens komma på tanken att sätta sig och köra när man druckit öl?? då är man inte klyftig asså , blev upprörd när jag läste tråden här

Förstår din tanke, även jag själv har noll tolerans mot alkohol när det kommer till att köra motordrivet fordon.

Men... samtidigt kör jag och majoriteten av oss över hastighetsgränserna 95% av tiden vi sitter på hojarna. Frågan är vad som är värst, ligga 10-50 km/h fortare än vad någon myndighet/staten sagt åt oss att vi inte får, eller köra med 0,55 promille?
Dubbelmoral är inte dubbelt så bra :tungan ;)

Lite som man kan klura på vad som är värst, att "von Steinberg" glider fram i 140 km/h på motorvägen med sin Ferrari F430 eller att halvblinda när Tant Agda på 78 år pressar fram sin rostiga Nissan Micra från -88 ligger i lagliga 120?
Eller ännu värre, när Agda helt lagligt varvar ur motorn på tvåans växel genom att ligga kvar på 70 km/h medan resten av befolkningen ligger på 120-150 km/h.

Det är en gråzon alltihop där alla blir bedömda utifrån sämsta möjliga perspektiv.

(Tragiskt det som hänt)

Last edited:
Förstår din tanke, även jag själv har noll tolerans mot alkohol när det kommer till att köra motordrivet fordon.

Men... samtidigt kör jag och majoriteten av oss över hastighetsgränserna 95% av tiden vi sitter på hojarna. Frågan är vad som är värst, ligga 10-50 km/h fortare än vad någon myndighet/staten sagt åt oss att vi inte får, eller köra med 0,55 promille?
Dubbelmoral är inte dubbelt så bra :tungan ;)

Jo, fast i detta fallet får man isf räkna med att alla som är alkoholpåverkade kör i laglig fart, vilket jag knappast tror. Så egentligen borde frågan ställas: Vad är farligast? Köra med eller utan alkohol i blodet? Ja, det var ju inte så svårt.

Beklagar verkligen sorgen och tänker på familjen, och särskilt pappan. Han kommer behöva allt stöd han kan få för att ta sig igenom detta.:krama

Japp oavsett om det är lagligt , :arsele:D

I detta fall tänker jag uttala mig hårt till er som fördömmer detta. Snacka inte skit och fördöm någon där tidningarna har skrivit lögner som vanligt för att sälja upplagor. Tidningarna var inte ens med i tingsrätten.

Detta är det som hände som tidningarna tydligen "missat" som vanligt.

Styret på hans hoj smällde av på en grusväg och inte på någon äng.
Det gick mitt av och smällde upp i ansiktet på hans son, sonen hade inte överlevt ens om han hade haft hjälm och hur mycket skydd somhelst.

Den här mannen hade druckt 2 öl och väntade på att grillmaten skulle bli klar. Men det blev ingen mat utan det blev en sorg som är svårare än något annat.

Hela familjen lever idag i svår depression och får bära detta i sina hjärtan hela livet.
Men de tackar de fina inläggen om omtanke om familjen.

//combat

Jag börjar nästan att gråta när jag läser det här.. Vad har pappan (och resten av familjen) gjort för att få ett sånt jävla straff??

Tanken kommer till en själv, jag åker cross och grabben min oxå, Om Om han senare i livet kör i hjäl sig på en sh så kommer jag att tänka VARFÖR Varför lärde jag inte honom att spela schack eller Volleybolli stället för att lära honom åka hoj??

har 2st snorvalpar (de är båda 22-23) på jobbet som tycker de är helt ok å köra 4hjuling ute vid sommarstugan asfulla...... verkar vara helt ok i många ögon att brumma rattfull ute vid sommarstugan.

Ärligt talat.....

Alla som åker snöskoter och ALDRIG kört med en droppe alkohol i sig fyller på neråt........

Last edited:
Beklagar sorgen och tragedin för familjen. Hoppas ni har allt stöd ni kan få.

Spelar ingen roll du sätter dig inte bakom ett fordon om du har druckit så enkelt är det :mad:

Med handen på hjärtat... Har du aldrig kört någonting dagen efter en fest eller natt på krogen med en liten efterfest till klockan 3, 4 på morgonkvisten?? Bil, moppe, cykel, mc, fyrhjuling, scooter mm?

Ärligt talat.....

Alla som åker snöskoter och ALDRIG kört med en droppe alkohol i sig fyller på neråt........

Vart fyller jag i? Jag har aldrig kört snösköter med alkohol i blodet!!

P.s har bara kört skoter när jag var 10 kanske =)

Beklagar sorgen och tragedin för familjen. Hoppas ni har allt stöd ni kan få.

Med handen på hjärtat... Har du aldrig kört någonting dagen efter en fest eller natt på krogen med en liten efterfest till klockan 3, 4 på morgonkvisten?? Bil, moppe, cykel, mc, fyrhjuling, scooter mm?

Jo det har jag väl ,Men frågan var väl när man har druckit strax därpå sätter man sig inte bakom ratten eller har jag missupfattat det helt fel.
Sen är väl frågan vilken tid man sätter sig på dygnet ,skulle aldrig få för mig att komma hem vid 4 tiden redig full för att sen vid 11,00 tiden sätta mig bakom ratten dels för att jag är rädd om mitt körkort å tänk om jag skulle köra på nån å få diagnosen du hade den promillen i dig .sen så vet man inte hur mycket man har i sig vid 17:00 också.Så fråigan är om man nu äns ska köra bil dan efter man har äns druckit.

Jo det har jag väl ,Men frågan var väl när man har druckit strax därpå sätter man sig inte bakom ratten eller har jag missupfattat det helt fel.
Sen är väl frågan vilken tid man sätter sig på dygnet ,skulle aldrig få för mig att komma hem vid 4 tiden redig full för att sen vid 11,00 tiden sätta mig bakom ratten dels för att jag är rädd om mitt körkort å tänk om jag skulle köra på nån å få diagnosen du hade den promillen i dig .sen så vet man inte hur mycket man har i sig vid 17:00 också.Så fråigan är om man nu äns ska köra bil dan efter man har äns druckit.

Nä det låter faktiskt som du borde hålla dig till mjölken även i fortsättningen...

Det här är det "roligaste" i vissas syn på det här... 0,55promille är näst intill lagligt i t.ex. Danmark... det finns andra eu-länder där det är helt lagligt... dock inte i mellanmjölkens hemland.

Dethär är vad jag reager mest på. I Finland får man köra med 0.5 promille i blodet, vare det sig är en bil eller motorcykel.

Båt får vi köra me 1 promille.

En man på 80kg slänger i sig ungefär 3-4 öl så når man 0.5 promille.

Det kan bra handla om en ren olycka där alkoholen inte spela så stor roll. Dock så går ja strängt emot alkohol när det kommer till hojåkas..

Väldigt tragisk händelse, tycker verkligen synd om hela familjen.

Jag har domen framför mig och kan bara säga att detta var en verklig olyckshändelse i runt 30 km i timmen på inhängnat område.
Grabben hade druckit 2 öl under kvällen och "hojen" var en lite äldre 250 cc honda cross.
Utomstående experter har analyserat bristningarna i styret, och kommit fram till att de inte med säkerhet kan säga att det brister under körning eller vid kraschen.

Mc:n välter framåt och de båda kastas i backen, pojken så illa att han avlider.
Inget annat ord än tragiskt kan beskriva händelsen.
Jag har själv 2 barn, och handen på hjärtat, jag har haft båda två på mc för kortare turer (dock med skyddsutrustning på). Och betydligt fortare än 30 km/h.

Jag lider med de drabbade och tycker att i sådanahär fall tar man reda på fakta
innan man kastar skit på folk som redan lider alla helvetes kval av traumatiska händelser!
Det sista dom behöver är allmänhetens påhopp och moralkakor.
En olycka kan hända vem som helst och när som helst, det händer varje dag.

Jag vet inte hur jag hade reagerat om jag miste ett barn, men till de berörda vill jag bara säga: - kämpa på, det kommer en dag till.

BB

Den mannen har redan fått det hårdaste straffet, hela hans fortsatta liv är förstört.

Last edited:
Nä det låter faktiskt som du borde hålla dig till mjölken även i fortsättningen...

Problemet är väl inte om jag ska fortsätta med mjölken,
Problemet är den syn på alkohol å fordon ,Forskning har ju visat att dricker man så har man sämre respons tid när det gäller visa saker,
Men om du ser alkohol å fordon tillsammans som en enkel sak ,då tycker jag synd om dig, För så trångsynt är inte jag :tummenupp

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8