Villkorlig dom för sons död (Styrfull)

Beklagar sorgen.

Tycker alla ska sluta vara så fördömande. Alla har väl gjort fel någon gång, och herren i detta fallet fick det värsta av tänkbara straff direkt, medan du och jag hade turen att inte köra på ett utspringande barn sist vi råkade köra 80 på en 70-väg.

Föräldrar som låter sina små knattar att köra cross måste ju i såna fall vara stendumma. Även om dom inte kör så fort så kan en olycka lätt hända.

:rolleyes:

Han körde inte ens 30 km i timmen rakt fram när styret brister. Det smäller mitt av när framgafflarna guppar till.
På en grusväg inte en äng.

Förstår du nu?

Beklagar tragedin, för tragedi är vad det är.
Sen trodde jag mig vara bevandrad inom diverse när det gäller hojar, men att ett "styre brister" känner jag inte till. Nån som kan upplysa hur det är möjligt?

Det finns en sak som inte alla verkar fatta riktigt, det var en tragisk olyckshändelse... Det berodde inte på att pappan körde vårdslöst eller att han hade alkohol i blodet.

Självklart kan man fråga sig själv "Hade detta hänt om han var nykter"?
Nej antagligen inte just då, men uppenbarligen så var styret defekt och skulle brista när som helst.
Det är omöjligt att veta om dom hade satt sig på hojen och kört på just det guppet i en annan situation, det låter jag filosoferna klura på.

Sedan så hade barnet den värsta oturen du kan tänka dig, han flög av hojen och avled. Ungar brukar ramla i trappor och volta ner. Och sedan kan dom resa sig utan en skråma.
Därför jag påstår att det var ingen annat än en tragisk olycka med maximal otur.

Sen trodde jag mig vara bevandrad inom diverse när det gäller hojar, men att ett "styre brister" känner jag inte till. Nån som kan upplysa hur det är möjligt?

Det står ju inte speciellt detaljerat vad som hände, men det kan egentligen vara både styre eller stag, jag har själv knäckt ett styre.

Jag fick en spricka i som jag struntade i att åtgärda, en dag så knäcktes det, inte helt och hållet, men tillräckligt för att man ska tappa balansen..

Vi vet iofs inte vad som ligger bakom. Sonens stora dröm var kanske att åka ett varv, pappan tröttnade på tjatet, sen var olyckan framme.

Oerhört tragiskt vilket som.

Spelar ingen roll du sätter dig inte bakom ett fordon om du har druckit så enkelt är det :mad:

Att folk ens kommer på tanken att framföra ett fordon med sprit i kroppen. Och därtill ha sina barn med, det är så förbannat tragiskt och dumt.

Men hans liv har säkert inte varit särskilt trevligt sedan dess. :rolleyes:

har 2st snorvalpar (de är båda 22-23) på jobbet som tycker de är helt ok å köra 4hjuling ute vid sommarstugan asfulla...... verkar vara helt ok i många ögon att brumma rattfull ute vid sommarstugan.

Även bra människor kan ha tillfälligt dåligt omdöme.

"Sladdat runt berusad" låter, i mina öron, som ett rätt så dåligt omdöme. Fast med facit i hand verkar du har klarat livhanken på dina barn. Och då gjorde det väl inte så mycket att du var berusad. :rolleyes:

Men jag förstår ändå inte riktigt varför man ska köra runt berusad med sina barn!?? Eftersom det trots allt KAN hända något oförlåtligt.

Gambla kan man göra om annat!

Nu har den största fått en egen hoj, så jag antar att jag steppar ner till att handleda berusad istället...

Mer intressant att veta är att alkoholhalten i lättöl är så pass låg att kroppen inte tar upp någon alkohol alls, du kan alltså dricka backvis med lättöl utan att påverka något annat än blåsan. Det är därför t.ex. lättöl och cider med låg alkoholhalt säljs som alkoholfritt, för att det i praktiken är det.

Var hittar man belägg för det?

tror de e mer frågan om man klarar av att bli full på lättöl,

Man lär ju få vara utsvulten och lagt av all den överflödiga kolsyran för att hamna i mängderna man blir full av innan man blir mätt som en plätt,
går nog säkert, men att dricka och dricka tills man e mätt sen dricka ännu mer klarar inte jag av iallafall

att den inte tas upp låter väldigt osannolikt,

beklagar sorgen men om de combat girl sa stämmer så spelar nog alkoholen inte någon stor roll

Last edited:

Möjligen om styret var skadat sedan tidigare omkullkörningar.
Men personligen tycker tror jag styret gick av när han körde omkull, och därefter den olyckliga följden.

Men det var hur som helst olyckliga omständigheter och spelar ingen roll. Att gnälla på 0.55 promille är ganska löjligt eftersom det handlar om 2 eller maximalt 3 öl och med handen på hjärtat. Vem fan känner egentligen av två öl? Det är ur praktisk synvinkel ingenting som har påverkat utfallet i olyckan.

0.55 promille är förvisso olagligt men 90% av sporthojskollektivet bryter mot flertalet andra lagar med betydligt större risker. Skulle han istället ha kört nykter men 140 på 110-väg så skulle alla bara ha tyckt synd om familjen. Det är alltså återigen bara en massa hycklerier.

Eller om han skulle ha kört moped i Thailand med dubbelt så många öl innanför västen så skulle ingen heller ha klagat. Eller jämför vilka alkoholgränser vi tidigare hade på sjön i Sverige? Eller alkoholgränser i andra länder?

Vår gräns på 0.2 promille är knappast satt för att det är över den man blir farlig? Jag tror snarare den är satt för att vara en nollgräns så att ingen ska spekulera i hur många öl man kan dricka utan att bli av med körkortet. Så ur moralisk synvinkel ser jag ingen anledning att klandra hojföraren för att han körde med för mycket alkohol i kroppen, det är bara att beklaga.

GARANTERAT säkrare än att vara en snål miljöpartist som skjutsar ungarna på cykeln genom city varje dag. Eller en värdelös kedjerökande morsa som kör ungarna i en rostig Nissan Micra -88 på motorvägen.

Lagligt är inte automatiskt säkert, precis som motsatsen.

:fakta

Rattfylleri är ett av världens mest överskattade brott.
Kan man ratta nykter så är man okej efter några öl, bara de som äter 6-8 skivor bröd om dagen för att Storebror/Partiet bestämt det tror att man blir livsfarlig efter en öl eller tre.

:fakta

Rattfylleri är ett av världens mest överskattade brott.
Kan man ratta nykter så är man okej efter några öl, bara de som äter 6-8 skivor bröd om dagen för att Storebror/Partiet bestämt det tror att man blir livsfarlig efter en öl eller tre.

:fyllisar

Hälften av singelolyckorna med dödlig utgång är alkoholrelaterade.

Cirka 21 procent av de omkomna personbilsförarna hade alkohol i blodet.

Nästan 75 procent av de motorfordonsförare i åldern 15- 24 år som omkommit i singelolyckor är påverkade av alkohol.

Sen jämför du dessa procentsatser med de 0,2% av trafikanterna på våra vägar som kör påverkade av alkohol/droger. Överskattat var ordet...?

:fyllisar

Hälften av singelolyckorna med dödlig utgång är alkoholrelaterade.

Cirka 21 procent av de omkomna personbilsförarna hade alkohol i blodet.

Nästan 75 procent av de motorfordonsförare i åldern 15- 24 år som omkommit i singelolyckor är påverkade av alkohol.

Sen jämför du dessa procentsatser med de 0,2% av trafikanterna på våra vägar som kör påverkade av alkohol/droger. Överskattat var ordet...?

Hur många av dem med 0,2-0,5 orsakar en allvarlig olycka jämfört med dem som har <0,2?

Du får googla själv.
För att kroppen ska kunna ta upp alkoholet i blodet krävs en viss alkoholhalt i vätskan, gränsen ligger något olika för olika människor men är generellt strax under 2,5%. Därför får drycker med en alkoholhalt på högst 2,25% säljas som alkoholfritt i Sverige, då det kan drickas av barn, gravida, nyktra alkoholister och alkoholallergiker utan problem.

Du får googla själv.
För att kroppen ska kunna ta upp alkoholet i blodet krävs en viss alkoholhalt i vätskan, gränsen ligger något olika för olika människor men är generellt strax under 2,5%. Därför får drycker med en alkoholhalt på högst 2,25% säljas som alkoholfritt i Sverige, då det kan drickas av barn, gravida, nyktra alkoholister och alkoholallergiker utan problem.

Jag har hört tvärtom, källa på det? Googla :tungan

Du missade smileyn, som hade visat att du var ironisk.

Du är väl medveten om att personer har olika kontroll på fyllan va? vissa kan ha en hög halt alkohol i blodet och gå rakt medans en annan kan ha en relativt låg halt alkohol och vingla fram... Så visst kan det vara olika på hur folk framför sina fordon när dom är onyktra. men staten tar så klart inga risker så förbudet gäller alla så klart...

I staterna ser man oftast att dom gör berusningstest med olika kontrollövningar...

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8