Kick4n
Ny medlem
Usch usch, tankarna går till pojkens anhöriga.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Men att ge sig ut och köra onykter med sitt barn på motorcykeln samtidigt som åtminstone vissa delar av förståndet borde vara operativt är helt obegripligt.
Edit:
Vad motsvarar 0,55 promille?![]()
Vad motsvarar 0,55 promille?![]()
Det är VÄLDIGT individuellt. En vuxen man har dock oftast passerat den gränsen efter två 33 cl starköl. Minns att jag såg ett Mythbustersavsnitt där de skulle nå upp till 0,7 promille. Männen behövde dricka 3 starköl medan kvinnorna nådde dit efter 2. Att man passerat den svenska rattonykterhetsgränsen om 0,2 promille efter en (liten) starköl får nog dock anses vara sannolikt.
Samtidigt så kan det ju vara intressant att veta att 1 st 33 cl lättöl motsvarar en 2:a 40% vodka. Finns nog många lastbilschaffisar som tar sig ett par lättöl till lunch i sommarvärmen. Inte många skulle reagera över det om man såg det på vägkrogarna, men skulle chaffisarna istället sveppa en 4:a vodka innan de satte sig bakom ratten så skulle nog folk undra va f-n de höll på med.
Styret på hans hoj smällde av på en grusväg och inte på någon äng.
Det gick mitt av och smällde upp i ansiktet på hans son, sonen hade inte överlevt ens om han hade haft hjälm och hur mycket skydd somhelst.
//combat
Styret på hans hoj smällde av på en grusväg och inte på någon äng.
Det gick mitt av och smällde upp i ansiktet på hans son, sonen hade inte överlevt ens om han hade haft hjälm och hur mycket skydd somhelst.
Den här mannen hade druckt 2 öl och väntade på att grillmaten skulle bli klar.
Om det dessutom varit sådana krafter inblandade att ett styre gått av så lär det inte gått särskilt långsamt heller. Att ett crosstyre smäller av vid <30 km/h med en sådan kraft att det skulle slå ihjäl någon som använt hjälm låter helt enkelt inte sannolikt.
Han körde inte ens 30 km i timmen rakt fram när styret brister. Det smäller mitt av när framgafflarna guppar till.
På en grusväg inte en äng.
Förstår du nu?
Samtidigt så kan det ju vara intressant att veta att 1 st 33 cl lättöl motsvarar en 2:a 40% vodka. Finns nog många lastbilschaffisar som tar sig ett par lättöl till lunch i sommarvärmen. Inte många skulle reagera över det om man såg det på vägkrogarna, men skulle chaffisarna istället sveppa en 4:a vodka innan de satte sig bakom ratten så skulle nog folk undra va f-n de höll på med.
En farsa som tar ungen på en sväng med stugmoppen efter 2 öl klassar jag inte som en dålig människa av den anledningen..
Jag har sladdat runt berusad med ungarna många gånger på tomten, GARANTERAT säkrare än att vara en snål miljöpartist som skjutsar ungarna på cykeln genom city varje dag. Eller en värdelös kedjerökande morsa som kör ungarna i en rostig Nissan Micra -88 på motorvägen.
Nähä så du väljer att gissa i ämnet trots att någon redan skrivit som verkar veta betydligt mer än någon annan så här långt.
En farsa som tar ungen på en sväng med stugmoppen efter 2 öl klassar jag inte som en dålig människa av den anledningen..
Jag har sladdat runt berusad med ungarna många gånger på tomten, GARANTERAT säkrare än att vara en snål miljöpartist som skjutsar ungarna på cykeln genom city varje dag. Eller en värdelös kedjerökande morsa som kör ungarna i en rostig Nissan Micra -88 på motorvägen.
Lagligt är inte automatiskt säkert, precis som motsatsen.
Att detta är fruktansvärt tragiskt råder det ju ingen tvekan om. Men ditt försök till förklaring till varför det blev som det blev gör ju faktiskt bara historien än värre när det gäller det bristande omdömet. Att köra påverkad kan vara en förklaring till dåligt omdöme, men det kan aldrig ses som en acceptabel ursäkt för konsekvenserna. Eller såsom du i alla fall tycks antyda: Irrelevant i sammanhanget.
Krasst sagt så tycks det alltså handla om onykter körning på ett fordon som överhuvudtaget inte hade fått framföras på väg? Han skjutsade dessutom ett barn som inte ens hade hjälm på sig? Om det dessutom varit sådana krafter inblandade att ett styre gått av så lär det inte gått särskilt långsamt heller. Att ett crosstyre smäller av vid <30 km/h med en sådan kraft att det skulle slå ihjäl någon som använt hjälm låter helt enkelt inte sannolikt. Jag gissar att detta är något som domstolen beaktat.
Såsom vid så många andra olyckor handlar detta om en lång kedja av händelser som måste ske i en viss ordning för att det ska bli ett så tragiskt förlopp. Inte nån av dem är ensam tillräcklig allvarlig för att orsaka dessa konsekvenser. Hur man än vänder och vrider på detta så hade denna kedja av händelser aldrig ha inträffat om föraren bara låtit bli att köra onykter.
Jag har försökt hitta nån gammal tråd om detta fall här på forumet men jag har inte lyckats hitta någonting. Inte ens i olyckstråden från 2008.
.
![]() |
Bike kör Stark Varg EX!
Under hösten kommer Bike gö... |
![]() |
Customhoj Bike Show 2026
Den 23 till 25 januari körs... |
![]() |
Racing på Kjula Dragway till helgen
Den kommande helgen (23-24 ... |
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup
Harley-Davidson och MotoGP ... |