Villatråden - för oss med villa.

TomK skrev:
2097414 Hus var det ja... Vi har på ett år nu hunnit med att bygga gillestuga (slog ut förrådsväggar i källaren) med klinkersgolv ("bara" lite el och taket kvar), börjat bygga ny tvättstuga i del av pannrummet, renoverat två sovrum och en toalett, fortsatt renovering av relax-avdelningen, påbörjat återställande av gamla garaget (ska bli hojverkstad), målat i allrummet, möblerat om och fixat inredningsdetaljer X antal gånger, grävt upp buskar, planterat andra buskar, öppnat ny infart på tomten osv... projekten är många och bara några kan avslutas utan att annat måste in emellan (moment 22 på en del grejer).

Vad som ligger närmast är verkstan där det ska in en dörr (igenmurad vägg) och nerfarten ska grävas fram igen. Därefter ska tvättstugan fixas till så tvättmaskinen kan flytta ut från verkstan. En friggebod som vi haft liggandes 1,5 år, ska monteras upp (nån gång), barnsäkra grindar monteras vid infarterna och lekstugan och sandlådan flyttas. Toaletten på ovanvåningen helrenoveras och tillhörande hall. Pelletsbrännare ska skaffas innan nästa vinter. Finns säkert mer... :)

Takomläggning (troligen till profilformat plåttak), fasadmålning och sånt kommer det med vad det lider. Ont om saker att göra på fritiden ? Näe, inte så jag klagar :hihi

Stackars Tom.....tror jag lägger mig i poolen å slöar lite....

Hinkas skrev:
2096990 Ja, såg att någon här på sporthoj hade gjort så i sin lägenhet... Det måste vara... 2 år sedan kanske?
För min del blir det nog både en motorcykel och en bil, gärna så det ser ut som dom fightas på banan. Det hade varit kul att ha, gärna ska det också vara i nästan naturlig storlek, IAF på hojjen som självklart leder över bilen!

Den här kanske :va Kommer tyvärr inte ihåg vem som la upp den.

Vill ha, och hoppas, på något liknande hemma :hoppa

Bifogat

• Liten insikt.jpg
    Liten insikt.jpg
    62.4 KB · Visningar: 106
TomK skrev:
2097414 Hus var det ja... Vi har på ett år nu hunnit med att bygga gillestuga (slog ut förrådsväggar i källaren) med klinkersgolv ("bara" lite el och taket kvar), börjat bygga ny tvättstuga i del av pannrummet, renoverat två sovrum och en toalett, fortsatt renovering av relax-avdelningen, påbörjat återställande av gamla garaget (ska bli hojverkstad), målat i allrummet, möblerat om och fixat inredningsdetaljer X antal gånger, grävt upp buskar, planterat andra buskar, öppnat ny infart på tomten osv... projekten är många och bara några kan avslutas utan att annat måste in emellan (moment 22 på en del grejer).

Vunnit på Lotto eller?
Skicka gärna delar av överskottet till mig! :arsele

Jävlar vilka projekt folk har,

I sommar blir det enklare renoveringar för egen del,
120kvm golv skall bytas ut nu i maj,
måla staket/plank
måla ytterdörr + bron

tjejen och jag har precis målat en chockrosa fondvägg i lill-tjejens rum,
känns jävlit maskulint.

Hur funkar det här med reavinstbeskattning?

Jag funderar på att sälja min kåk och köpa en annan.
Den "nya" kåken kommer att kosta ungefär som den gamla gjorde, förmodligen har den gamla dock stigit i värde något, så det kan bli en slant över.

Hur beskattas den del av pengarna som blir kvar?

GuW skrev:
2103815 Hur funkar det här med reavinstbeskattning?

Jag funderar på att sälja min kåk och köpa en annan.
Den "nya" kåken kommer att kosta ungefär som den gamla gjorde, förmodligen har den gamla dock stigit i värde något, så det kan bli en slant över.

Hur beskattas den del av pengarna som blir kvar?

2/3 av vinsten beskattas som vanlig reavinst dvs 30% i skatt på skillnaden i värde mellan nya kåken och den gamla. Tänk dock på att du får göra avdrag för renoveringar du gjort de senaste fem åren som kan anses höja värdet på den gamla kåken vid försäljning. Gör du det på blanketten om uppskjuten beskattning från SKV så tänk även på att kryssa i om du har kvitto eller ej.

2/3* (Pris gammalt hus - Pris nytt hus - Renovering gamla huset)*0,3= skatten du skall betala

Behöver du hjälp i blankettdjungeln hjälper jag gärna till.......

HönaPower skrev:
2102609
Vunnit på Lotto eller?
Skicka gärna delar av överskottet till mig! :arsele

Näe, men vi tjänar väl ganska hyfsat :tomten Annars hade det nog blivit en helt annan (och långsammare) takt på alla projekt. Sedan gör vi allt själva och sparar då rejält med slantar, men visst har det rullat i väg några kronor (vill inte tänka på hur mycket :3freak ). Tror det lugnar ner sig lite när man väl boat in sig också och börjar få saker som man själv vill ha det (måste ju ha tid att serva och köra hojarna och bilar m.m. :) ).

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg