Villatråden - för oss med villa.

Thundercat

Ringmärkt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En svart.
Det verkar ju vara en del som köpt hus på sista tiden så jag tänkte att vi kan ha en tråd där vi kan diskutera elpris, taxeringsvärde, renovering osv.

Jag kommer att få lägga om taket inom en 5-års period och funderar på om man skall välja betongpannor eller lerpannor.

Skillnader mellan de två? Fördelar och nackdelar?

Thundercat skrev:
2095599 Det verkar ju vara en del som köpt hus på sista tiden så jag tänkte att vi kan ha en tråd där vi kan diskutera elpris, taxeringsvärde, renovering osv.

Jag kommer att få lägga om taket inom en 5-års period och funderar på om man skall välja betongpannor eller lerpannor.

Men jisses, nu gav du mig mer att fundera på. Fast det förstås, ett tak ska väl inte läggas om på bra många år och vårt är helt nybyggt.

Själv funderar vi på hur man bygger en blockmur, terass, en extra dörr, hur man planterar i slänt och sköter gräsmattan

"Ja hej... Jag skulle vilja byta ut pappen mot plåt...."

/Kristian Luuk, Hassan

Thundercat skrev:
2095599 Det verkar ju vara en del som köpt hus på sista tiden så jag tänkte att vi kan ha en tråd där vi kan diskutera elpris, taxeringsvärde, renovering osv.

Välj plåttak med takpanne utseende, minst jobb dom närmaste 20 åren.

Själv har jag kanske en hel del grejor att göra närmaste tiden, våtrum, VVS, våtmattor, eventuellt ska jag slå ner en vägg, smälla upp en ny, måla och tapetsera om dom två rummen och brädfodra om hela utsidan med påföljande målning.

Eller så ska hela rasket säljas med dom fel och brister som finns...

Ibland undrar man om det ändå inte är lindrigt att bo i lägenhet....

GuW skrev:
2095776 Välj plåttak med takpanne utseende, minst jobb dom närmaste 20 åren.

Själv har jag kanske en hel del grejor att göra närmaste tiden, våtrum, VVS, våtmattor, eventuellt ska jag slå ner en vägg, smälla upp en ny, måla och tapetsera om dom två rummen och brädfodra om hela utsidan med påföljande målning.

Eller så ska hela rasket säljas med dom fel och brister som finns...

Ibland undrar man om det ändå inte är lindrigt att bo i lägenhet....

:va , Bekymmersamt. Själv byggde jag nytt för att vara "bekymmersfri" :tungan

Thundercat skrev:

Betong håller i 30år, tegel håller i 60år, betong är billigt och tungt, tegel är lite dyrare och lättare. Tydligen pallar inte alla takkonstruktioner betongpannor. Senaste Vi i Villa hade en artikel om just takbyte, tro det eller ej men grästak var schweindyrt.

flugan skrev:
2096079 Betong håller i 30år, tegel håller i 60år, betong är billigt och tungt, tegel är lite dyrare och lättare. Tydligen pallar inte alla takkonstruktioner betongpannor. Senaste Vi i Villa hade en artikel om just takbyte, tro det eller ej men grästak var schweindyrt.
Tegel är ju ungefär dubbelt så dyrt om man jämför med betong.Tegel suger ju till sig mycket mer vatten oxå, så det blir tungt ändå.Tegel blir heller aldrig riktigt täta sinsemellan pannorna.Betong ligger bättre på taket, är tätare, å lättare att lägga...
Plåttak har en tendens att knäppa itakt med temperaturskiftningar.När det regnar så låter det mer om plåttak än andra tak...
Ska du av någon anledning upp å greja på taket, bygga om, kupa eller så, är det mer jobb med plåttak.Så innan du lägger om taket fundera på om det kommer att bli ändringar i framtiden.Klä om huset kanske?Då försvinner en del av utsprånget på taket, inte snyggt eller bra.Utsprånget är ju till för att skydda huset från regn.
Mycket att tänka på bara när det gäller tak... :pannkyss

Tegel är dessutom mycket vackrare, mer levande material än betongpannor.
Se dock upp med att få mossa på dom, det blir sprickningar när det fryser, bytte just mitt garagetak på grund av just detta, & det var bara 25 år...

Ska snart lägga om hela huset också...bara ca 70.000:- & det snyter man ju upp... :näsblod :3freak

GuW skrev:
2095776 Välj plåttak med takpanne utseende, minst jobb dom närmaste 20 åren.

....

Kan man ju göra om man har en kåk som är byggd tex efter 1950-60 eller så men skulle jag göra det som har ett hus som är byggt 1870 eller tidigare så blir man ju hängd dessutom så passar det inte in riktigt då.
Möjligtvis att jag skulle lägga plåt på uthusen men där går nog gränsen :D

Tegel byts ut mot tegel :fatta!

Liwa1 skrev:
2095677
Själv funderar vi på hur man bygger en blockmur..
..Köper mursten efter en hel del prisjämnförande, grundar med singel och sand och staplar det sedan snyggt och prydligt! :tummenupp

Vi ska tapetsera/måla om i vardagsrummet, golvvärme och klinkers i badrummet, måla om toan nere, lägga nytt golv och måla om ett annat litet rum. Kanske nytt golv och tapetsera i "datorrummet/kontoret". IOM att jag inte har någon som helst vana av dessa saker så lär det väl bli till att ta hjälp av familj och vänner. Måla tror jag nog att jag ska klara av. Funderar faktiskt starkt på att göra ett sådant där motiv på ena väggen i vardagsrummet, en motorcykel som ligger på fett nerlägg eller något. Hade varit skojj. Alltså väggen ska vara vit och motivet svart och vitt... Måste hitta en bra bild bara... Sedan om sambon vill ha en motorcykel där... Eh, jag kan väl också få bestämma!? Jag får ju bara betala men inte bestämma :(

Hinkas skrev:
2096674 Vi ska tapetsera/måla om i vardagsrummet, golvvärme och klinkers i badrummet, måla om toan nere, lägga nytt golv och måla om ett annat litet rum. Kanske nytt golv och tapetsera i "datorrummet/kontoret". IOM att jag inte har någon som helst vana av dessa saker så lär det väl bli till att ta hjälp av familj och vänner. Måla tror jag nog att jag ska klara av. Funderar faktiskt starkt på att göra ett sådant där motiv på ena väggen i vardagsrummet, en motorcykel som ligger på fett nerlägg eller något. Hade varit skojj. Alltså väggen ska vara vit och motivet svart och vitt... Måste hitta en bra bild bara... Sedan om sambon vill ha en motorcykel där... Eh, jag kan väl också få bestämma!? Jag får ju bara betala men inte bestämma :(
Hoj på väggen? :tummenupp

2fast4hjo skrev:
2096937 . Någon som vet något bra företag som säljer stentrappor ("halvmåne")

Tack på förhand :)

Ja, en av deras distributörer är byggvaruhuset Beijers bl a. Du kan genom dem även måttbeställa.

Men tipset är att sitt ner när du får offerten/prisförslaget. :3freak

Kymi skrev:
2096766 Hoj på väggen? :tummenupp

Ja, såg att någon här på sporthoj hade gjort så i sin lägenhet... Det måste vara... 2 år sedan kanske?
För min del blir det nog både en motorcykel och en bil, gärna så det ser ut som dom fightas på banan. Det hade varit kul att ha, gärna ska det också vara i nästan naturlig storlek, IAF på hojjen som självklart leder över bilen!

Här hemma var det byte av kompressor, kondensor och expansionsventil(er?) i värmepumpen idag. Inte billigt, men nu funkar det igen. :)

Hus var det ja... Vi har på ett år nu hunnit med att bygga gillestuga (slog ut förrådsväggar i källaren) med klinkersgolv ("bara" lite el och taket kvar), börjat bygga ny tvättstuga i del av pannrummet, renoverat två sovrum och en toalett, fortsatt renovering av relax-avdelningen, påbörjat återställande av gamla garaget (ska bli hojverkstad), målat i allrummet, möblerat om och fixat inredningsdetaljer X antal gånger, grävt upp buskar, planterat andra buskar, öppnat ny infart på tomten osv... projekten är många och bara några kan avslutas utan att annat måste in emellan (moment 22 på en del grejer).

Vad som ligger närmast är verkstan där det ska in en dörr (igenmurad vägg) och nerfarten ska grävas fram igen. Därefter ska tvättstugan fixas till så tvättmaskinen kan flytta ut från verkstan. En friggebod som vi haft liggandes 1,5 år, ska monteras upp (nån gång), barnsäkra grindar monteras vid infarterna och lekstugan och sandlådan flyttas. Toaletten på ovanvåningen helrenoveras och tillhörande hall. Pelletsbrännare ska skaffas innan nästa vinter. Finns säkert mer... :)

Takomläggning (troligen till profilformat plåttak), fasadmålning och sånt kommer det med vad det lider. Ont om saker att göra på fritiden ? Näe, inte så jag klagar :hihi

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg