Villaägare: Vad har ni för uppvärmning/vad kostar det?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Mycket tomma ord från sk klimatvänner.

När jag gick i skolan, för tjugo-tjugofem år sedan, så skulle vi aldrig ha någon snö på våra breddgrader mer efter tio år. 2020 så skulle all polaris vara borta....

Peak oil skulle inträffa om 10 år hela min uppväxt
Fusionskraften var strax runt hörnet.
Solcellerna skulle förbättras och ha en verkningrad på 80-90%
För att inte tala om dom flygande bilarna som var några år bort på 20-talet....
1920-talet alltså...

Det var bättre förr, speciellt framtiden var bättre förr....

Jag ska se om jag hittar min skrivbok från skolan där jag beskrev år 2000.
Flygande bilar hade jag avfärdat som för farligt, men permanenta månbaser trodde jag på, det får vi snart, 25 år försent, men det skyller jag på USA som la ner månprogrammet efter Apollo 17. kapseln som testflögs och landade i går var märkt 18, så man får väl säga att dom tog en liten paus 1972...
Mina månbaser hade nog varit möjliga till 2000 om dom inte hade tagit paus.
 
Last edited:

plisse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Jun 2020
Ort
Degeberga
Hoj
2009 BMW F800R
Har ni värmepanna eller är de bara kakelugnar som veden använts till..
Varken eller. En öppen spis med insats får en liten del av veden, det mesta eldas i köket i en vattenmantlad köksspis kopplad till en (för liten) ackumulatortank med inbygg vvb. Värmer upp hela huset med vattenburna radiatorer. Och spillvärmen blir direktvärme i köket, där är det inte kallt när man eldar...
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ja, fast det är ju inte för att oljan är slut..

Ingen har väl någonsin påstått att oljan någonsin kommer ta slut? Den kommer bara bli svårare att få upp och dyrare i takt med att den minskar.

Peak oil betyder inte att oljan tar slut utan att produktionen börjar minska när den blir svårare att få upp.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Ingen har väl någonsin påstått att oljan någonsin kommer ta slut? Den kommer bara bli svårare att få upp och dyrare i takt med att den minskar.

Peak oil betyder inte att oljan tar slut utan att produktionen börjar minska när den blir svårare att få upp.

Näe, men slut på den ekonomiskt försvarbara oljan menade jag.
Det är ju inte för att det har tagit slut på den olja som är ekonomiskt förvarbar att utvinna heller, vi har ju bara valt att sluta elda olja i villapannor och kraftvärmeverk, tills nu då när man värmer på pannorna i kraftvärmeverken igen.
Man har övergått till att elda gas istället för olja på många ställen och några har köpt elbil som dom laddar med el från Karlshamns oljeeldade kraftvärmeverk och utländska kolkraftverk....
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Näe, men slut på den ekonomiskt försvarbara oljan menade jag.
Det är ju inte för att det har tagit slut på den olja som är ekonomiskt förvarbar att utvinna heller, vi har ju bara valt att sluta elda olja i villapannor och kraftvärmeverk, tills nu då när man värmer på pannorna i kraftvärmeverken igen.
Man har övergått till att elda gas istället för olja på många ställen och några har köpt elbil som dom laddar med el från Karlshamns oljeeldade kraftvärmeverk och utländska kolkraftverk....

Så du har alltså hittat på din egen definition av "peak oil" som du sedan diskuterar runt.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Så du har alltså hittat på din egen definition av "peak oil" som du sedan diskuterar runt.

Nej, jag diskuterar runt precis samma peak oil som du, när det inte längre finns billig olja att pumpa upp längre
Ingen har väl någonsin påstått att oljan någonsin kommer ta slut? Den kommer bara bli svårare att få upp och dyrare i takt med att den minskar.

Peak oil betyder inte att oljan tar slut utan att produktionen börjar minska när den blir svårare att få upp.

Det är alltså inte det som har inträffat
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Just nu får vi lika mycket el från kraftvärmeverken som vi får från vindkraften.

Vi får hoppas att dom inte eldar fossila bränslen i något av dom
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Jag har ingen eldningsbar kamin hemma, men under uppväxten hade vi kombipanna olja/ved och då fick vi lära oss att det var billigast att köpa ved på rot. Ännu lite billigare om rötterna fanns på en plats man bara nådde till fots vintertid.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Nej, jag diskuterar runt precis samma peak oil som du, när det inte längre finns billig olja att pumpa upp längre


Det är alltså inte det som har inträffat

Du har som sagt var hittat på en högst egen definition.
Peak oil is the hypothetical point in time when the maximum rate of global oil production is reached

Vad är förresten "billig olja"? Enlig den definitionen kan man ju hävda att peak oil var 1998 när oljan kostade 9 dollar fatet. Eller på 70-talet, 1 dollar fatet.
 
Last edited:

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
30 kubik stjälpt mått, hemkört som det ligger på bilden. Ja, ett års förbrukning ungefär, vissa år mer vissa mindre. Jag har ett väldigt energieffektivt hus byggt 1885. Dvs det bränner energi väldigt effektivt, hur mycket som helst...
Påminner om min förbrukning medan jag körde med ved. Och det är inte huset som är största boven, utan hur ineffektiv en 80-talspanna kan vara. Nu när jag kör med värmepump så kan jag se instoppad energi och räkna mot hur mycket ved jag gjorde av med per dag. Stor skillnad. Märks inte minst i pannrummet som förut alltid var varmt av ved eller elpatron och höll panna och tankar varma. Nu är det nästan kallt där inne.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Du har som sagt var hittat på en högst egen definition.


Vad är förresten "billig olja"? Enlig den definitionen kan man ju hävda att peak oil var 1998 när oljan kostade 9 dollar fatet. Eller på 70-talet, 1 dollar fatet.

Du pratar om peak oljeanvändning, jag pratar om peak oljetillgång.

Peak oljeanvändning har aldrig någon varit orolig för, ju tidigare ju bättre.
Hade vi hittat på ett sätt att driva motorer och värmekraftverk med vatten på 70 talet skulle peak oljeanvändning ha varit dagen därpå och alla skulle ha varit glada.

Det är möjligt att vi har nått peak oljeanvändning före peak oljetillgång, och det vore ju jättebra, då är ju peak oljetillgång inget att oroa sig för

Det som trummades ut var att oljan skulle ta slut innan vi hade gjort oss oberoende av den.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Varken eller. En öppen spis med insats får en liten del av veden, det mesta eldas i köket i en vattenmantlad köksspis kopplad till en (för liten) ackumulatortank med inbygg vvb. Värmer upp hela huset med vattenburna radiatorer. Och spillvärmen blir direktvärme i köket, där är det inte kallt när man eldar...
Tänkte att förbrukningen är hög men de är ju annat om huset är stort å även eftersom den är så pass gammal så är frågan hur väl isolerat de är... Svårt me ett så pass gammalt hus att inte förstöra charmen med orginal detaljer å få de energisnålare..
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Peak oil betyder inte att oljan tar slut utan att produktionen börjar minska när den blir svårare att få upp.
Så har inte jag fattat det. Jag förstår det som att det använts som något hemskt och katastrofalt med betydelsen att max utvinningstakt inte räcker map takten på förbrukningen.

Näe, men slut på den ekonomiskt försvarbara oljan menade jag.
Men det där händer ju inte, har aldrig hänt än iaf. Vi började utvinna den lätta oljan, den som mlm sprutade upp ur marken. Sedn har oljan i sig gett och värde och gör det än idag att vi nu kan skapa resursen olja på alla möjliga sätt. Fracking, djuphavsborrning, horisontell borrning osv. Detta kan vi göra för att vi bränt olja och utvecklats. Oljan ger oss mer och mer värde ju mer vi eldar upp den. Och ju mer vi eldar upp den ju mer utvinningsbara fyndigheter hittar vi, för att vi utvecklar ny teknik för att skapa den värdefulla resursen olja.

Djuphavsborrar vi efter olja så gör vi det för att det är ekonomiskt försvarbart.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Så har inte jag fattat det. Jag förstår det som att det använts som något hemskt och katastrofalt med betydelsen att max utvinningstakt inte räcker map takten på förbrukningen.


Men det där händer ju inte, har aldrig hänt än iaf. Vi började utvinna den lätta oljan, den som mlm sprutade upp ur marken. Sedn har oljan i sig gett och värde och gör det än idag att vi nu kan skapa resursen olja på alla möjliga sätt. Fracking, djuphavsborrning, horisontell borrning osv. Detta kan vi göra för att vi bränt olja och utvecklats. Oljan ger oss mer och mer värde ju mer vi eldar upp den. Djuphavsborrar vi efter olja så gör vi det för att det är ekonomiskt försvarbart.

Utan alternativ energi så skulle ju peak oil lett till ett extremt skenande pris av oljan som prissätts på marginalen av den som är beredd att betala mest för de sista dropparna av varje dags produktion. Nu har vi ju trots allt en rad alternativ till oljan som energikälla så jag tror inte det kommer bli någon kris den dagen oljeproduktionen börjar minska.

Inte värre än de problem våra svenska politiker satt oss i nu genom att plocka väck delar av vår elproduktion. Lite som för några decennier sedan då oljeshejkerna kunde dra ner på oljeproduktionen några procent och skapa en brist som höjde priset på hela produktionen. Det är fint att ha monopol eller del av ett oligopol.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Det som trummades ut var att oljan skulle ta slut innan vi hade gjort oss oberoende av den.

Ja precis.
Av de som tror att mängden (utvinningsbar)olja är statisk. De tror att det är en geologisk fråga och inte en ekonomisk.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top