Villaägare: Vad har ni för uppvärmning/vad kostar det?

farmerlip

F.d Hybridpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hedemora
Hoj
2 röda och en gul
270kvm från 1855, värms med jordvärme + 80 kvm verkstad som värms med luftvärmepump, 27000kwh ink hushållsel.
Känns rätt ok.
 

Ismannen

Vila i frid min vän
Gick med
25 Aug 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
Ktm 400 exc
Patronen slår till vid -19 och mitt hus är inte bra isolerat.

Pumpen med installation kosta 100000, har kört den i 3 år nu helt problemfritt.
Ett bra alternativ till bergvärme tycker jag.
 
Last edited:

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
DT
Har pellets som uppvärmning till 72 kvadrat hus och 52 kvadrat garage. I februari vet jag hur mkt det har gått åt på ett år. Är iaf väldigt nöjd eftersom det inte kräver så mkt arbete och att den krämar på ordentligt med värme vilket behövs till mina små element.
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Jag har hörn radhus på 117kvm i två plan och vattenburet el panna med radiatorer och el värme golv i hall, kök och badrum samt toalett. Kompletterat med en täljstenskamin.
Förbrukar 14000kwh ett kallt år som tidigare men går nog ner mot 13 detta varma år.
Bor ju själv nu förtiden så förbrukningselen är ju lika med 0 om man jämför mot trebarnsfamiljen brevid.
Jag är trots att jag redan har 3värmekällor inne på en Luft/luft pump. Att endast köra den och att elda. Och använda det vattenburna endast vi extrem kyla. Har ju idag 16grader inne och eldar upp till 20 och endast lite lite golvvärme på i badrum/toaletten. Kök och hall får stå kallt, funkar ner till 15minus sen blir det för kallt i köket, då inte radiatorn är kvar. Synd att det är pluggat under golv, annars skulle man stoppa dit en radiator igen.
Men den dagen det görs om blir det vattenburen värme i alla rum utom badrumen.
 

RR:Benny

Äldre än gatan du kör på
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Världsmetropolen Kungsängen
Hoj
CBR1000 plastraket från det glada 80talet
Är det någon här som har luft/vatten-pump i ett ~100 kvm hus med källare?

Jag har precis köpt ett hus med sådan installerad. Ägaren innan hade väldigt hög årsförbrukning på el (ca 30k) men han hade också brassat på i det externa garaget med byggfläktar så det är ju ganska missvisande att gå på de sifforna.

Antar att en luft/vatten är sämre än en jordvärmepump (som både far och bror har med väldigt låga kostnader), men hur mycket kan man räkna med i förbrukning under ett "normaltkallt" år?

Jag monterade Bosch Luft/vatter från vvs-butiken i förra veckan för 60.000:- + 10.000:- i montage.. Huset är från tidigt 60tal med 100kvm + 100kvm källare.

Har haft ca 32000kwh tidigare, ska enl. de nya kalkylerna hamna på ca 17-18000kwh. OM nu detta stämmer, är återbetalningstiden 4år.

Tittade på Bergvärme men fick inget bra pris trots 6st offerter, hamnade på 135.000:- (ink att ta bort gamla pannan)

Med 5-8% bättre verkningsgrad för Bergvärme än Luft/Vatten..... Är det ändå bra mycket längre återbetalningstid för Bergvärme.
Livslängden ska dock vara längre för Bergvärme.
Många parametrar att ha i åtanke
 

Jimle

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2010
Ort
Sundsvall
Hoj
Aprilia Shiver-11
Har fjärrvärme själv i ett hus på 88kvm med 88kvm inredd källare(dvs under jord).
Har golvvärme i källaren. Vintertid ifjoll så hade jag uppvärmningskostnad på 2500:-/mån på ett ungefär men då hade vi i s-vall som varmast -20 de månaderna. Sommar månaderna är det bara varmvattnet som kostar och betalade då mellan 250-500/månad beroende på hur ofta jag fyllde barnpoolen.
Jag är rätt nöjd då leverantören fixar allt om det blir fel annars får de inte in några pengar.

Inte jag själv som valde detta uppvärmningsalternativ utan förra ägaren men jag är nöjd då det även kopplades in fiber i kåken samtidigt som förra ägaren betalade kalaset ;-)
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Har en egnahemskåk från -35
60 kvadrat plus lika stor källare, varmgarage kommer så småningom.
Orginalfönster och isolering (ett par cm spån).
Dränerat och isolerat under jord, även källargolvet har fått isolering.

Håller på att installera vattenmantlad kamin kopplad till 1500l acktankar vilket ska kompleteras med solvärme så småningom.
Ved har jag gratis så vi får se hur mycket el det kommer gå åt och om det skulle löna sig att sätta in en luft/vattenpump så småningom.

Jag får återkomma med uppvärmingskostnader nästa nyår när jag vet...
 

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Ort
Västland
Hoj
-
Jag monterade Bosch Luft/vatter från vvs-butiken i förra veckan för 60.000:- + 10.000:- i montage.. Huset är från tidigt 60tal med 100kvm + 100kvm källare.

Har haft ca 32000kwh tidigare, ska enl. de nya kalkylerna hamna på ca 17-18000kwh. OM nu detta stämmer, är återbetalningstiden 4år.

Tittade på Bergvärme men fick inget bra pris trots 6st offerter, hamnade på 135.000:- (ink att ta bort gamla pannan)

Med 5-8% bättre verkningsgrad för Bergvärme än Luft/Vatten..... Är det ändå bra mycket längre återbetalningstid för Bergvärme.
Livslängden ska dock vara längre för Bergvärme.
Många parametrar att ha i åtanke

Okej, men det är ungefär där man hamnar med luft/vatten alltså, ca 17-18000 kwh för en "normal" kåk?

Blir den jag har för dyr i drift så kommer jag istället installera en jordvärmepump.
Bror min har en sådan installerad i nästan ett precis likadant hus som mitt, något mindre kanske.
Enda skillnaden är att hans hus är helt oisolerat (endast papp) och han gör av med ca 12-13 kwh per år.
Kommer jag hamna över 20 så byter jag vilket blir relativt enkelt då all rördragning osv. i princip är klar.

Men det är ska intressant att se hur många kwh den kommer dra den här milda vintern. :)
 

rewind

Luttrad å tillbakalutad ...
Gick med
27 May 2003
Ort
Jönköping
Hoj
SV650S -01, ktm exc 450
Innan justering ca 22000 kwh (för lite köldmedium -> larm -> elpatron)
Nu efter justering plus påfyllning har nog inte patronen kickat in nån gång :tummenupp
En justering/kontroll kan vara bra känns det som
Vårt e 102 kvm(trä) plus källare 80kvm.


Ah okey. Det låter ganska vettigt. Hur är ditt hus med isolering osv? Modernt eller 1800-tals kåk?
Sen som Skrotnisse säger, hur många timmar har elpatron gått in och hjälpt och hur kallt har det varit då ungefär?
 

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Ort
Västland
Hoj
-
Innan justering ca 22000 kwh (för lite köldmedium -> larm -> elpatron)
Nu efter justering plus påfyllning har nog inte patronen kickat in nån gång :tummenupp
En justering/kontroll kan vara bra känns det som
Vårt e 102 kvm(trä) plus källare 80kvm.

Det kan ju vara så med, att den behöver kollas över.

Hur mycket gör du av med nu när den är schysst?
 

rewind

Luttrad å tillbakalutad ...
Gick med
27 May 2003
Ort
Jönköping
Hoj
SV650S -01, ktm exc 450
Inget bra kvitto än, justerades alldeles nyss nu i Dec.
15% bättre effekt lovade teknikern men jag tror att det som kostade mest var nog när patronen gick in...
Har en autotherm och mig veterligen kan man inte kolla alla värden där

Det kan ju vara så med, att den behöver kollas över.

Hur mycket gör du av med nu när den är schysst?
 

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Ort
Västland
Hoj
-
Har undersökt min värmekostnad (eller rättare sagt elkostnad eftersom det inte går att mäta enbart pumpen) och det är helt åt helvete.
Något allvarligt fel är det iaf som måste åtgärdas, en reparatör kommer i början på nästa vecka och ska kika på den.

Har jämfört lite med min bror och ett hushåll till som är snarlikt mitt. Vi har antecknat antal kwh vid 21-tiden på kvällen och kollat ett dygn senare hur mycket mellanskillnaden är.

Bror mig gör av med ca 50 kwh per dygn i dagsläget och det andra hushållet gör av med ca 40 kwh per dygn.
Jag gjorde av med 132 kwh från den 17e till den 18e januari. :gnissla

Det är för mig helt obegripligt att den förra ägaren aldrig gjorde något åt detta. Han gjorde av med 23530 kwh förra året. På en 100 kvm kåk som är relativt välisolerad (det lilla jag känt iaf). Helt sjukt!

Fan vad less man blir! :mad:
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Har undersökt min värmekostnad (eller rättare sagt elkostnad eftersom det inte går att mäta enbart pumpen) och det är helt åt helvete.
Något allvarligt fel är det iaf som måste åtgärdas, en reparatör kommer i början på nästa vecka och ska kika på den.

Har jämfört lite med min bror och ett hushåll till som är snarlikt mitt. Vi har antecknat antal kwh vid 21-tiden på kvällen och kollat ett dygn senare hur mycket mellanskillnaden är.

Bror mig gör av med ca 50 kwh per dygn i dagsläget och det andra hushållet gör av med ca 40 kwh per dygn.
Jag gjorde av med 132 kwh från den 17e till den 18e januari. :gnissla

Det är för mig helt obegripligt att den förra ägaren aldrig gjorde något åt detta. Han gjorde av med 23530 kwh förra året. På en 100 kvm kåk som är relativt välisolerad (det lilla jag känt iaf). Helt sjukt!

Fan vad less man blir! :mad:

Har du jordfelsbrytare?
Du kan ha ett fel någonstans som "dumpar" el.
 

SuperSport

Socio# 2126
Gick med
6 Oct 2004
Ort
En Köping
Hoj
Några Duccar 944SS, 916, 999S, Hypermotard 1100, Pantah 600 SL
Det låter helt klart fel men ändå inte omöjligt. Om man har gammal kyl o frys, kass VV-beredare m.m. så kan det skilja en del, sedan kan man bli förvånad av hur mycket av förbrukningen som ligger i eget beteende också som för varmt inne, slösar varmvatten och står med fönster/dörrar öppna mycket.
När jag hade kåk så förde jag ganska noga bok över förbrukningen så man kunde härleda till om man gjort nå särskilt (t.ex bastat-, badat- och svattsat mycket m.m.) Då kan man ganska omgående se om något är galet också så man slipper få hutlösa räkningar utan att veta om det.

Har undersökt min värmekostnad (eller rättare sagt elkostnad eftersom det inte går att mäta enbart pumpen) och det är helt åt helvete.
Något allvarligt fel är det iaf som måste åtgärdas, en reparatör kommer i början på nästa vecka och ska kika på den.

Har jämfört lite med min bror och ett hushåll till som är snarlikt mitt. Vi har antecknat antal kwh vid 21-tiden på kvällen och kollat ett dygn senare hur mycket mellanskillnaden är.

Bror mig gör av med ca 50 kwh per dygn i dagsläget och det andra hushållet gör av med ca 40 kwh per dygn.
Jag gjorde av med 132 kwh från den 17e till den 18e januari. :gnissla

Det är för mig helt obegripligt att den förra ägaren aldrig gjorde något åt detta. Han gjorde av med 23530 kwh förra året. På en 100 kvm kåk som är relativt välisolerad (det lilla jag känt iaf). Helt sjukt!

Fan vad less man blir! :mad:
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Har undersökt min värmekostnad (eller rättare sagt elkostnad eftersom det inte går att mäta enbart pumpen) och det är helt åt helvete.
Något allvarligt fel är det iaf som måste åtgärdas, en reparatör kommer i början på nästa vecka och ska kika på den.

Har jämfört lite med min bror och ett hushåll till som är snarlikt mitt. Vi har antecknat antal kwh vid 21-tiden på kvällen och kollat ett dygn senare hur mycket mellanskillnaden är.

Bror mig gör av med ca 50 kwh per dygn i dagsläget och det andra hushållet gör av med ca 40 kwh per dygn.
Jag gjorde av med 132 kwh från den 17e till den 18e januari. :gnissla

Det är för mig helt obegripligt att den förra ägaren aldrig gjorde något åt detta. Han gjorde av med 23530 kwh förra året. På en 100 kvm kåk som är relativt välisolerad (det lilla jag känt iaf). Helt sjukt!

Fan vad less man blir! :mad:

Jäkligt svårt att säga, men 23500kWh förra året som var ett av de kallaste på årtionden låter inte helt åt helvete.
Vårt hus gjorde av med 32 000kWh 2009, dock 90+90kvm, ganska dåligt isolerat.
Men ni har ju några grader kallare där uppåt också...

Men börja slå av en säkring i taget, skippa frysarna :D
Annars kan du köpa en kWh-mätare som du sätter bredvid säkringen du vill mäta. Samma storlek som en automatsäkring och kostar från 500:- och uppåt.
Jag köpte 3st häromdagen för 300:-, var nedsatta från 895:-/st, och tänker sätta en på badrummets säkring, en på köket och en på belysning. På så vis får man någorlunda hum om vad som drar vad.

50kWh/dygn låter dock jäkligt bra, den energiförbrukningen skulle jag vara väldigt nöjd med om det är hushållsel OCH uppvärmning.
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
200kvm 1,5plan byggår 1918, isolerat och nya fönster. Total elförbrukning 12500kwh 2011 inkl värme, vatten och hushållsel samt uppvärmt mindre garage. 12kw bergvärmepump 2st 130m borrhål aktivt. Lågtempererat radiatorsystem samt viss golvvärme. Riktigt nöjd.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Annars kan du köpa en kWh-mätare som du sätter bredvid säkringen du vill mäta. Samma storlek som en automatsäkring och kostar från 500:- och uppåt.
Jag köpte 3st häromdagen för 300:-, var nedsatta från 895:-/st, och tänker sätta en på badrummets säkring, en på köket och en på belysning. På så vis får man någorlunda hum om vad som drar vad.

Bra pris!
Var?
 

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Ort
Västland
Hoj
-
Har du jordfelsbrytare?
Du kan ha ett fel någonstans som "dumpar" el.

Ja, det har jag. Huset består egentligen av två elsystem kan man säga. Förrförra ägaren började med att renovera köket och installera värmepumpen som sitter där idag. Detta var ~2006 någon gång tror jag. Då installerade han också ett modernt elskåp med automatsäkringar och jordfelsbrytare till detta.
En del av huset går fortfarande på det äldre elsystemet med vanliga säkringar och diverse tattarlösningar som naturligtvis ska åtgärdas.

Men kan en jordfelsbrytare verkligen dumpa så mycket att elförbrukningen tredubblas mot det "normala" ?

Typ vv-beredare.

Det sitter en vv-beredare precis bredvid värmepumpen. Pumpen styr tempen i detta, men i övrigt vet jag ärligt talat inte hur det är inkopplat. Har ej hunnit med att sätta mig in i det pga. vatten i källaren och andra trevligheter.

Det låter helt klart fel men ändå inte omöjligt. Om man har gammal kyl o frys, kass VV-beredare m.m. så kan det skilja en del, sedan kan man bli förvånad av hur mycket av förbrukningen som ligger i eget beteende också som för varmt inne, slösar varmvatten och står med fönster/dörrar öppna mycket.
När jag hade kåk så förde jag ganska noga bok över förbrukningen så man kunde härleda till om man gjort nå särskilt (t.ex bastat-, badat- och svattsat mycket m.m.) Då kan man ganska omgående se om något är galet också så man slipper få hutlösa räkningar utan att veta om det.

Självklart, det håller jag med om. Hade jag slösat el så hade jag accepterat att det var hög förbrukning, typ värmt upp garaget på ett dyrt sätt eller motsvarande.
Alla vitvaror i köket är relativt nya. Tvättmaskinen är bara några år gammal.
Jag bor alltså själv i kåken och eftersom jag kom ifrån en liten etta har jag knappt ens lampor i huset.
Så elförbrukningen är ytterst lite. Diskar och tvättar en gång i veckan. Duschar i ~15 min i snitt. Ugnen används nån gång på helgen osv. TVn står på ett par-tre timmar varje kväll (plasma), datorn likaså.
Som jag ser det är jag "idealet" för liten elförbrukning, men det syns inte på elmätaren direkt..

Jäkligt svårt att säga, men 23500kWh förra året som var ett av de kallaste på årtionden låter inte helt åt helvete.
Vårt hus gjorde av med 32 000kWh 2009, dock 90+90kvm, ganska dåligt isolerat.
Men ni har ju några grader kallare där uppåt också...

Men börja slå av en säkring i taget, skippa frysarna :D
Annars kan du köpa en kWh-mätare som du sätter bredvid säkringen du vill mäta. Samma storlek som en automatsäkring och kostar från 500:- och uppåt.
Jag köpte 3st häromdagen för 300:-, var nedsatta från 895:-/st, och tänker sätta en på badrummets säkring, en på köket och en på belysning. På så vis får man någorlunda hum om vad som drar vad.

50kWh/dygn låter dock jäkligt bra, den energiförbrukningen skulle jag vara väldigt nöjd med om det är hushållsel OCH uppvärmning.

Mjo, visst. Men jag tycker ändå det låter way too much. Jag jämförde lite med kollegor med samma uppvärmning varav en ligger på ca 40-50 kwh/dygn med det vädret som råder nu och dessutom 4 personer i hushållet.
Han gjorde av med 60-100 kwh/dygn då när det var som kallast förra året (-25 grader).
Jag vet att det inte går att jämföra hus rakt av eftersom det är många faktorer som skiljer i elförbrukning. Men eftersom mitt hus nästan är tre gånger så dyrt som resten häromkring så är något tokigt.
Brorsans kåk som nästan är identisk med min är helt oisolerad (enbart tjärpapp) och han förbrukar alltså ca 50 kwh/dygn nu.
Det där med att mäta vid en säkring låter klart intressant! Har du någon länk?
 

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
Det sitter en vv-beredare precis bredvid värmepumpen. Pumpen styr tempen i detta, men i övrigt vet jag ärligt talat inte hur det är inkopplat. Har ej hunnit med att sätta mig in i det pga. vatten i källaren och andra trevligheter.


?

Vad har du för pump och tekniktank?

Vet du om pumpen överhuvudtaget går, eller om patronerna går in tidigt?
 
Nyheter
BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Top