Vill se lite bänkkörningsdiagram

Re: Diagram

Ojojoj... DÄR finns det mycket att hämta genom att montera större flås på insuget. Sånt där plant (och brett) vridmoment får man om man underdimensionerar insuget. Är det insprutning eller förgasare? Det kan inte sitta större än 34 mm, right?

kustj skrev:
Förr och efter Laser Slipon:
 
Det är förgasare, 33mm...
"montera större flås på insuget"? min mekhjärna hänger inte med där:crash
är det dyrt/hur?
 
Att förgasarna är endast 33 mm förklarar varför vridkurvan ser ut som det gör. Nu är det kanske inte så lätt som att bara byta förgasare till 36 eller 37 mm (Mikuni/Keihin) eftersom du inte vet hur insuget ser ut i topplocket. När maxvridet kommer redan vid 6900 varv på en så pass "liten" motor vet man att det finns mycket mer att hämta ur en högvarvig rad-fyra. Om insuget (förgasare och topp) vore storleksoptimerat för din motor skulle du rätt enkelt hitta ytterligare 30 hästar på slangen.

Nåt att fundera på i höst när du ställer av hojen och börjar drömma om nästa vår? Dvs större förgasare och en mild portning.


kustj skrev:
Det är förgasare, 33mm...
"montera större flås på insuget"? min mekhjärna hänger inte med där:crash
är det dyrt/hur?
 
Min 125:a sccoter

En bänkad scooter bland sporthojjarna!
Inte många som har förduddlat sin effekt på slangen med trim va?
Det har jag fårn 10 orig till 20...
det är en sr 125:a
 

Bifogat

  • effekt.gif
    effekt.gif
    14.5 KB · Visningar: 469
maverick_750rr......, Nu ligger du efter igen :D Men å andra sidan kör jag ett ånglok ju....
 

Bifogat

  • cbr1100xx.gif
    cbr1100xx.gif
    9.4 KB · Visningar: 324
Här kommer Bromsning Fazer.JPG Fazer 1000 -01 med och utan Lazer slipon.

 
ulf_lundin skrev:
Diagrammen o värdena ser väl ut att stämma. Det 1a ett vanligt effekt o vrid diagram.
Det 2a visar väl dragkraft (el motsv) och effekt för olika växlar men på x-axeln måste det vara nån form av hastighet, möjligen trummans rotationshastghet. Även det ser vettigt o trovärdigt ut, men jag vet inte exakt vad skalorna visar. Effekt förstås, men exakt vad drag/vrid skalan är inser jag inte så här direkt.

Kom ihåg att man (i princip) aldrig har det s.k. bakhjulsvridet på bakhjulet. En massa utväxlingar på vägen från vev till bakhjul ser till att vridet på bakhjulet (normalt) är ett helt annat än på veven.

Men det är som kurva 2 det ser ut på bakhjulet; någorlunda konstant effekt (=motorns) men kraftigt sjunkande dragkraft med högre växel. Lådan behåller effekten men omvandlar vridet; det är just därför man har den, liksom.
/u
Första är en ren gasning från 4k och uppåt på högsta växeln, den andra är ett växlingstest, där man kan se om motorn tar varv efter växling utan att tveka vid pådrag. Oftast får man 2-3 hk mer vid ett växlingstest eftersom motorn jobbar vid sitt "bästa" varvtal.
 
maverick_750rr skrev:
Det står inget om SAE Corrected hästkrafter.

Är det inte det då?
Jag kan ha 149 på hjulet om jag vill. Fast det är en annan mätning bara.

750RR
Marcussen gör bara mätningar i SAE Corrected :fakta
 
Marsipulami skrev:
maverick_750rr......, Nu ligger du efter igen :D Men å andra sidan kör jag ett ånglok ju....

Hmmm, känns som om jag får ta tag i 950R :va

Nr:18 skrev:
Marcussen gör bara mätningar i SAE Corrected :fakta

... och det skall resten av Sverige veta? ;)

750RR
 
Bare vent Peter til jeg har fått en turbo på den..
Da klarer jeg 1/4 på 11 sec og bakhjulet i 2an...:)
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top