Vill se lite bänkkörningsdiagram

Senaste bänkningen av min KTM 620 SC -01. "trim" består i Sebring race replika-system, Mikuni TM40 och lite uppkapad luftfilterburk. Förgasaren inställd enligt: 147,5 huvudmunstycke, nålen i position 4 (original nålmunstycke), 30 lågfartsmunstycke och luftskruven ut ett varv. Vid bänkningen var acc.pumpen ikopplad, vilket syns under 4.000 rpm.
Brett och fint register och ungefär vad man kan vänta sig av en sådan maskin.
 

Bifogat

  • 620-dyno-2.jpg
    620-dyno-2.jpg
    76.7 KB · Visningar: 615
RedBlackbird: (Med vrid menar jag uppmätbart vridmoment, inte nån form av upplevd råstyrka pga starka o glesa kolvknuffar.)

Max.vrid/cyl.vol (Nm/l) visar om motorn andas o förbränner bra, ganska oberoende av storlek, #cyl, glidare el. race. Rent tekniskt svarar det mot effektiva medeltrycket i motorn (bmep). Styrkan med måttet är just att det gäller för alla (4takts oturbade) motorer. Lågt värde = du släpar omkring på dyra cc i onödan, bra värde = väl utnyttjad motor. Men det har (liksom rena vridet i Nm) nästan inget direkt m prestandan att göra, utan är ett mått (absolut inte det enda !) på om motorn är välkonstruerad eller inte.

Min enkla tumregel är att 100 Nm/l vid veven är ok i dag för en modern motor, 80 dåligt o 120 mkt bra. Mätt på bakhjulet blir det i runda slängar 70 dåligt, 90 ok o 110 bra. Sen får man finlira lite o inse att man får acceptera lägre värden för stora cylindrar o enormt breda varvtalsområden o kräva högre värden för små cyllar o spetsig karaktär. Stora twinnar sämst o sport 600orna bäst värden idag.

Men motorns vrid har ensamt inget med prestandan att göra. Vrid OCH varv däremot; men det är ju effekten. Det är effekten som ger prestandan, absolut inte vridet. Pga växellåda etc så har du aldrig motorns vrid på bakhjulet. Men väl effekten ! (Om det var motorns vrid i sig som gav prestandan skulle den ju axa lika bra på alla växlar (utan luftmotstånd iofs); gör den det ?)

Däremot är vridKURVANS utseende viktigt för den ger en bra bild av motorns flexibilitet/karaktär. Men den borde man i stället mäta/rita som kraft på bakhjulet på alla växlar o hastigheter så man får med om växellådan passar motorn, men det är en annan fråga.

Egentligen skulle vi strunta i just motorns prestanda och titta på hela hojen i stället. Ax diagram på varje växel visar vad hojen kan, sammanvägt; motor, låda, vikt, luftmotstånd, ja rubbet. Enkelt att göra och oerhört självklart, men ingen gör det. Troligen pga ren slentrian.

Fast vi tekniktokar vill nog veta iaf vad just motorn kan. Även om vi inte tänkt flytta den till nåt annat fordon.

Nu har jag skrivit av mig lite (igen). Hoppas det hjälpte nån o nåt.
/u
 
Last edited:
rsr.JPG


Min ena båge..
 
Ytterligare en förklaring för att förstå det här med vrid och varvtal:

- Antag att en motor ger 100 Nm i vrid vid 10000 rpm.
- Man vill ha säg 1000 rpm på bakhjulet och måste då växla ner 10 ggr
- Växlar man ned 10 ggr så blir vridet/kraften 10 ggr större, dvs på bakhjulet har man 1000Nm!

En annan motor ger max vrid 100 Nm fast vid 5000 rpm, för att få 1000 rpm på bakhjulet så måste man växla ner 5 ggr, dvs vridet på bakhjulet blir då bara 500 Nm!

En F1'a varvar 18-20000 rpm (om inte mer?), inte utan anledning alltså!
 
ulf_lundin skrev:

Nu har jag skrivit av mig lite (igen). Hoppas det hjälpte nån o nåt.
/u

Yes, det tackar jag för. Håller också med dig om Axdiagram för hela hojen! Det, om nånting vore klart intressant. Nåja vi får väl som sagt nöja oss med det tills vidare. Tack för dina intressanta rader.
 
Torkel: Bra med bra exempel !

En konsekvens av att det inte går att höja vridet så värst för en given cyl.volym är att enda sättet att höja effekten på en bra gjord motor är att flytta upp vridet till ett högre varv. Lättare sagt än gjort förstås...
Och så ska grejorna hålla oxå.
/u
 
Last edited:
Bikerbitch skrev:
Här har ni min motorcykel :rock

Hmm, varför inte använda rpm-skalan istället för km/h ? Det säger lite mer. Dumt att inte dra maskinen ända tills effektkurvan vänder - det ser liksom avbrutet ut i förtid (och sånt gillar man ju inte :) ).

Ruskig effekt i alla fall, du får vara försiktig med gasen så den inte slår över...
 
troligen strypt, nån text säger 25 kW. 400fws lämnar nånstans runt 60 hk ostrypt (tillv.uppgift vevaxel, om jag kommer ihåg rätt).
/u
 
TomK skrev:
Hmm, varför inte använda rpm-skalan istället för km/h ? Det säger lite mer. Dumt att inte dra maskinen ända tills effektkurvan vänder - det ser liksom avbrutet ut i förtid (och sånt gillar man ju inte :) ).

Ruskig effekt i alla fall, du får vara försiktig med gasen så den inte slår över...

Tja, du får fråga Ava mc som gjorde bänkningen.
Jag ville bara se hur mycket effekt den hade så jag verkligen visste om det var strypt eller inte.

Jag ska ta det lungt på gasen. Annars är risken stor att den går på bakhjulet. Och sånt är ju farligt.
 
52 hk hade en FWS 1983. Någon har dessutom missupfattat hur man ska strypa, man ska ha 25kW på veven, inte på hjulet. Ang. kilometerskalan så tycker jag ändå att det ser ut som att de har dragit cykeln till varvstoppet, ser dessutom ut som att man kan ta tex 40 km/h och omvandla till 4000 rpm i det här fallet. Ser ut som att de har dragit den till stoppet på fyran.
 
Min TRX efter byte till Dynojet, K&N samt Laser slipons.
 

Bifogat

  • dyno run.jpg
    dyno run.jpg
    69.7 KB · Visningar: 484
Samma hoj fast med modifierad luftburk samt ändrade inställningar på fuggen, vet dock inte hur eftersom jag inte var med.

LasseB --> Läs och gråt! :tummenupp
 

Bifogat

  • dyno run 2.jpg
    dyno run 2.jpg
    96.3 KB · Visningar: 449
OLJEKYLD GSXR skrev:
Ang. kilometerskalan så tycker jag ändå att det ser ut som att de har dragit cykeln till varvstoppet,
Nog borde väl effektkurvan vända innan varvstoppet, i synnerhet på en strypt hoj. Tycker
/u
 
hur mycket går en bänkning på? funderar på att bänka RGn för att få en optimalt inställd motor med jämn(jämnare) effektkurva sen :)
 
Asylum_Nakaza skrev:
var och bänkade hojen idag...

attachment.php


och så en till..

attachment.php


fråga mig inte varför men den har ca 140 hästar i de tre högsta växlarna, men på övre pappret står det 137... hmm... ulf??

edit: det är 102.17 nm på bakhjulet, och inte 140.... det där misstänker jag bara vara ett felaktigt diagram..

Det står inget om SAE Corrected hästkrafter.

Är det inte det då?
Jag kan ha 149 på hjulet om jag vill. Fast det är en annan mätning bara.

750RR
 
Fazer 1000 med BOS slip-on annars orginal.
Vridsvackorna vid 4,5 och 6 känns inte som svackor, man upplever bara lite extra drag vid 7. Uppgivna 143hk och 105Nm på veven verkar stämma bra med verkligheten.
 

Bifogat

  • fz1-power.jpg
    fz1-power.jpg
    89.4 KB · Visningar: 450
ulf_lundin skrev:
Nog borde väl effektkurvan vända innan varvstoppet, i synnerhet på en strypt hoj. Tycker
/u

Det kan jag hålla med om, men nu är det så att jag har kört några mil med just den hojen :D Det skumma är att den är stark upp till 4500, stendöd till 8000 och sen pigg till rödmarkeringen.
 
FZ1 skrev:
Fazer 1000 med BOS slip-on annars orginal.
Vridsvackorna vid 4,5 och 6 känns inte som svackor, man upplever bara lite extra drag vid 7. Uppgivna 143hk och 105Nm på veven verkar stämma bra med verkligheten.
Gissar svackorna beror på resonanser burk/förg/insugrör. Du har antydan till en lite längre ner oxå, ser regelbundet ut. En observation, bara. Din hoj ligger nog över fabr.uppg. Man brukar räkna m 10-13 % förluster fr vev t bakhjul.
/u
 
ulf_lundin skrev:
Gissar svackorna beror på resonanser burk/förg/insugrör. Du har antydan till en lite längre ner oxå, ser regelbundet ut.
/u
Kan nog stämma, blandningsförhållandet såg ut som en sinuskurva (pendlade mellan 12,3-13,2). Kan det inte vara resonanseffekter från utblåssidan också?
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top