Vill ha tips på gitarr och förstärkare

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Hoj
-
Är jävligt sugen på att köpa gitarrgrejer, men jag vet inte riktigt va jag ska köpa. Funderar på att köpa en Ibanez PGM 30. Är den värd pengarna eller ska jag köpa en RG istället, eller nånting helt annat?
Förstärkare har jag ingen aning om. Vill helst ha nån typ av combo. Jag ska bara spela hemma i lägenheten, så jag behöver inte så stor en.
Hade mest tänkt spela metall. Typ gamla Metallica och sånt.

TurboJugend skrev:
Är jävligt sugen på att köpa gitarrgrejer, men jag vet inte riktigt va jag ska köpa. Funderar på att köpa en Ibanez PGM 30. Är den värd pengarna eller ska jag köpa en RG istället, eller nånting helt annat?
Förstärkare har jag ingen aning om. Vill helst ha nån typ av combo. Jag ska bara spela hemma i lägenheten, så jag behöver inte så stor en.

Då är det ju Gibson flying V du ska ha :yoparty :rock

Knalla ner till lokala musikaffären & prova.
Hellre att guran känns skön att lira på än att den är "snygg".

Ibanez är alltid säkra kort, har själv en RG och en EDR.

kips skrev:
Knalla ner till lokala musikaffären & prova.
Hellre att guran känns skön att lira på än att den är "snygg".

Ibanez är alltid säkra kort, har själv en RG och en EDR.
Köpte en rg550 idag, grymt skön att spela på, sen är den ju rätt stilig också. :tummenupp

honkiie skrev:
Han skrev spela metallica, inte böga med läderklädda män i dunkel belysning :7peta

:rofl :rofl
Klockrent, hade en sån och precis så kändes det, gick inte att spela på utan att man började riffa tysk 80-talsmetal.

TurboJugend skrev:

Låter en en Line-6 stärkare vore något att titta på. Jag plinkar lite hemma på deras 60 wattare. Bra allround stärkare.

Ska du bara spela hemma så skulle jag satsa på en ministärkare av typ Marshall. Alltså en skitliten, miniatyr av ett halvstack. De kostar ca 700 spänn o låter helt suveränt. Väljer du en sån då har du pengar kvar att köpa effekter för. Köp ett DD2 (digitalt delay) och en wah-wah. När du ändå håller på så köp ett par shyssta hörlurar åxå. Då kan du spela hela natten utan att du står någon/några=kanon :tummenupp

Beträffande gitarr så tycker jag att du ska satsa på någon av de klassiska märkena (Gibson, Fender, Rickenbacker osv). De låter faan så mycket bättre o du kommer bara att ångra dig om du köper skit. Dessutom så håller den värdet mycket bättre. kolla Ebay USA för strålande priser:
http://cgi.ebay.com/FENDER-STRATOCA...358452653QQcategoryZ47069QQrdZ1QQcmdZViewItem

se där en Strata med både singlecoil o Humbucker mik föringa pengar alls! Tog mig 10 sek att hitta så leta på o fynda!

Last edited:
Jag skulle rekomendera Peveys lilla 30w combo rörstärkare, låter kanon för en liten peng

TurboJugend skrev:

Ska du köpa RG bör du snegla på 300-serien eller över (alltså ingen 270 el.dyl.). Sen beror det lite på hur duktig du är, är du en rookie kanske en gura i de dyrare skikten är lite högt siktat. Beträffande stärkare så finns de rätt många virtuella sådana. Jag kör endast genom datorn och skulle aldrig komma på tanken att rigga min gamla rörfender, den gör sig bäst i garderoben. Tips på virtuella stärkare är t.ex. Amplitube eller GuitarRig (har själv båda & är riktigt nöjd med dessa). Du behöver isåfall ett ljudkort med låg latency samt ASIO-kompatibelt, de kostar inte så värst mycket idag. GuitarRig är standalone vilket innebär att du kan köra det utan en host, A-tube kräver dock en host (t.ex. Cubase).

honkiie skrev:
Hur funkar koden för RG serien? Tycker det verkar som att det inte är högst som är bäst iallafall.

Prismässigt skiljer sig en 270 från t.ex. en 370. Är inte så insatt i vad de största skillnaderna är, har dock testat båda (och många fler Ibanezer) och föll defintivt mer för 370 än 270. Din 550 är ju snäppet värre så den är defintivt bättre än 270. De gitarrister jag snackat med menar att allt under 300 är "skolgitarrer" men det handlar nog lite om tycke & smak. Kvaliten följer dock prisbilden (konstigt vore det annars). Själv kör jag Jackson och lär nog hålla mig till det.

Valen skrev:
Prismässigt skiljer sig en 270 från t.ex. en 370. Är inte så insatt i vad de största skillnaderna är, har dock testat båda (och många fler Ibanezer) och föll defintivt mer för 370 än 270. Din 550 är ju snäppet värre så den är defintivt bättre än 270. De gitarrister jag snackat med menar att allt under 300 är "skolgitarrer" men det handlar nog lite om tycke & smak. Kvaliten följer dock prisbilden (konstigt vore det annars). Själv kör jag Jackson och lär nog hålla mig till det.

Största problemet med billiga yxor är när de har Floydstall. Inte ens stallen på gitarrer i 20 000 kronorsklassen klarar sig speciellt länge utan renovering och justeringar. Stallen med sämre delar är ofta riktigt tråkiga att ha att göra med.

Mitt råd är, måste du inte hålla på och störtbomba som Steve Vai eller lira introt till "Kickstart my heart" så undvik gitarrer med Floydstall.....

Chris Ash skrev:
Största problemet med billiga yxor är när de har Floydstall. Inte ens stallen på gitarrer i 20 000 kronorsklassen klarar sig speciellt länge utan renovering och justeringar. Stallen med sämre delar är ofta riktigt tråkiga att ha att göra med.

Mitt råd är, måste du inte hålla på och störtbomba som Steve Vai eller lira introt till "Kickstart my heart" så undvik gitarrer med Floydstall.....

Själv har jag ett Jacksonstall men har haft guror med Floydstall - eller rättare sagt "Licensed under Floyd" vilket jag tror är en rätt stor skillnad (hade bl.a. en Ibanez XX-serie med "Licensed under Floyd"-stall vilken jag ångrar att jag gjorde mig av). Hur som helst tror jag nog att de kopior som är licensierade under ett märke (typ Ovation Celebrity vilket är rena dyngan om man jämför med Ovation) är något man ska akta sig för. Känner dock inte till att Floyd "original" ska ligga så lågt i klass men har aldrig själv ägt en yxa med detta. Har dock polare som har det och har aldrig hört den kritik du målar upp om Floyd Rose. Men det kanske stämmer, vad vet jag?

Vai förresten, kör inte han mest Jazz nu för tiden? Bra är det i alla fall inte. :tummenner

Last edited:
Chris Ash skrev:

Otur, det är floyd på den jag köpte :gnissla

Musikaffärer brukar ju ha kit med förstärkare och gura.
Kolla in dom. Se bara till att det är ett känt märke så blir du säkert nöjd om du bara ska spela hemma i lägenheten.
Jag har en gammal Ibanez och en cort akustisk och en yamma Elbas.
Duger fint till hemspelande.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...