vill ha tändkurva från zx6r

grahm

fruktansvärt roligt
Gick med
20 Sep 2006
Hoj
Husaberg fs650
tändning och megasquirt

som sagt hur kan man (om möjligt) få reda på hur tändkurvan ser ut på en zx6r - 95
tänkte ev. installera programerbar tändning (ms) och ha org. kurvan som mall

Last edited:
Hej du.
Om den inte finns i Kawasakis original-verkstadshandbok som du borde kunna få en kopia på från en Kawa-firma, så testa att ringa Kawasaki Sverige, och hör med Anders Johansson(Teknisk chef,,tror jag) eller om gubben :) ,Kaj Cleeve, är kvar,,de två har koll på det mesta om Kawasaki.
Lycka till.
Frostie.

Hej du.
Om den inte finns i Kawasakis original-verkstadshandbok som du borde kunna få en kopia på från en Kawa-firma, så testa att ringa Kawasaki Sverige, och hör med Anders Johansson(Teknisk chef,,tror jag) eller om gubben :) ,Kaj Cleeve, är kvar,,de två har koll på det mesta om Kawasaki.
Lycka till.
Frostie.

:tummenupp kalas

såg du sysslade med megasquirt. har själv en viss erfarenhet av det (ej mycke) då jag installerat det i en bil för ett par år sedan. nu har intresset vaknat igen och detta med tändning är på ritbordet.. efter lite garagesnack med en polare så fick jag klart för mig att något behövs ändras/sättas dit i min ms box för att kunna köra med en induktiv givare och 2 spolar. kan man köra med hallgivare och 2 spolar?(har hört det inte går) och slippa något ingrepp. vad är bättre/sämre med hallgivare, induktiv givare

Något säger mig att startpunkten är 10 grader BTDC och så snart den tomgångar går den upp i 30 grader och maxar på 34 grader vid varvtalet för maxvrid för att sen gå ned emot 30 grader vid maxvarvet, typ. Tändkurvor på moderna 4-ventilare med kvadratisk borr skiljer inte speciellt mycket mellan varandra.

Om den har sk. 3d-tändning orginal så ändras säkert kurvan beroende på gaspådrag också. Blir mer som en volym om man ska rita den då, än en kurva.

Om den har sk. 3d-tändning orginal så ändras säkert kurvan beroende på gaspådrag också. Blir mer som en volym om man ska rita den då, än en kurva.

Nja, den har ju inte MAP-sensor eller TPS för den delen,,så det är nog inte så avancerat,,,är nog mer åt AndersBrinks svar isf.
Jag har inte syslat mycket med Mega-Squirt,,men en som har mycket erfarenhet är Jojje 1963,,han med turbo-bonnevillen,,han är bra på dem.
Hälsar Frostie.

vad sitter för triggerhjul på den motorn??
MS funkar orginal med induktiv givare, men inte med VR krets typ 36-1 eller 60-2 eller liknande.

utan MS vill ha en triggersignal per cylinder då!

du kan ju köra 4st separata spolar med wastefire tex. lämpligen med vb921 krets via led17 & led19..

kör du bara tändnigen så behöver du bara MAP sensorn å triggersignal in, dvs du behöver inte TPS å temgivare mm..

rekomenderar ett "lasse"kort pga storleken.

jag körde med ett lassekort med vb92a å en biltemas högeffektspole på min fiddy. körde med orginala induktiva givaren på svänghjulet så fick köra wastefire för å slippa bygga om nått.

MS funkar orginal med induktiv givare, men inte med VR krets typ 36-1 eller 60-2 eller liknande.

du kan ju köra 4st separata spolar med wastefire tex. lämpligen med vb921 krets via led17 & led19..

kör du bara tändnigen så behöver du bara MAP sensorn å triggersignal in, dvs du behöver inte TPS å temgivare mm..

jag körde med ett lassekort med vb92a å en biltemas högeffektspole på min fiddy. körde med orginala induktiva givaren på svänghjulet så fick köra wastefire för å slippa bygga om nått.

är inte riktigt haj på givare men plockade isär och kollade idag och det sitter ett triggerhjul av den typen som du ser på min vackra bild. kan någon erfaren av bilden att döma säga mig om det är två olika typer av givare hall/induktiv längtaaaaaaar som fan att höra motorn vråla

Bifogat

• HPIM1188.jpg
    HPIM1188.jpg
    67.6 KB · Visningar: 70
  • Ny(tt) Bitmappsbild.JPG
    Ny(tt) Bitmappsbild.JPG
    16.3 KB · Visningar: 81
Han måste ju köra med missing tooth eller med 2 givare eftersom det är en 4cyl. Funkar dock inte med orginal programmet men väl med extrakoden, missing tooth alltså.. Att skicka gnista 4ggr per 720 grader i alla cylindrarna funkar inte, av flera anledningar

Är där bara en pick-up på en zx600F? Då måste där va nån skillnad på dom två "tänderna", typ ett hack eller en lång och en kort? Det klarar nog inte MS Ta grejorna från en zx600A, minst bekymmer tror jag. Och köp en MS-I V3, den går att brygga till alla sorters sensorer.

Info om missing tooth http://megasquirt.sourceforge.net/extra/setup-wheel.html
Och ser nu att du kan köra med en extra kamgivare med MS-extra oxå, det har jag aldrig provat. Då kan du köra en spole per cylinder (COP) http://megasquirt.sourceforge.net/extra/wheel2.html

Last edited:
lösteproblemet

helt undebart fixade orginalsystemet och fick :) GNISTA:) idag. hojen som skall andvändas till rent lekande/stunt osv börjar bli klar. tack för hjälpen. men megasquirt blev helt plötsligt mycket intressant när det kom in i diskussionen
och antar att det är bara till att börja plugga på det.

visst faan glömde av att det måste va missing tooth.

men det borde gå att använda det givarhjulet från zf600a motorn.
sen antingen köpa ett Ms v3 eller ta ett v2.2 med en extra krets.
vet att "lasse" har ett Vr kort färdigt som han monterar efter önslkemål, vet det iom att han byggde det till polarens golf Vr6 motor för å kunna köra 36-1 hjul å 6st separata spolar...

hör av dej om du vill ha mer info så kan jag höra vad det handlar om flör priser eller dyl.

*/ ?>
Nyheter
KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Back