vill få sålt hojjen

Jag såld min r1- 05 för någon vecka sen. Ringde bara ett samtal å fråga om han ville köpa den :D Behövde inte sätta ut den på blorre :tummenupp

kan du inte lägga ut nummret till honom här så kan alla ringa till honom så har vi löst problemet. :tungan
 
Det är köparens marknad helt enkelt. Är man på jakt efter en sporthoj, och det faktiskt inte är superviktigt vilken det är utan man kan tänka sig en ZX6R, GSXR600, GSXR750, R6 etc... Ja då finns det hur många hojar som helst på Blocket och då kan man som säljare "ha hur bra pris som helst" på just sin hoj, men tyvärr blir Du jämförd med andra modeller och andra årsmodeller oxå och då står Du Dig ganska slätt.

Jag, liksom många andra köpte ny hoj i år och för mig var det lite ointressant exakt vilken årsmodell eller märke det blev faktiskt... Det försvårar det enormt för säljarna eftersom köparen utan vidare helt kan växla modell eller ålder på hojen så att säljaren säger "...men jag har jättebra pris på min R1 -99..." hjälper inte när man köper sig en Kawa ZX9R-98 för 10 lakan mindre.

Flexibiliteten hos köparna gör det marigt för säljarna att hålla upp priserna...



Själv sålde jag två hojar i år och jag fick 20 svar på varje hoj inom 12 timmar och dagen efter att annonsen kom in på Blocket var båda hojarna borta. Man får sätta rätt pris i förhållande till "liknande modeller" oxå och inte bara jämföra "exakt samma modell och år"... För det gör inte köparna...


M.v.h.
 
Last edited:
men då är de snudd på förbilligt :)


...men vad är poängen med att inte få hojen såld alls? Är det inte bättre att få ut "lite lägre" än vad man hoppas på än att inte få nå't alls och sedan ha kvar hojen som samlar damm i garaget?

Tänk även på att priserna på Blocket är "oprutade" så de verkliga försäljningspriserna vet man inget om egentligen och vad "hojen står i" kan man bara gissa sig fram till, köparen bestämmer. Gissningsvis ligger det i alla fall i snitt 10% lägre än vad man ser på Blocket.

:-)
 
jag letar en sporthoj att köpa men hittar #¤% inget.det jag söker är en cbr 600 fs 01-02 eller en cbr 600 rr 2003 (den svarta färgen) eller kawa z 750 -04(även den svart) bor du i gbg trakten å vill sälja så pm:a.

finns ju ett par på blocket men priserna verkar va lite höga .tror jag:va
 
Last edited:
jag letar en sporthoj att köpa men hittar #¤% inget.det jag söker är en cbr 600 fs 01-02 eller en cbr 600 rr 2003 (den svarta färgen) eller kawa z 750 -04(även den svart) bor du i gbg trakten å vill sälja så pm:a.

finns ju ett par på blocket men priserna verkar va lite höga .tror jag:va



Brorsan har sin till salu... http://www.blocket.se/vi/12259077.htm?ca=15_s Du kan ju alltid komma och kolla på den :tummenupp . 32 mil från götet.. Prutmån finns ju alltid...
 
Last edited:
Jag ska ge alla hoj/fordonsägare ett tips.

Vårda inte era prylar, Serva dom inte och lägg absolut inte ut några pengar på dom.

Har en Yamaha YZ450F ute på både blocket, SH och enduroMX. Det är en -05.a som jag ägt sedan ny. Jag är amatör och har aldrig tävlat o.s.v.
Den är mycket välservad och i mycket fint skick. jag har lagt ut den för ett medelpris på blocket (36k) men det verkar precis dött på marknaden.

Hade jag däremot köpt den här hojen och varit raceåkare. Plågat skiten ur den, aldrig servat den, aldrig tvättat eller lagt ut några pengar på den. Sen sålt den med utslitna däck, kedja, belägg + dåligt skick i övrigt och utan reservdelskit hade jag mycket väl kunnat sätta ett pris på 29k. I så fall kan jag garantera att den hade varit såld på 10 minuter.

Vad jag försöker säga är att folk bryr sig inte ett skit om skick eller service o.s.v. utan stirrar blint på inköpspriset. Innan denna sässongen är slut kan jag garantera att den som köper den sistnämnda hojen kommer ha lagt ut mer pengar än den första. :huvet

Observera att alla raceåkare INTE misssköter sina hojar. Men hojen går betydligt hårdare än den förstnämnda.
Ord! :fakta
 
har lite samma bekymmer, men tycker jag har ett schysst pris iaf :)

http://www.blocket.se/vi/12440731.htm?ca=23_15_s

Ett problem med hojen kan vara att den är registrerad på lägre effekt. Det betyder ju att nya ägaren kan få problem om han kraschar och har den försäkrad som 37kW-hoj, och försäkringsbolaget undersöker cykeln. Personligen skulle jag inte ta i hojen med tång om du inte reggar om den. Fast å andra sidan så vimlar det folk som är villiga att ta ett litet föräkringsbedrägeri för att tjäna några tusenlappar.

Sen skulle jag i alla fall stryka avsnittet om eventuella rygg eller handledsproblem, som köpare skiter man i hur DU sitter. Det känns inte som ett försäljningsargument att just du sitter bra.

Lika det med förra ägaren, en kul grej och kanske tryggt att en myndighet ägt den innan, men i annonsen får man intrycket att det är det absolut viktigaste med hojen eftersom du skrivit det innan du beskriver själva hojen.


Nu är jag ingen expert själv, och är urusel på att sälja grejor, men jag har köpt en del fordon på annons, och det här är såna grejor som gör att jag tittar på något annat.
 
...men vad är poängen med att inte få hojen såld alls? Är det inte bättre att få ut "lite lägre" än vad man hoppas på än att inte få nå't alls

"Lite" lägre ja, men inte toksänka som en del här föreslår. Jag behåller mycket hellre en hoj än slumpar bort den bara för att försäljningsmöjligheterna råkar vara dåliga för stunden.

Såvida man inte har en sprillans R1-07 som dyker i värde för varje enskild dag utan en några år gammal sporthoj har jag den hellre kvar och brukar den än tokdumpar priset.

Näe, mitt tips till er andra som har det svårsålt är.. TÅLAMOD
 
Om man har bråttom:
Om man inte har en VÄLDIGT attraktiv hoj, utan en mer normal hoj, så får man börja med att lägga sig långt under blocketpriserna (flera tusen). De priser som står på blocket är ändå bara fantasier, synd att så få fattar det.

Sen koncentrerar man sig på att låta köparen pruta lite mindre istället. ;)

Om man inte har bråttom:
Då gäller som föregående talare säger, tålamod! :tummenupp
 
Folk som ska sälja saker nu för tiden (mc/bil/båt) har sin uppfattning av vad prylen är värd, dagens verklighet/marknaden ligger dessvärre alltid långt under.
Idag finns det sånt enormt utbud på ovanstående att en köpare kan välja och vraka bland objekten. Dessutom så är ju både hojar och bilar ofta välvårdade och bra skötta så skillnaderna där är ju inte såååå stora att det motsvarar det pris som många optimister vill ha.

När jag vill sälja (då menar jag att jag SKA sälja) en pryl så har jag ALLTID lagt ut ett vettigt pris för att bli av med prylen.
Hojar har ALDRIG tagit mer en några dagar att sälja, båtarna har aldrig tagit mer än två veckor, senaste bilen såldes inom tre dagar trots att det fanns massor samma årsmodell som fanns kvar långt efteråt.
Dessutom så har det nästan alltid varit den första som tittat på mina objekt som också köpt dom.

Min poäng är, OM man VILL sälja en produkt, sätt ut ett VETTIGT pris och inse att det du VILL HA inte kommer att ge en försäljning. Stämmer åtminstone till 98%.
 
Ett problem med hojen kan vara att den är registrerad på lägre effekt. Det betyder ju att nya ägaren kan få problem om han kraschar och har den försäkrad som 37kW-hoj, och försäkringsbolaget undersöker cykeln. Personligen skulle jag inte ta i hojen med tång om du inte reggar om den. Fast å andra sidan så vimlar det folk som är villiga att ta ett litet föräkringsbedrägeri för att tjäna några tusenlappar.

Sen skulle jag i alla fall stryka avsnittet om eventuella rygg eller handledsproblem, som köpare skiter man i hur DU sitter. Det känns inte som ett försäljningsargument att just du sitter bra.

Lika det med förra ägaren, en kul grej och kanske tryggt att en myndighet ägt den innan, men i annonsen får man intrycket att det är det absolut viktigaste med hojen eftersom du skrivit det innan du beskriver själva hojen.


Nu är jag ingen expert själv, och är urusel på att sälja grejor, men jag har köpt en del fordon på annons, och det här är såna grejor som gör att jag tittar på något annat.



konstigt då att den är registreríngsbesiktigad och att man godkänt den effekten ?? den är juh inte strypt så jag har köpt hojen i god tro om att
allt stämmer !!

sen skiter jag i vad folk tycker, för mig är det viktigt med en schysst körställning .. jag köper hellre en hoj där jag sitter bekvämt och slipper
stretcha än en som knäcker kroppen , har en R1a nu och sitter allt annat än bra och kommer pga. det byta till nästa säsong ..

att jag skrev det med myndigheter är bara för jag vill va schysst och ärlig om
vem som tidigare ägt den! .. + att det visar på att den är riktigt bra hållen .. vilket den är med!
 
Last edited:
Nu har ja läst en hel del och blivit en hel del klokare. Men kan även se att tråden inte längre e riktad mot mig som startadew den hehe. Men det gör inget. I alla fall så vill jag ha min hojj såld denna veckan. har inte tid senare. Hur mycket bör jag sänka mitt pris för att ganska säkert få sålt den hyffsat fort. Vill inte heller ge bort den gratis för jag är verkligen nöjd med den och den är otroligt rolig att köra. Ljudet är grymmt bra på den med!

Men jag måste ändån bli av med den så snabbt som möjligt. Hewlst i morgon hehe! Har nå¨n tips på vad ja kan säta för pris. Vill få ut så mycket som möjligt men bli av med den så mycket som möjligt med.

jaja nu babblar jag bara på, men nån som har en idé på ett pris man inte kan motstå för att köpa en aannorlunda hojj? tacksam för svar/ David
 
Nu har ja läst en hel del och blivit en hel del klokare. Men kan även se att tråden inte längre e riktad mot mig som startadew den hehe. Men det gör inget. I alla fall så vill jag ha min hojj såld denna veckan. har inte tid senare. Hur mycket bör jag sänka mitt pris för att ganska säkert få sålt den hyffsat fort. Vill inte heller ge bort den gratis för jag är verkligen nöjd med den och den är otroligt rolig att köra. Ljudet är grymmt bra på den med!

Men jag måste ändån bli av med den så snabbt som möjligt. Hewlst i morgon hehe! Har nå¨n tips på vad ja kan säta för pris. Vill få ut så mycket som möjligt men bli av med den så mycket som möjligt med.

jaja nu babblar jag bara på, men nån som har en idé på ett pris man inte kan motstå för att köpa en aannorlunda hojj? tacksam för svar/ David

Tänk efter vad din absoluta smärtgräns är i pris, lägg på 10% på det och sätt ut den. Alltså... Inte det pris du "vill" ha... utan det lägsta du kan tänka dig att sälja den för... Prutar inte köparen så har du vunnit lite på det och prutar han så hamnar du ju ungefär där den är värd.
Lycka till. :)
 
Tänk efter vad din absoluta smärtgräns är i pris, lägg på 10% på det och sätt ut den. Alltså... Inte det pris du "vill" ha... utan det lägsta du kan tänka dig att sälja den för... Prutar inte köparen så har du vunnit lite på det och prutar han så hamnar du ju ungefär där den är värd.
Lycka till. :)

Okej :) då gör jag det. men jag hade tänkt och lägga den på mitt sista pris direkt och skriva prutat och klart? Är inte det bättre om jag vill ha bort den fort? Måste bli av med den denna veckan!
 
Okej :) då gör jag det. men jag hade tänkt och lägga den på mitt sista pris direkt och skriva prutat och klart? Är inte det bättre om jag vill ha bort den fort? Måste bli av med den denna veckan!

Bättre att skriva att det finns viss prutmån... Alla jävlar ska ju pruta så. :)
Annars får du skriva att du skickar med lite spliff. ;)
 
Om det går trögt på blocket så brukar jag prova att annonsera i den lokala tidningen, då kommer man åt en helt annan grupp människor. Fungerar bra tycker jag!
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top