Vill du tjäna en extra slant?

Annchua

Ängel
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Såld.
Tja!!
Behöver hjälp med att byta topplockspackningen på min zxr400. Motorn står lös och reservdel finns, vad som inte finns är kunskapen. Har hört mig för med många på forumet som väglett mig hur jag bäst ska göra för att slippa ventilras efteråt men har helt enkelt blivit för mycket skrämd av vänner och bekanta att jag måste ge mig - jag vågar mig inte på detta själv :(

Vill du hjälpa mig med detta?? Givetvis mot betalning (upp till dig om du tar upp det i deklarationen eller ej) Jag bor i Bro 4 mil norr om sthlm och vill mer än gärna om det går vara med vid bytet så jag lär mig, men inget krav.

Skicka mig ett PM om du är intresserad av att hjälpa!

TACK på förhand!

/AC - minimekarn

Hmmm, för att byta topplockspackningen behöver man väl inte ens lite pilla på ventlierna, eller är jag helt snurr nu?

Om det är så att man inte behöver pilla på dem, så hör av dig till mig så kan jag hjälpa dig! Men vet inte om jag vill/törs om man ska pilla på ventlierna...

Annars vet jag precis vad jag gör, har mekat mycket så jag vet vad jag gör! =)

//Niklas

campar skrev:
Hmmm, för att byta topplockspackningen behöver man väl inte ens lite pilla på ventlierna, eller är jag helt snurr nu?

Om det är så att man inte behöver pilla på dem, så hör av dig till mig så kan jag hjälpa dig! Men vet inte om jag vill/törs om man ska pilla på ventlierna...

//Niklas

vad jag har fattat så måste toppen av och kamkedja och axlar måste stå exakt lika när man sätter ihop det för att inte slå sönder kolv och ventiler sen?

Annchua skrev:
Tja!!
Behöver hjälp med att byta topplockspackningen på min zxr400. Motorn står lös och reservdel finns, vad som inte finns är kunskapen. Har hört mig för med många på forumet som väglett mig hur jag bäst ska göra för att slippa ventilras efteråt men har helt enkelt blivit för mycket skrämd av vänner och bekanta att jag måste ge mig - jag vågar mig inte på detta själv :(

Vill du hjälpa mig med detta?? Givetvis mot betalning (upp till dig om du tar upp det i deklarationen eller ej) Jag bor i Bro 4 mil norr om sthlm och vill mer än gärna om det går vara med vid bytet så jag lär mig, men inget krav.

Skicka mig ett PM om du är intresserad av att hjälpa!

TACK på förhand!

/AC - minimekarn

Jag kan inget om topplockspackningar men kan tänka mig att gå en intensivkurs för att hjälpa dig :brinnerup

Betalning blir i form av en date :kär :tungan

Det är inte värre än att man gör markeringar med tippex eller liknande på drev och kedja, och sen sätter man ihop allt så det stämmer överens igen. Då blir det helt enkelt inte fel...

Tror inte om jag har så mycket mer vettigt att tillföra, annars hade jag gärna hjälpt till. Jag bor ju trots allt inte så långt bort.

Hmm, jag lovar dig att du klarar det själv, om du är osäker så tar du kort på precis innan du tar bort det så du vet hur det satt. Ta tipex och markera och så finns det markeringar.

Annars kan jag nog hjälpa dig men har inte så mycket tid.

Ska leta upp där det är en bild. Om jag hittar nån.

Psychodad skrev:
Det är inte värre än att man gör markeringar med tippex eller liknande på drev och kedja, och sen sätter man ihop allt så det stämmer överens igen. Då blir det helt enkelt inte fel...

Tror inte om jag har så mycket mer vettigt att tillföra, annars hade jag gärna hjälpt till. Jag bor ju trots allt inte så långt bort.

Jag är en riktig :tomten på att meka. svåraste jag gjort är nog i form av att byta insugsgummin, när jag behöver ner och gröta i motorn är det en annan femma.. Men jag hade mina ideér om hur jag skulle lösa det där från början men som sagt, efter alla skräckhistorier jag fått inpräntat så har jag ingen lust längre jag e nog feg :D

Pinky: sorry killen, ingen dejt här inte

Annchua skrev:
Pinky: sorry killen, ingen dejt här inte

Hehe, hade antagligen inte blivit något bra ändå...du hade bara blivit sur på mig när jag hade kommit hem till dig och försökt byta din packning.
Du hade antagligen fått lägga upp en ny tråd om hur man fixar en skuren motor :) .

Anyway, hoppas du får tag på nån som kan hjälpa dig :tummenupp

campar skrev:

//Niklas

Pilla på ventilerna behövs inte men kamkedjan måste bort för att topplocket ska kunna lyftas bort.
Det kan hända att en sån liten Kawwa är som att meka bilar och har jätefina markeringar o allt och att det bara inte går att misslyckas men om inte så ska nog kammarna "timas" med en gradskiva för att bli helt rätt vid monteringen.

Momentnyckel behövs för att dra topplocket sen.

/Nitrous

Pinky skrev:
Hehe, hade antagligen inte blivit något bra ändå...du hade bara blivit sur på mig när jag hade kommit hem till dig och försökt byta din packning.
Du hade antagligen fått lägga upp en ny tråd om hur man fixar en skuren motor :) .

Anyway, hoppas du får tag på nån som kan hjälpa dig :tummenupp

Lägga upp en ny tråd? Hade nog hyrt en torped istället ;)

Om jag tittar på skisserna till min hoj, så sitter skruvarna som håller toppen under kamaxlarna, o då måste ju som du säger allting bort. Då vet jag faktiskt inte om jag törs ge mig på det, vill ju inte att det ska rasa sen förstår du! =)

Vill nog göra det på min egen först isåfall! =)

Sorry, men kolla om några flera svarar här o ger några tips...så kanske jag återkommer i ärendet!

//Niklas

Utan att ha för avsikt att vara otrevlig så tvivlar jag starkt på att man har nytta av gradskiva, de flesta standardhojar har inte ställbara kamdrev och det är endast då man har nytta av g-skiva.
Med fasta kamdrev så är upplösningen (dvs skillnaden mellan en länk hit och en länk dit så att säga) så stor att det inte behövs gradskiva. Markeringarna på kamdrev och vev räcker gott o väl. Nu har jag iofs inte sett hur det ser ut just på denna knarren men på så många andra och jag betvivlar att denna skulle ha sämre märkningar.

Annchua:
Jag skulle gärna hjälpa de vackra ögonen i din avatar men du har ju redan visat var skåpet ska stå. :)
Dessutom får jag säkert besök av Swedie om han får veta om´et och det vill man ju inte. :rofl

Jo... det gäller att markera ordentligt...

Min polare gjorde dylikt arbete på sin första kawa... Det gick sådär... (krrrrrasssshhhchccgbonkbonkbang)
Men markerar man så skall det gå bra! En god idé är f.ö. att skaffa mekhandbok!

Lycka till

/Z

Hmm... du gör nog rätt i att fråga efter hjälp. :tummenupp
Det är absolut inget svårt att byta packningen för den som kan och har verktygen som behövs.

Det finns lite småsaker i toppen som kan rasa hela motorn om du har otur...

Hade du bott här i närheten hade jag kunna hjälpa dig men det finns säkert nån där nere i "fjollträsk" som ställer upp... :)

Last edited:
Tar du det bara lugnt och metodiskt så är det inga probs.

Se till att märka och lägga upp sakerna väl.
Jäkta inte.
Det är mycket lättare än du tror.
(jag plockade isär en honda cb 125t motor när jag var 12 år, bytte ventil)
Och ja den går än:D

Zikoriath skrev:
Jo... det gäller att markera ordentligt...

Min polare gjorde dylikt arbete på sin första kawa... Det gick sådär... (krrrrrasssshhhchccgbonkbonkbang)
Men markerar man så skall det gå bra! En god idé är f.ö. att skaffa mekhandbok!

Lycka till

/Z

Det är inte bara markeringarna som kan gå snett....

Varför ska packningen bytas? Många gånger när man tror det bara är att byta packningen så visar det sig att felet inte är där, kan vara en krokig eller sprucken topp, sönderrostade foder eller annat som är fel. Så om du nu hittar nån som hjälper dig och packningen ser bra ut så kolla upp allt innan du sätter ihop den igen. Skaffa dig en bra manual så kan du se där hur svårt det ser ut, förmodligen kan du klara det själv om du följer manualen noga, inga genvägar!

Annchua skrev:
Lägga upp en ny tråd? Hade nog hyrt en torped istället ;)
Jag kan hjälpa dig om du inte hittar nån annan och du lovar att inte skicka nån torped på mig. Fast då får du masa dig till andra sidan stockholm. :)

Annchua skrev:
vad jag har fattat så måste toppen av och kamkedja och axlar måste stå exakt lika när man sätter ihop det för att inte slå sönder kolv och ventiler sen?

Ja, hela skiten måste bort. Fick byta topppackning på ZXR400 när jag själv hade en sån....o så även på min zxr750 :va skumt....
Anyway...det är inte såååå svårt men du ska inte göra det ifall du är osäker!
tyävrr så bor jag i Örebro, annars hade jag gärna hjälpt till mer!
Fråga om det är nåt!
:tummenupp

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...