VIll du ha Yamaha R6 2006, trots lögnerna?

CeltaniC skrev:
Som Sporthoj ,hoj ,maskin, chassi and so on.....
Jag förstår fortfarande inte det där vokabuläret, men men.

Som svar på trådstartarens fråga hade jag nog ganska lätt kunnat tänka mig att införskaffa en R6 av senaste snitt om pengar funnits.

ja lätt annars hade jag inte funderat på att köpa en till :D

Jag skulle utan tvekan kunna tänka mig att köpa R6:an. Det gör väl ingenting att den inte varvar 17500rpm. 16000rpm är väl fullt tillräckligt? Den lämnar ju i alla fall ungefär den effekten som Yamaha anger.

amullo skrev:
Det var väll inget nytt att Yamaha har varit lite "snälla" med effektsiffrorna förut.

Vid ett test på den "gamla" R6:an saknades ju nära 20 häst på bakhjulet i jämförelse med angiven effekt (konkurenterna var ärligare). och tydligen hade hojen gått upp i vikt med 15 kg i förhållande till "angiven torrvikt"

Man får hoppas på bättring.
Nya R6:an hade 4hk mer än nya GSX-R600.

Edit: Dock blir det nog ändå en GSX-R för mig nästa gång. Fastnade för dessa på mässan.

Fred00 skrev:
Jag skulle utan tvekan kunna tänka mig att köpa R6:an. Det gör väl ingenting att den inte varvar 17500rpm. 16000rpm är väl fullt tillräckligt? Den lämnar ju i alla fall ungefär den effekten som Yamaha anger.

Edit: Dock blir det nog ändå en GSX-R för mig nästa gång. Fastnade för dessa på mässan.

Missförstå mig rätt.. Inget illa om specifikt Yamaha (även om det lätt kan ses så).. jag har en känsla av att de flesta MC-tillverkare lägger lite moms på siffrorna. Man blir ju överraskad när en hoj faktiskt lämnar effekten som är angiven.

Varvar den inte 17500 och ger den inte 132 pållar vilken jävla skit hoj :argpådato

Flexonline skrev:
Om du hade råd, skulle du köpa nya R6an, trots strul och lögner i marknadsföringen med 17500rpm varvtalsstoppet?
Vad är det för strul du tänker på förutom lögnen i reklamen?

Fred00 skrev:

Om du har sett länken på förstasidan för några veckor sedan där dem bänkade R6´an och GSXR så visst hade Yamaha några hästar mer på topp, men i resten av registret låg GSXR 10hk före...

/N

isse skrev:
Om du har sett länken på förstasidan för några veckor sedan där dem bänkade R6´an och GSXR så visst hade Yamaha några hästar mer på topp, men i resten av registret låg GSXR 10hk före...

/N
Visst, men det är ju ingenting som Yamaha har ljugit om, eller hur? Jag svarade på amullos inlägg om att Yamaha skulle ha varit lite optimistiska med effektsiffrorna, alltså toppeffekten.

Spelar det så stor roll då, man köper väl inte hojen pgr av vad den varvar eller
hur snabbt den går enligt mätaren det är ju köruplevelsen som räknas, spelar nog inte så stor roll vilken hoj du har det hänger nog mer på din som sitter bakom styret ! smaken är ju som baken .... eller?? :va

Märkes trogen eller ej det viktigaste är att vi har kul på vägar o banor för snart är våren här fan va gött.......... :tummenupp

Gottis skrev:
din åsikt räknas inet för du är grönare än Hulken :gnissla
Det är lite lustigt att folk tror det bara för att man har den hoj man har just nu. Kanske är det för att de flesta köper samma märke om och om igen. Kolla min profil så ser du några av mina gamla hojar, du hittar fler Yamaha än Kawa där så anti-Yamaha är jag definitivt inte.

Men jag ville inte ha R6:an innan de fetljög heller, skulle jag köpa en 600 i år så skulle det bli en Triumph 675. :)

sandstream skrev:
Vad är det för strul du tänker på förutom lögnen i reklamen?

njae, jag tänkte mer att förtroendet sjunker...man kanske kan börja nojja om det e varvtalsmätaren som är inkorrekt lr nåt annat i motorn osv osv..dessutom är ju rätt mkt nytt för i år på hojjen, slirkoppling, fly by wire gasreglage mm. Som bekant är det inte allt för sällan produkter kommer med "barndomsfel", som sedan åtgärdas. man vill ju inte ha ett måndagsexemplar.

jag drar bara paraleller med en polares farsa som köpte M3 E46 SMGII när den kom ut. Med oljetråg som exploderade, SMG:n som rasade osv, som BMW åtgärdade efter `02 modellerna..

PS. Jag är IIIIINTE den som nojjar :rofl

Neutral skrev:
YES! Den är underbart läcker :kär och verkar prestera fint också. :banana
Blev faktiskt lite besviken på den utseendemässigt i verkligheten, på bild tyckte jag den var grym. Speciellt framifrån är den ingen hit enligt mig...

En 600 köper man ju inte för att få den absoluta maxeffekten, då får man ju titta på lite större hoj! En lite mindre hoj köper man ju för att de är så fetroliga att åka på, varven spelar ingen större roll 16000 eller 17500? fet skillnad det är ju nästan fomel1 varv båda två! För mig som tvåtaktsfreak är ju en spetsig effektkurva med hästaspark i slutet bara charmigt och underbart!

jaja ha det gött

Fred00 skrev:

Nej, det gör den inte det heller. På bakhjulet verkar den lämna mellan 110 och 115hk. Detta är dock inte särskilt chockerande då det är i linje med vad som förväntats och att effektsiffrorna har en längre tradition av att vara uppblåsta.

Vad är problemet ?? är det någon som kört hojen ännu eller!!!! :confused:
är det alltid samma gnäll på nya modeller här på sporthoj! vill ni inte ha hojjen så köp den inte då :huvet

xyx skrev:
Nej, det gör den inte det heller. På bakhjulet verkar den lämna mellan 110 och 115hk. Detta är dock inte särskilt chockerande då det är i linje med vad som förväntats och att effektsiffrorna har en längre tradition av att vara uppblåsta.
Okej, men vad är förlusten i drivlinan då? Jag räknade med 10% och så fall stämmer bakhjulseffekten jäkligt bra. Men det kanske inte är så stor förlust?

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph