Vill du ha lag på cykelhjälm?

Vill du ha hjälmtvång på cykel?

• Antal röstningar
    0

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Inget tvång.

Kanske till och med skulle haft separata körbanor för motorcyklar så vi kunde avskaffa hjälmtvånget för MC också. :va

Jag tillhör de inkonsekventa och har inget bra skäl till det! :rodnar
Antar argument som att jag tycker att cykelhjälmar ä'r fula men att det är tufft med en mc-dito, helst med tonat visir, inte är så starka???
eller om jag hänger på att det är farten som är farlig och jag inte cyklar så fort som jag kör hoj?? I Sverige borde det få räknas som ett bra argument!

Ge mig tid, jag ska nog komma på något!

Varför inte?

Dessa olyckor kostar ju en ofantligt stor summa pengar i onödan.

Dock så förstår jag om folk från landsorten ser på detta, för där är olycksrisken kraftigt mindre. Om man söndagscyklar till lanthandeln eller kryssar mellan bilar och spårvagnar i stan är lite olika.

Alla som skadats allvarligt eller har någon anhörig som dör i en olycka bara för att man inte har en hjälm, önskar nog att det hade funnits en lag som gjort att dom haft det...

Läste lite i DN i morse om cykelhjälmslagen. Främsta argumentet emot var att folk ville bestämma själva. Tvång om bilbälte och mc-hjälm finns ju så varför inte. Om man sen ser det ur ett rent ekonomiskt och samhällsnyttigt perspektiv måste det ju vara bra med hjälmtvång, mindre allvarliga skador som kostar samhället höga summor (eller ska man ta bort alla tvång, så kanske man minskar kostnaderna genom att folk dör istället?)

Sen var det någon gubbe som tyckte man skulle lägga pengar på att lära bilister ta mer hänsyn för cyklister... I praktiken är det väl cyklister som skiter i bilisternas regler och kör blandat mellan det som gäller för bilister och gångtrafikanter allt efter vad som passar bäst i stunden.

Är inte insatt i hur mycket huvudskador som uppstår inom cyklismen varje år, så jag kan inte bedöma samhällsnyttan med lagtvång. Själv har jag cykelhjälm (Jag ser rätt töntig ut i grundutförande så hjälmen gör varken från eller till).

Klart man ska ha hjälm! Hur ska man få barnen att använda hjälm (för det ska de) när vuxna inte har? Och om det är lag på det så har ungarna nåt att skylla på när tuffa gänget hånar dem för att de har cykelhjälm.

Visst, det är kanske inte så snyggt, men det spelar inte mig nån roll, jag är inte så snygg utan hjälm heller.

Tycker nog att det ska va lag på det av samma anledning som på mc.. kanske får fler folk att använda det! Jag använder aldrig hjälm när jag cyklar mot mitt bättre vetande och skulle kanske ändra detta beteénde om det va lag på det!

FreddaAbborre skrev:
2197629 Om man sen ser det ur ett rent ekonomiskt och samhällsnyttigt perspektiv måste det ju vara bra med hjälmtvång, mindre allvarliga skador som kostar samhället höga summor (eller ska man ta bort alla tvång, så kanske man minskar kostnaderna genom att folk dör istället?)

Tja, isf borde man ju förbjuda sånadära hemska sportmotorcyklar också? Dessutom låter de illa.

Starstriker skrev:
2197790 Tja, isf borde man ju förbjuda sånadära hemska sportmotorcyklar också? Dessutom låter de illa.

Nej, men man kanske ska tvinga folk att besiktiga dom så att man vet att dom är trafiksäkra, inför bullergräns, sedan ska dom beläggas med minst trafikförsäkrings-tvång, sätt hjälmtvång på att köra dom så att inte så många dör/skadas, inför körkort så att dom som kör åtminstonde vet hur man SKA köra dom, tvinga dom att följa gällande trafikregler....

Så. Nu har vi strukturerat upp det ungefär 8000% bättre än cykeltrafiken.

Så lite som man använder trampcykeln, så inför dem(tm) lagen åker skiten(20 år gammal räsercykel) på tippen. Fast först ska jag leka med vinkelslipen!

Det handlar väl på ett sätt också om var jag vill att gränsen för mitt och statens ansvar går. Jag förnekar inte att folk skadar sig i cykelolyckor och givetvis är alla dem en tragedi.
Men folk skadar sig på så många andra sätt, vare sig vi idrottar, röker, dricker, jobbar, äter fet mat o.s.v. o.s.v. Vanligaste stället att dö är i sängen men vi löser knappast det genom att förbjuda folk från att sova.

Så jag har verkligen inget bra argument, förutom att jag uppfattar en fara i att det alltid ska vara staten som ska ta ansvar för mig och mitt liv. Sedan tycker jag inte att "folkhälsoperspektivet" är ett så väldigt starkt argument då det i så fall finns betydligt större problem än cykelolyckor att ta tag i.

Enligt artikeln i DN så dog det 38 cyklister i trafiken i fjol, det skulle vara jättebra om alla de räddades av en lag om cykelhjälm för vuxna. Men låt oss vara realistiska och säg att hälften, 19 st räddas.

För att det ska bli en rättvis jämförelse så måste man ta med i beräkningen hur många som kommer att sluta att cykla och derigenom troligen få ökad sannolikhet för fetma och övervikt.

De dödsfallen som jag främst relaterar till övervikt och fetma är hjärt och kärl sjukdommar.

År 2002 så dog:
6250 st män av akut hjärtinfarkt, 867 st av dem var under 65 år.
4037 st män sjukdomar i hjärnans kärl, 346 st av dem var under 65 år.
4927 st kvinnor av akut hjärtinfarkt, 247 st av dem var under 65 år.
4037 st kvinnor sjukdomar i hjärnans kärl, 243 st av dem var under 65 år.

Totalt 1703 st män och kvinnor under 65, om 63% av de i som röstat hos DN är emot lagen så kan man räkna med att en del av de som är emot lagen kommer att sluta att cykla speciellt om de får böter. Det räcker med en ökning av de uppräknade sjukdommarna med 1,1% för de 19 st räddade ska ätas upp av andra dödsfall.

Troligtvis så blir en lag om cykelhjälm som "Zebralagen", de har goda avsikter men antalet dödade ökar.....

Det här var min motivering till varför jag är emot.

Nej jag vill inte ha hjälmtvång..vet att man kan råka illa ut men det kan man ju göra bara man slår upp ögonen på morgonen. Blir det hjälmtvång blir jag outlaw :tungan

Nursey skrev:
2197938 Nej jag vill inte ha hjälmtvång..vet att man kan råka illa ut men det kan man ju göra bara man slår upp ögonen på morgonen. Blir det hjälmtvång blir jag outlaw :tungan

Apropå outlaws... Är det sant att Hell´s Angels i Sverige åberopade mjäll och fick dispans från hjälmbärande när de körde motorcykel? I så fall kan ju de som gillar vinden i håret göra en liknande fint!

Skulle väl vara bra med lag om cykelhjälm så slapp man fundera! Jag använder inte hjälm när jag cyklar, men skulle aldrig sätta mig på en hoj utan hjälm..dubbelmoral kanske.. Mina barn ska självklart ha hjälm när de cyklar och då kommer problematiken in...de ifrågasätter ju såklart varför inte jag har hjälm. Nu cyklar jag inte så mycket, väldigt lite faktiskt men på något sätt känns det så omständigt att dra på sig en hjälm för att man ska cykla till kiosken och köpa snus. En lag skulle innebära att man inte behöver fundera längre. Ful hjälm eller ej, förstörd frisyr eller inte..

Dessutom, de olyckor som sker med cykel skulle många ha klarat bättre om de använt hjälm. Det är ju ett faktum.

Kan tillägga att min lillasyster alltid använt cykelhjälm, utom en gång. Hon var då 16år och skulle bara testa en kompis nya cykel en liten sväng. Det var inte många meter hon hann och fort gick det inte heller...hon drog omkull med cykeln. Resulterade i sönderskrapat ansikte, en tand slogs av, en gick igenom läppen, kraftig hjärnskakning osv.. Astrid Lindgrens blev det för henne där hon fick ligga några dygn, plastikoperationer och tandreglering... Hon är 18 idag och har fortfarande problem med käken och ska operera överläppen en gång till. Så kan det gå. Hade hoh haft hjälmen hade hon sannolikt, enligt läkarna, inte slagit upp ansiktet som hon gjorde och inte tuppat av och behövt ligga inlagd.

Last edited:
FeeBee skrev:
2197639 Klart man ska ha hjälm! Hur ska man få barnen att använda hjälm (för det ska de) när vuxna inte har? Och om det är lag på det så har ungarna nåt att skylla på när tuffa gänget hånar dem för att de har cykelhjälm.

Visst, det är kanske inte så snyggt, men det spelar inte mig nån roll, jag är inte så snygg utan hjälm heller.

jag håller med, klart man ska hjälm, har hållt på och dividerat en hel del med min lillebrorsa som är 14 och håller på att bygga lite image, om nyttan med att ha cykelhjälm även om en del tuffa polare inte har det, och efter många långa diskussioner kör han nu alltid med hjälm och en del kompisar till honom har också börjat...moralkärring?! njae, skulle aldrig förlåta mig själv om något hände honom och att han kunde klarat sig om han hade haft hjälm men struntade i det för att han inte orkade ha hjälm på sig eller för att ingen hade tagit sig tid och försökt få honom att känna själv att "fan, det är ju en rätt bra idé att ha hjälm på sig"...

själv cyklar jag alltid med hjälm, det går ju att anföra samma skäl som alla alltid gör här med att det finns rattfyllon och massa andra idioter som inte tänker sig för även om du själv är ett ess på att cykla...har man väl börjat använda hjälm så känns det konstigt att cykla utan...plus att när man väl ligger där så gör en "snygg" cykelhjälm ingen nytta hemma på hyllan eller i garderoben...sedan är det väl ett känt faktum att väldigt få klär i cykelhjälm, men i mitt fall får jag anföra det kända uttrycket att inget missklär en ful...

Nienna skrev:
2198125 Nu cyklar jag inte så mycket, väldigt lite faktiskt men på något sätt känns det så omständigt att dra på sig en hjälm för att man ska cykla till kiosken och köpa snus.

Jag förstår din poäng, men vad är egentligen omständigt, vore en sak om det var krav på skinnställ eller motsvarande, men hjälm? det tar typ 1 sekund att sätta den på huvudet och knäppa spännet? Cyklar man inte mycket kanske anledningen till hjälm är ännu större? Nej, lägg ned dubbelmoralen och skaffa en cykelhjälm, föregå med gott exempel och OM olyckan är framme kanske hjälmen ser till att du slipper sätta prillan i vrångstrupen för gott... :tummenupp

Jag tycker så här:

Man ska inte få börja cykla för en man är 10 år gamal. Då ska man ha en fett jävla hjälm samt en orangväst med inbyggda plast skydd. Sammt att man ska ha skydds handskar. Ska man ut och cykla måste man ha med en person som är minst 25 år gamal med lastbilskörkort och är kvinna. Kvinnor är ju mer riskmedvetna än män. Det där med lastbilskörkortet finns det ingen speciel anledning till men bara gör att göra det exta krångligt så ska det vara så...
Man får börja cykla ensam när man har fyllt 15 år.

När man fyller 18 år och har cyklat minst 3 mil i veckan i genomsnitt de senaste 3 åren så kan man ta bort skydden i den oranga västen samt skyddshandskarna. Observera att den oranga västen och hjälmen ska man ha varge gång man är ute och cyklar.

När man är 25 så får man cykla efter klockan 21:30 för då har man ett fungernade mörkersende men hastigheten får aldrig överstiga 25km/h.

Så ska det vara för då dör ingen i sverige längre! Rökning dödar ju ingen...

Varför ska det vara så att man inför regler hit och dit hela tiden. Vi i Sverige ska leva tills vi är 95 år gammal. Folk kommer ju dö av tristes när man fyller 40 år, allt ska vara så säkert nu mera. Snart ska man behöva hålla en polis i handen när man ska gå över gatan.

Jag vägrar att använda cykelhjälm bara för att jag ska cykla i 5 minuter till konsum genom mitt villa området. Där det för övrigt är 30km/h för alla bilar.

/EnduroEmil

korvgubbe skrev:
hur ni får ihop argumenten..

Jag tycker att man som vuxen inte behöver ha hjälm på sig när man cyklar. Jag kan tycka en sak utan att ha ett endaste argument, därför tänker jag inte ens försöka :basta

korvgubbe skrev:
Om ni är för hjälmtvång på hoj men emot det på cykel borde ni dela med er av tankegångarna och hur ni får ihop argumenten..

kortfattat så ser jag skillnad på att cykla i 5-25 km/h och att sitta på ett motordrivet fordon som presterar upp till 150-300 km/h.

men det får gärna bli en lag, så att morgondagens ungdomar inte ser någon skillnad på det.

*/ ?>
Nyheter
MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Svensk auktion med tävlingshojar

Det svenska företaget Antiq...

Officiella: Harley-Davidsons 2026-nyheter

Efter att Cruiser-programme...

WP kliver in i bromsvärlden – lanserar helt nya bromssystem

WP har länge varit synonymt...

Back