Avskaffa lagen om hjälm?

Ska vi avskaffa hjälmtvånget när man kör MC?

• Antal röstningar
    0

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Som rubriken lyder:
- Vill du avskaffa lagen om hjälm när man kör hoj? Är det dags att upphöra med detta överförmynderi?

Röstade nej, men ........ den lilla anarkisten i mig vill rösta ja. Vi hade en diskussion om detta på en fest för ett tag sedan, och med ett par promille i kroppen var min åsikt att det borde vara ok att köra utan hjälm OM det gick att teckna en extra försäkring som ställer samhället som icke "betalningsansvariga" när du ligger där som en grönsak med skallskada. Omöjligt att genomföra? Troligast, men den lilla anarkisten vill ändå.

korvgubbe skrev:
2197535 Som rubriken lyder:
- Vill du avskaffa lagen om hjälm när man kör hoj? Är det dags att upphöra med detta överförmynderi?
Du missa alternativet är dum LR?

Kuritas skrev:
2197634 Men vi touringfuckon som gillar gårtecks då? Kan inte vi få slippa?
Okej, ursäkta om jag uttryckte mig otydligt, det borde stå ungefär såhär i lagboken;

Alla som färdas på ett fordon benämnt som motorcykel, ska bära lämplig skyddsutrustning, vilket är heltäckande kroppsbeklädnad av valfritt skinn, CE-gokänd hjälm och lämpliga skodon. Undantag endast för Touringfuckon som av okänd anledning helst vill posa i bävernylon.

:hihi

korvgubbe skrev:
2197535 Som rubriken lyder:

Lycka till. Nu ska de tom lagstifta om hjälm när man trampar vanlig cykel....

Tycker att det antingen ska va lagtvång på hjälm + fullständig skyddsutrustning alt låta personen bli betalningsskylldig för vården han får pga otillräckliga skydd. vill ju inte betala skatte pengar för att laga fuckon som inte fattar att det gör ont att krasha utan hjälm eller skinn / gortex skydd. Sen lag eller inte.. Man får väl lite skylla sig själv om man krashar utan men en lag kanske påverkar användningen positivt! :tummenupp

Jag tog faktiskt Ja.
Skulle dock Aldrig köra själv utan hjälm.
(kanske 15 meter till garaget)

Men är man så jävla dumm så man inte vill ha hjälm på sig kan man gott få alla jävla flugor och skit i nyllet och sen :död när man kraschar.

Sen håller jag med om en spec. försäkring så vi som använder hjälm slipper pröjsa för personskador.

Starstriker skrev:
2197695 Lycka till. Nu ska de tom lagstifta om hjälm när man trampar vanlig cykel....

Yepp. Kommer att motioneras om det inom kort. Var snabb och köp en hjälm redan nu, för priserna kommer skjkuta i höjden. Det kommer bli en sällan skådad rush! Fan, man kanske skulle öppna ett cykelhjälm-företag?

Kanske kan vara något för dig att placera pengarna i istället för rysslandsfonder ;)

Markus skrev:
2197767 Har du skinnställ när du åker runt på din imaginära sporthoj? :va

Har du en fis på tvären eller? :7peta

När jag låtsasåker på låtsashojar låtsas jag att jag har ett låtsasställ på mig, och när jag åker runt på riktiga hojar har jag mitt riktiga ställ på mig. Naturligtvis.

Skrämmande att läsa, 16 % vill köra utan hjälm ibland, även om man inte har så mycket att skydda så är hjälm bra att ha, ryggskydd borde oxo vara ett lagkrav.

*/ ?>
Nyheter
MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Svensk auktion med tävlingshojar

Det svenska företaget Antiq...

Officiella: Harley-Davidsons 2026-nyheter

Efter att Cruiser-programme...

WP kliver in i bromsvärlden – lanserar helt nya bromssystem

WP har länge varit synonymt...

Back