Vilket trim!?? Har en GSX-R1100 86. Med 165 bakhjulshästar?

gixxer_1255 skrev:
Ja det är både bättre gaffel och 17tums hjul på gen.2 men den har också några kilo mer att släpa på.

De kilona gör susen när man vill bromsa och svänga :) Jag känner inte viktskillnaden, däremot skillnaden på bromsarna som nog är det mest markanta, gen.1 1100 är som sagt stabil ändå. Fjädringen är väl iofs rätt märkbart med.

OLJEKYLD GSXR skrev:
De kilona gör susen när man vill bromsa och svänga :) Jag känner inte viktskillnaden, däremot skillnaden på bromsarna som nog är det mest markanta, gen.1 1100 är som sagt stabil ändå. Fjädringen är väl iofs rätt märkbart med.

Skulle jag skaffa en hoj till så är jag sugen på en GSXR 750 88-91 och sätta i en 1100motor i den. (mest för att prova nåt nytt)Gen2. har några fördela framför gen1. hjul, gaffel, bättre bromsar som ganska enkelt kan bli ännu bättre med 6kolvs ok från nyare Suzukis. Det är oxå lättare att laborera med ridehightén då den har hundben i bakfjädringen, svingen från en nyare GSXR passar oxå enklare på en gen2.
En nackdel med gen2 mot gen1 är att om man tänker bygga en 7/11 så är det mer plats för motorn i gen1.(man slipper lossa motorn för att juster ventilerna)

Last edited:
Tjaa.. det känns som att det vore fint att klämma dit 17" hjul på den här 86´an! Verkar ju inte vara SÅ mycket bök med det.

Ok ja.. man kan undra vad det var som reste sig för norskan! haha! Förhoppningsvis framhjulet!

Hmm.. dom skulle ha 27500:- för den där 1100 86´an.. Är inte det lite dyrt.. känns som man kan få en fin orginalbåge för 23-25000:- Kan ju klaga på det.. och så sa hon att det "hackade" lite när man bromsar med frambromsen... men den gick igenom bestiktningen!?? Men lite kan man väl klaga ner på priset tycker jag. Man är ju sugen på de där hästarna om de nu finns där! :)

Min tjej är orolig över de extra 20kg som en 1100 innebär! Men jag tror mig inte störas så mycket av dom kilona! Vad säger ni?

De 20 kilona kommer inte märkas nämnvärt vill jag påstå, den väger trots allt bara 227kg fulltankad vilket lika mycket som tex en RF600. Bök med 17" beror på vem du frågar, kikar du på gixxer_1255 hemsida så finns det info om en massa matnyttigt. Vad gäller ditt tilltänkta objekt så ska man tänka på att efter så många år så behövs troligen ett kolvbyte iallafall, och frågar du mig så köper jag hellre en originalhoj och väljer själv om jag vill trimma. Men hur som så ska du inte betala mer än för en originalare om jobbet inte är nyligen utfört med trevliga delar, och 27500 är för mycket för en 86, dra av 5000 så börjar det bli rimligt.

OLJEKYLD GSXR skrev:
De 20 kilona kommer inte märkas nämnvärt vill jag påstå, den väger trots allt bara 227kg fulltankad vilket lika mycket som tex en RF600. Bök med 17" beror på vem du frågar, kikar du på gixxer_1255 hemsida så finns det info om en massa matnyttigt. Vad gäller ditt tilltänkta objekt så ska man tänka på att efter så många år så behövs troligen ett kolvbyte iallafall, och frågar du mig så köper jag hellre en originalhoj och väljer själv om jag vill trimma. Men hur som så ska du inte betala mer än för en originalare om jobbet inte är nyligen utfört med trevliga delar, och 27500 är för mycket för en 86, dra av 5000 så börjar det bli rimligt.
Hojen är trimmad för ca 8-10årsen. Men jag vet inte hur mycket den gått sen den trimmats.. Den har gått 4300mil som den står du i alla fall. Är kolvarna redan slut vid 4300mil??? Bör man horna till cylindrarna vid kolvbyte på en båge? Jag har sett en 87´a och en 89´a för 25000:- med liknande miltal, så det känns ju som man inte vill betala mer i alla fall!! Har väl tänkt att jag kan ge 25 om den är fin... men annars skiter jag nog i det... känns som en trimmad båge MÅSTE vara i bra skick.. låta fint osv.. annars kan det säkert bli dyrt!

Last edited:
Mina kolvar, 80 mm Wiseco, ej lättade endast viktjusterade hade vikt ihop sig lite för mycket för att borra en ny cyl.rad efter dom. ca 5000 mil hade dom gått, inga lugna touring mil direkt. Min topp, portad, med avtagna styrningar var så slitna att avgas ventilerna "touchade" kanterna på ventilfickorna... Mycket som hinner bli slitet på en trimmad motor...

Nisse977 skrev:
Nä det är bättre att VETA :yoparty

Medhåll. När jag en gång köpte en Suzuki GSXR 1100 -86:a så sa säljaren att det var Mikuni RS 38:or på den. Efter köpet visade det sig att det var standardfuggar. Säljaren hade tydligen oxå blivit vilseledd. :confused: :va
Fast den gick ju som tåget ändå, förbannat kraftfullt.

Jag har idag ringt och snackat med norskan... hon vill INTE gå ner i pris!.. så jag skiter nog i den bågen... För övrigt sa hon att det var en USA model... och som trim hade den endast Powerpack och RS-fuggar (vet ej storlek) och detta skulle ge 165hk menade hon... låter skumt... skiter som sagt i den..

Man får väl leta vidare gissar jag. Hittade en svart/röd 87´a som gått 5300miles!?? ( =3300 svenska mil!??) Måste ju vara nån UK eller USA model det med då.. 25000 BVSA .. skulle han ha.. Får försöka ringa honom senare.

Kollade föressten i bilregistret och såg att 165hk hojen hette GSX-R1100H och inte var någon 86´a utan en 87´a!... Men vad står det där extra H´et för?? Det finns inte med om jag kollar bilregistret på den andra 1100´an jag är intresserad av!???

Och så undrar jag om bilregistret .. eller snarare besiktingen skriver noterad mätarställning i Km trots att det i mitt fall är miles...?? för jag kollade upp den andra 1100´an med.. och då står det att den gått lika många km som det står miles på mätaren?? Gör dom så.. trodde dom kunde räkna om det eller nått...

/N

Last edited:
Det där H'et är en beteckning som finns på alla GSX-R'er (kanske andra modeller med?), det är helt enkelt en beteckning för vilken årsmodell det är.

Kanske var lite snabb där...har iaf för mig att min '91'a heter M.

Jag hade en 87a och den var faktiskt vobblig, speciellt om man körde i nån liten ojämnhet eller liknade, den kändes lite vek helt enkelt, men som en del säkert skulle säga, det är ju då det roliga börjar:lol

Den effekt som påstås verkar konstig med bara de grejorna, hojen låg på 130hk standard, att bara byta fuggarna o vad fasen det där "powerpack" kan vara ger fasen inte 30hk.

86 och 87 är ju samma modell egentligen, lite småplock kan ju skilja, några extra tramsgimmickar eller så (det var ju hur populärt med underliga joxgrejor på den tiden och så en extradekal med nån förkortning för var grej).

Aha! då vet jag vad H betyder!..

Fan.. en annan grej.. jag skulle ju kolla på en 87´a som gått 5300miles.. jag trodde det skulle bli typ 3300 svenska mil.. men det blev ju typ 8480mil!!!!!!!!

Tycker ni en sån är värd 25000:- Nya däck nya kammar kamkedja.. allmänt fint skick... Men 8500 mil nästan.... känns inte bra... växellådan ger väl sig snar då... eller????

Silwer skrev:
nja det skulle bli 8480 kilometer, dvs extremt kort, det är ljug.

Och nej jag tycker inet en sån gamal hoj är värd 25k, men det är jag det.

Jo han sa att den hade gått över 8000mil... så det måste ju stå 53000miles på mätaren .. inte 5300miles... :rolleyes:

Jag är nu osäker på om jag ska ta ledigt en dag från jobbet bara för att åka 25mil och titta på den.. om den nu är för dyr!!?? :va

Är det någon mer som tycker nått angående priset på 25000:- för den? :gnissla

Satt väl fyra till två på gixxer 1100 orginal på den tiden? Så det lär väl va ett helt rör i alla fall. Det ger ju ganska mycket mer än bara slipon. Sen skulle ju var enda rödljus racer med lite självaktning ha minst rs-38:or på den tiden. med en vassare kam och portning så är inte effekten omöjlig alls. Vad hade den orginal 135-140 nån stans? Reser sig på alla växlar låter ju mer direkt kopplat till fantasin.

antikrist skrev:
Satt väl fyra till två på gixxer 1100 orginal på den tiden? Så det lär väl va ett helt rör i alla fall. Det ger ju ganska mycket mer än bara slipon. Sen skulle ju var enda rödljus racer med lite självaktning ha minst rs-38:or på den tiden. med en vassare kam och portning så är inte effekten omöjlig alls. Vad hade den orginal 135-140 nån stans? Reser sig på alla växlar låter ju mer direkt kopplat till fantasin.

Tror det var 130 orginal... men jag har släppt tanken på den hojen nu... dom ville inte sänka priset.. så då blir det inget... har istället någon tanke åt hojen jag snackat om i de senaste svaren! :)

Lånar eller i alla fall lyfter tråden lite.

Går nämligen själv i tankarna att köpa en gammelgixxer, har tänkt mig något runt 1993. Vad bör man kolla extra noga på en sådan hoj innan köp? Någon som har erfarenhet av denna cykeln och har något possitivt eller negativt att nämna?

En snodd 85:a?? jag som nästan trodde att de var säkra pågrund av sin ålder!! :näsblod

nu vart jag orolig!!!

En 1052 är väl på runt 120 kusar och en 1127 på 127 hästar, på slangen - helt i originalskick? 1100w är väl på 135 i originalskick.

iommi skrev:
En snodd 85:a?? jag som nästan trodde att de var säkra pågrund av sin ålder!! :näsblod

nu vart jag orolig!!!

Javisst är det förjävligt!!! :4skrika

Idag 20/8 har det gått en månad sen de fick in anmälningen på försäkringsbolaget.. och polisen har inte hittat hojen... så nu får jag väl ersättningen.. Dom ska väl undersöka marknadsvärdet sen får jag det minus självrisken på 2000:-

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka