Vilket transportfordon

farmerlip

F.d Hybridpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2 röda och en gul
Letar efter nått i storleken Citroen Jumpy. Vad finns det mer?
Kravet är att en cykel och 3 pers ska få plats.

farmerlip skrev:
Letar efter nått i storleken Citroen Jumpy. Vad finns det mer?
Kravet är att en cykel och 3 pers ska få plats.

Tja,

För att vara lite jobbig så heter den Jumper :D

Peugeot Boxer är ju samma bil fast med ett annat namn.
I en Mercedes Vito får du in en hoj och 3 pers.
Ford Transit funkar också bra.
En Renault Master funkar bra den med.

Lycka till :tummenupp

Finns väl en hel uppsjö beroende på vad man är villig att lägga. Tror inte du får plats med en hoj i en citroen jumper. Tror det fattas bara några decimeter.
Jag kan ha fel.
Vill man köra med bara på ett flak är ju skoda pickup ett billigt och bra alternativ.

Pinky skrev:
För att vara lite jobbig så heter den Jumper :D

Jumper är större än Jumpy.
Peugeot Expert, Citroen Jumpy och Fiat Scudo är "samma" bil. Finns även i en förlängd version.
Annars kan ju VW Transporter (caravelle) vara ett alternativ.

Leffe skrev:
Jumper är större än Jumpy.
Peugeot Expert, Citroen Jumpy och Fiat Scudo är "samma" bil. Finns även i en förlängd version.
Annars kan ju VW Transporter (caravelle) vara ett alternativ.

Det har du rätt i
applaudthumb.gif

Ibland e jag lite för snabb på tangenterna, men som det nämns ovan blir det väl lite tajt i en jumpy m.fl :va

Ett bra tips: Köp ALDRIG en mercabuss. Har haft problem med alla mercor jag har kört, har det inte varit det ena så har det varit det andra. Efter att ha kört flertalet olika skåpbussar så har jag kommit fram till att Renault master, oavsett motorstorlek och årsmodeller efter 95 (inte kört tidigare), är det bästa valet vad det gäller pris, kvalitet, driftsäkerhet och komfort. Hitta en sådan för rimliga pengar och du har den bästa bussen på marknaden.

Dee_cati skrev:
Ett bra tips: Köp ALDRIG en mercabuss. Har haft problem med alla mercor jag har kört, har det inte varit det ena så har det varit det andra. Efter att ha kört flertalet olika skåpbussar så har jag kommit fram till att Renault master, oavsett motorstorlek och årsmodeller efter 95 (inte kört tidigare), är det bästa valet vad det gäller pris, kvalitet, driftsäkerhet och komfort. Hitta en sådan för rimliga pengar och du har den bästa bussen på marknaden.

Kört en del taxi och då är renault mastern överlägsen bland små bussar. Men köp för bövelen en Dti, som dom kallar sin turbodiesel. Senast så körde jag ett flyttlass med den och då låg den på 0,8 l/mil. Mycket bra.

Hållbarheten är kanon och billiga delar, finns dock ej som automat.

Viton är ju storleken större - två cyklar, utrustning, verktyg och tre pers får plats. Lite småproblem är det alltid, men maskinmässigt går de fint de första 25.000 milen :) Min 110 med turbo toppar ca 155 knyck, men är ganska törstig (ungefär 0,9 l/mil landsvägskörning i 110-120 och runt litern vid stadskörning). Ap-billig att försäkra och skatta för, dock!

Då tror jag mer på de sena 03 eller 04: orna - en helt ny bil.

Renualt gör säkert fina skåpvagnar numera (kan vara värt att undersöka), men bland de äldre så hittar man mest riktiga vrak till rosthögar...

Körde bud i en Master förut och kan säga att dom håller bra! :) Se bara till så att du har på all skyddsplast under motorn, annars kan det komma in skit vid kamremmen som gör att den kuggar över.

Merca Vito är den jag gillar bäst ni den storleken, har kört massa transportbilar.

Kör åt Box Delivery, och vi använder mest Mercor (Vito, Sprinter) och det är de bilarna som funkar bäst & håller längst.

Last edited:
Jag tror att hållbarhetsfaktorn styrs mest av hur bilen sköts och körs. Men om man bortser fråm hållbarheten och bara bryr sig om körkänsla tycker jag att Viton slår det mesta! Man sitter skönt och den är stabil och bra på vägen. Tyst också, för att vara en sådan typ av bil. Jumpyn är väldigt kul att köra, känns nästan som en personbil. Prisvärd! Mastern är INTE kul att köra, främst pga. dålig förarstol och den sanslösa ljudnivån. Bra tryck i 2,8 dock. Transporter tycker jag är bra och rejäl, en rätt sympatisk bil faktiskt :) ! (Ok, blev lite flummigt där :rolleyes: ). Har ej provat Boxer. Hyundai H1 med automat är inte helt fel faktiskt, nästan lite jänkarkänsla om man kör lugnt. Där måste jag dock varna för kvaliteten då samtliga jag haft att göra med varit katastrofal. Favoriten var startsvårigheter, glappande stag och strimlad topplockspackning efter 2000 mil.
Obs att allt detta gäller med "skåpbilsögon" sett, jämför alltså ej med personbilar!
/MVH före detta budslav

SH rockar :tummenupp
Viton verkar bara pajja och är dyr...Jympy kanske. Det ska visst gå att knöla i 3 hojar. Jag måste ha den som "privat" bil också.

I så fall skulle jag satsa på jumpyn. Soppasnål och känns som sagt som en vanlig bil att köra :yoparty ! Jag har bra erfarenheter av den kvalitetsmässigt oxå. De som vårt företag hade fick verkligen veta att de levde, men trots detta så höll de ihop något alldeles fantastiskt :bow !!!

juha01 skrev:
Kört en del taxi och då är renault mastern överlägsen bland små bussar. Men köp för bövelen en Dti, som dom kallar sin turbodiesel. Senast så körde jag ett flyttlass med den och då låg den på 0,8 l/mil. Mycket bra.

Hållbarheten är kanon och billiga delar, finns dock ej som automat.

Tog för givet att det var diesel han skulle ha, det var den jag pratade om iaf.
Angående merca vito så måste jag säga att den har inte en suck mot renault. Förutom toppfarten då, den jag hade i jobbet gick att pina upp i 185km/h utan last, och den snabbaste mastern jag kört toppade runt 165km/h. Men kvaliteten och komforten på viton är ljusår efter mastern som tar den på alla punkter.

Dee_cati skrev:
Tog för givet att det var diesel han skulle ha, det var den jag pratade om iaf.
Angående merca vito så måste jag säga att den har inte en suck mot renault. Förutom toppfarten då, den jag hade i jobbet gick att pina upp i 185km/h utan last, och den snabbaste mastern jag kört toppade runt 165km/h. Men kvaliteten och komforten på viton är ljusår efter mastern som tar den på alla punkter.
Åfan? Jag fick bara upp "min" i typ 145-150! :brinnerup

Moonflower skrev:
I så fall skulle jag satsa på jumpyn. Soppasnål och känns som sagt som en vanlig bil att köra :yoparty ! Jag har bra erfarenheter av den kvalitetsmässigt oxå. De som vårt företag hade fick verkligen veta att de levde, men trots detta så höll de ihop något alldeles fantastiskt :bow !!!

Har inte haft nåt problem med min Peugeot Expert heller (samma som Jumpy), 2 säsonger nu som hojtransport och som min "bruksbil". Det går in 2 hojar i den, fast det måste vara sporthojar med max längd ca 205cm. Storleksmässigt tycker jag den är perfekt, tillräckligt stor för två hojar + två pers, ändå inte större yttermått än en vanlig personbil. Jag körde den t.ex. till Kinnekulle med två hojar och två pers, den drog 53 liter på 80mil.

Last edited:
Nisse Järnet skrev:
Åfan? Jag fick bara upp "min" i typ 145-150! :brinnerup

Då hade du en klen version :) Den "söligaste" mastern jag kört toppade 150, men den gick dock lika fort fullastad. Men sen att komforten i den vid det tillfället var minimal och väghållningen likaså gör inte bilen sämre för det :)

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back