Vilket miljöbränsle?

Vilket miljöalternativ skulle du välja?

• Antal röstningar
    0
Beroende på hur era tummar sitter på handen så skulle jag gärna se i rangordning:

1. Ett projekt med eldrift där en liten dieselmotor laddar batterierna under färd.
2. Enbart eldrift och batterier.
3. Dieselmotor

Givetvis ska det vara miljödiesel, syntetdiesel eller vad de nu brukar kallas.

Beroende på hur era tummar sitter på handen så skulle jag gärna se i rangordning:

1. Ett projekt med eldrift där en liten dieselmotor laddar batterierna under färd.
2. Enbart eldrift och batterier.
3. Dieselmotor

Givetvis ska det vara miljödiesel, syntetdiesel eller vad de nu brukar kallas.

Absolut, det hade varit jätte intressanta projekt. Dessvärre så är detta ett skolprojekt. Vilket innebär begränsat med pengar, resurser och tid.
Målet är att total renovera en gammal hoj från 80-talet samt att konvertera till ett mer miljövänligt alternativ än bensin. De saker du nämner är nog för stora för att vi ska hinna med det, tyvärr.

Jo, det skulle säkert funka fint på en hoj som mest står i bilköer hela dagarna, förutsatt att man får platts med en 10hks förbränningsmotor och en 100hks elmotor och batterierna på hojen.Men hur många hojar används i huvudsak till att mer eller mindre stå still i bilköer?För att iden ska funka i praktiken krävs ju att förbränningsmotorn laddar upp batterierna fortare än vad elmotorn drar ut dom vid normal körning.Hur mycket effekt går det åt för att driva en tung MC (den lär ju bli tung med dubbla motorer och batterierna) i säg 120blås?Det lär ju inte räcka med 10hk i alla fall, sen minst 10hk mer än det så att batterierna kan laddas upp för det extra man gör av med under accelerationer vid tex. omkörningar mm.Jag skulle nog gissa att 50hk är rimligare än 10, om fordonet inte är typ nån vespa eller nåt, men då ska man nog inte välja en 100hks elmotor heller...eller det skulle ju vara brutalt ioförsej:yoparty.

Jo det är mycket möjligt att det är som du säger.
Jag är ingen forskare i ämnet utan tycker bara att det vore en kul ide.

Men med tanke på att dom flesta bilar man kör som har en färddator, så ser man att snitthastigheten för blandad körning ligger väldigt ofta runt 30 - 40km/h.

Och det borde vara uniefär det samma för en motorcykel som körs i bruksfart.
Och för att köra 30-40km/h så krävs det inte många hästkrafter.

Angående dieselhybrider.

Peugeot/Citroën har presenterat ett koncept med detta. Problemet är vridmomentet ur dieselmotorn. Det ställer stora krav på allt runtomkring om det ska hålla.

Men det är på väg, om allt går som det skall till 2011.

/ Jens

Angående dieselhybrider.

Peugeot/Citroën har presenterat ett koncept med detta. Problemet är vridmomentet ur dieselmotorn. Det ställer stora krav på allt runtomkring om det ska hålla.

Men det är på väg, om allt går som det skall till 2011.

/ Jens

Även Volvo, diesel + elmotor. Ett av problemen var vridmomentet ur elmotorn, något i stil med 1000 Nm från "tomgång", löstes med hjälp av fet utväxling. Om jag minns rätt var det eldrift från 0-70 km/h vid lugn körning, vid snabbare acceleration kopplades dieselmotorn in, och vid längre färd gick bilen på diesel samt laddar batterier till elmotorn.

http://www.automotorsport.se/news/19380/v70-laddhybrid--c30-elbil/

@Diezel:
Själva utgångspunkten om att Biogas skulle släppa ut mer avgaser skulle jag gärna vilja att du utvecklade lite, menar du i relation till el-drift?

Biogasen är det mest koldioxidneutrala av alla förutom el-drift.

Etanolkonvertering känns rätt så billigt, det är ju för enkelt. Lite större munstycken och omjustering av bränslemängd så funkar ju det. Samtidigt så har många redan gjort det. Inget nytt under solen, men vill ni ha ett tekniskt enkelt arbete så ska ni nog välja etanol.

Givetvis skall ni försöka med Biogas, då kommer motorn att låta och gå som en kafé-racer skall göra.

Nyheter
Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick