Vilket miljöbränsle?

Vilket miljöalternativ skulle du välja?

• Antal röstningar
    0
Frityrolja eller grillolja(solros olja , majs olja eller dylikt) så det luktar gott när man kör :p

Sen kör man med en kraftig elmotor som leverar typ 100hk vid max effekt.

:gnissla
8.jpg

Biogas hade väl varit bra.... om det funkat i praktiken. Jag kör lastbil som drivs på just biogas och det tar fruktansvärt lång tid att tanka. Plus man kommer inte så långt på en tank så det måste tankas minst en gång om dagen. Munstyckena på automaterna går sönder stup i ett och rätt ofta finns det ingen gas eller så är det så lågt tryck att vi inte får i nåt i tankarna.
I Stockholm tror jag att det finns 9 mackar med biogas från södertälje till arlanda. Kanske lite väl lite med tanke på att fordonsparken ökar. Minst 16 sopbilar i april och så hörde jag att taxi stockholm ökar med 200 bilar till nästa år.

Biogas hade väl varit bra.... om det funkat i praktiken. Jag kör lastbil som drivs på just biogas och det tar fruktansvärt lång tid att tanka. Plus man kommer inte så långt på en tank så det måste tankas minst en gång om dagen. Munstyckena på automaterna går sönder stup i ett och rätt ofta finns det ingen gas eller så är det så lågt tryck att vi inte får i nåt i tankarna.
I Stockholm tror jag att det finns 9 mackar med biogas från södertälje till arlanda. Kanske lite väl lite med tanke på att fordonsparken ökar. Minst 16 sopbilar i april och så hörde jag att taxi stockholm ökar med 200 bilar till nästa år.

Mycket bättre utbyggt på Västkusten. Från Stenungsund ner till Helsingborg är det lätt att hitta tankstationer. :tummenupp

Hejsan!
Om jag har förstått det rätt så det väl inte möjligt att bygga om en befintlig motor till diesel om man pratar om motorcykel motor? Finns det diesel motorcykel motorer? I själva praktiken så tror jag att etanol är den bästa lösningen än så länge då det finns tankningställe överallt. Biogas kan väl vara jobbigt med tanke på tanken som måste placeras/gömmas i hojen. El har ju inte riktigt kommit dit man vill än, dvs jag tror på en ellösning OM det var så att man kunde ladda medans man körde (dvs en bra generator) men det verkar inte riktigt som tekniken är där än. Dessutom så tar det hutlöst med tid för att ladda batterierna i nuvaranda läge. Dock min åsikt och med det så tycker jag att etanol är den bästa lösningen än så länge för hojbruk, DOCK inte den mest miljövänliga över lag :)
mvh
Alex

Har inte elmotorer väldigt mycket vridmoment? För deras motorkaraktär skulle kanske kunna vara kul att köra runt med tänkte jag :D Det är annorlunda och det är ju lite viktigt med prestanda för motorcyklister =)

Biodiesel finns på mackarna sedan tidigt 90-tal. Kallas även RME, rapsmetylester.

Syntetdiesel/syntetbensin tror jag dock mer på. Tillverkas det på förnyelsebart är det ett biobränsle som kan göras högvärdigare än tom dagens raffinerade motsvarigheter.

Ahhhh.. Kan ha varit så att syntetdiesel var ordet jag sökte! =)

Ahhhh.. Kan ha varit så att syntetdiesel var ordet jag sökte! =)

Syntetdiesel tillverkad på förnyelsebart är iofs en sorts biodiesel. Men i media har biodiesel kommit att betyda olika sorters omförestrade vegetabiloljor. Så du hade inte fel heller. :tummenupp

Biogas hade väl varit bra....
Biogas ÄR bra

Plus man kommer inte så långt på en tank så det måste tankas minst en gång om dagen...
Beror ju lite på fordonet.
Nya passat kör man ju om jag inte minns helt fel runt 50mil / tank(gas)
sedan ytterligare 40 mil på bensin

...eller så är det så lågt tryck att vi inte får i nåt i tankarna.
Det där problemet togs upp av nyhetsmedia för ett tag sedan, det berodde väl på att energibolagen valde att sälja biogasen till fastighetsägarna(tjänade mer pengar på det), och valde att ha naturgas i tankarna, vilket enligt förbannade taxichaufförer gav ett lägre tryck. Det i sin tur gjorde att dom inte kunde fylla sina gastankar.

Här är förresten en jäkligt intressant site:

http://www.greencarcongress.com/topics.html

Last edited:
Kan du konvertera 10hk till 100hk så enkelt så borde du nog få nobelpriset. Men varför inte sätta in luftturbiner i fronten också?

Ska även säga att det inom 10år finns batterier som kan köras 150 mil på en laddning!

Men metanol tycker jag är än bra idé, vi har ju rätt gott om skog i Svearike. Säljs de på Statoil? ^^

ja alltså. Jag försökte förklara det fantastiska med ideen.
Men min förklaring verkar ha passerat hårtopparna på dig.

Kör man en 10hk motor i 1 timme och lagrar den energin i ett batteri.
Så är det lika mycket energi som en 100hk gör av med på 6 minuter.
Minus effektförsluster, batteriers lagringskapasitiet, mm, mm så klart.

Och då man spenderar största tiden med att köra sakta i kö eller stå vid röttljus, så var tanken att den lilla motorn tuffar på och lagrar energi när man kör sakta och sen spenderar men energin när man gasar.

Etanol GÅR att tillverka miljövänligt, dessutom tar etanolgrödorna upp den koldioxid som blir vid förbränning.

Felet är bara att vi inte har någon inhemsk odling av etanolgrödor och inhemsk tillverkning av etanol, så etanolen hittils har fått dras med miljöbelastningen av transporterna (vilket man aldrig räknat med för olja)

Men även jag tror på Diesel, miljödiesel, RME i en dieselkonverterad MC motor, med turbo givetvis.

Kör man med turbo behöver man dessutom inte komphöja mc motorn lika mycket.

ja alltså. Jag försökte förklara det fantastiska med ideen.
Men min förklaring verkar ha passerat hårtopparna på dig.

Kör man en 10hk motor i 1 timme och lagrar den energin i ett batteri.
Så är det lika mycket energi som en 100hk gör av med på 6 minuter.
Minus effektförsluster, batteriers lagringskapasitiet, mm, mm så klart.

Och då man spenderar största tiden med att köra sakta i kö eller stå vid röttljus, så var tanken att den lilla motorn tuffar på och lagrar energi när man kör sakta och sen spenderar men energin när man gasar.

Jo, det skulle säkert funka fint på en hoj som mest står i bilköer hela dagarna, förutsatt att man får platts med en 10hks förbränningsmotor och en 100hks elmotor och batterierna på hojen.Men hur många hojar används i huvudsak till att mer eller mindre stå still i bilköer?För att iden ska funka i praktiken krävs ju att förbränningsmotorn laddar upp batterierna fortare än vad elmotorn drar ut dom vid normal körning.Hur mycket effekt går det åt för att driva en tung MC (den lär ju bli tung med dubbla motorer och batterierna) i säg 120blås?Det lär ju inte räcka med 10hk i alla fall, sen minst 10hk mer än det så att batterierna kan laddas upp för det extra man gör av med under accelerationer vid tex. omkörningar mm.Jag skulle nog gissa att 50hk är rimligare än 10, om fordonet inte är typ nån vespa eller nåt, men då ska man nog inte välja en 100hks elmotor heller...eller det skulle ju vara brutalt ioförsej:yoparty

Etanol GÅR att tillverka miljövänligt, dessutom tar etanolgrödorna upp den koldioxid som blir vid förbränning.

Felet är bara att vi inte har någon inhemsk odling av etanolgrödor och inhemsk tillverkning av etanol, så etanolen hittils har fått dras med miljöbelastningen av transporterna (vilket man aldrig räknat med för olja)

Men även jag tror på Diesel, miljödiesel, RME i en dieselkonverterad MC motor, med turbo givetvis.

Kör man med turbo behöver man dessutom inte komphöja mc motorn lika mycket.

Det största problemet med Etanol (och all förnyelsebar bränsle föreställer jag mej..?) är väll odlingsarialerna som går åt.Folk svälter ju redan här i världen...Är väll inga smååkrar som går åt om man ska byta ut all oljeäldning mot Etanol och/eller rapsolja mm.

Last edited:
Det största problemet med Etanol (och all förnyelsebar bränsle föreställer jag mej..?) är väll odlingsarialerna som går åt.Folk svälter ju redan här i världen...Är väll inga smååkrar som går åt om man ska byta ut all oljeäldning mot Etanol och/eller rapsolja mm.

Vi betalar bönder bra för att odla.... ingenting....

I det här landet har vi ingen brist på odlingsbar mark, ingen brist på skog och ingen brist på dricksvatten.

Därför känns det en smula överdrivet att inte vi skulle kunna odla bränslegrödor, att vi måste återvinna minsta kvitto eller att vi ska snåla på vattnet, bara för att det är brist på sånt på stäppen i afrika....

Vi betalar bönder bra för att odla.... ingenting....

I det här landet har vi ingen brist på odlingsbar mark, ingen brist på skog och ingen brist på dricksvatten.

Därför känns det en smula överdrivet att inte vi skulle kunna odla bränslegrödor, att vi måste återvinna minsta kvitto eller att vi ska snåla på vattnet, bara för att det är brist på sånt på stäppen i afrika....

Haha nä, håller med om både återvinningen och vattnet.Är nog en rätt stor miljöbov själv...Men om man ska ersätta alla fosila bränslen med Etanol och annat som det går åt odlingsmark till så lär vi nog försöka odla sockerrör på Afrikas stäpp också skulle jag tro!

Förövrigt känner jag inte en enda bonde som odlar ingenting, och har aldrig hört talas om skog som används till ingenting heller...:)

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT