Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Sen kör man med en kraftig elmotor som leverar typ 100hk vid max effekt.
Biogas hade väl varit bra.... om det funkat i praktiken. Jag kör lastbil som drivs på just biogas och det tar fruktansvärt lång tid att tanka. Plus man kommer inte så långt på en tank så det måste tankas minst en gång om dagen. Munstyckena på automaterna går sönder stup i ett och rätt ofta finns det ingen gas eller så är det så lågt tryck att vi inte får i nåt i tankarna.
I Stockholm tror jag att det finns 9 mackar med biogas från södertälje till arlanda. Kanske lite väl lite med tanke på att fordonsparken ökar. Minst 16 sopbilar i april och så hörde jag att taxi stockholm ökar med 200 bilar till nästa år.
Biodiesel finns på mackarna sedan tidigt 90-tal. Kallas även RME, rapsmetylester.
Syntetdiesel/syntetbensin tror jag dock mer på. Tillverkas det på förnyelsebart är det ett biobränsle som kan göras högvärdigare än tom dagens raffinerade motsvarigheter.
Ahhhh.. Kan ha varit så att syntetdiesel var ordet jag sökte! =)
Syntetdiesel tillverkad på förnyelsebart är iofs en sorts biodiesel. Men i media har biodiesel kommit att betyda olika sorters omförestrade vegetabiloljor. Så du hade inte fel heller.![]()
Biogas ÄR braBiogas hade väl varit bra....
Beror ju lite på fordonet.Plus man kommer inte så långt på en tank så det måste tankas minst en gång om dagen...
Det där problemet togs upp av nyhetsmedia för ett tag sedan, det berodde väl på att energibolagen valde att sälja biogasen till fastighetsägarna(tjänade mer pengar på det), och valde att ha naturgas i tankarna, vilket enligt förbannade taxichaufförer gav ett lägre tryck. Det i sin tur gjorde att dom inte kunde fylla sina gastankar....eller så är det så lågt tryck att vi inte får i nåt i tankarna.
Kan du konvertera 10hk till 100hk så enkelt så borde du nog få nobelpriset. Men varför inte sätta in luftturbiner i fronten också?
Ska även säga att det inom 10år finns batterier som kan köras 150 mil på en laddning!
Men metanol tycker jag är än bra idé, vi har ju rätt gott om skog i Svearike. Säljs de på Statoil? ^^
ja alltså. Jag försökte förklara det fantastiska med ideen.
Men min förklaring verkar ha passerat hårtopparna på dig.
Kör man en 10hk motor i 1 timme och lagrar den energin i ett batteri.
Så är det lika mycket energi som en 100hk gör av med på 6 minuter.
Minus effektförsluster, batteriers lagringskapasitiet, mm, mm så klart.
Och då man spenderar största tiden med att köra sakta i kö eller stå vid röttljus, så var tanken att den lilla motorn tuffar på och lagrar energi när man kör sakta och sen spenderar men energin när man gasar.
Etanol GÅR att tillverka miljövänligt, dessutom tar etanolgrödorna upp den koldioxid som blir vid förbränning.
Felet är bara att vi inte har någon inhemsk odling av etanolgrödor och inhemsk tillverkning av etanol, så etanolen hittils har fått dras med miljöbelastningen av transporterna (vilket man aldrig räknat med för olja)
Men även jag tror på Diesel, miljödiesel, RME i en dieselkonverterad MC motor, med turbo givetvis.
Kör man med turbo behöver man dessutom inte komphöja mc motorn lika mycket.
Det största problemet med Etanol (och all förnyelsebar bränsle föreställer jag mej..?) är väll odlingsarialerna som går åt.Folk svälter ju redan här i världen...Är väll inga smååkrar som går åt om man ska byta ut all oljeäldning mot Etanol och/eller rapsolja mm.
Vi betalar bönder bra för att odla.... ingenting....
I det här landet har vi ingen brist på odlingsbar mark, ingen brist på skog och ingen brist på dricksvatten.
Därför känns det en smula överdrivet att inte vi skulle kunna odla bränslegrödor, att vi måste återvinna minsta kvitto eller att vi ska snåla på vattnet, bara för att det är brist på sånt på stäppen i afrika....
![]() |
Tierp Arena värd för EM i Dragracing
Den 7–10 augusti 2025 förva... |
120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla
Screenshot Den 16–17 aug... |
|
En vecka kvar!
Nu är det exakt en vecka kv... |
|
![]() |
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden
Ett stort oberoende test ut... |