Vilket miljöbränsle?

Vilket miljöalternativ skulle du välja?


  • Antal röstningar
    0

Diezel

Nu på banan!
Gick med
29 Jun 2008
Ort
Skurup
Hoj
ZX10R & Snart ihop-plockad Café Racer
Hejsan.

Vi är två stycken högskolestudenter på Halmstad Högskola som skall göra ett examensarbete. Vi hade tänkt att bygga om en äldre motorcykel till en Café hoj samt att konvertera den till ett mer miljövänligt alternativ.

Som en del i vårt projekt ska vi genomföra en marknadsundersökning och då passar ju medlemarna på sporthoj alldeles utmärkt!

Alternativen som vi tänkt och se över är, El-drift, Etanol samt biogas. Alla har ju sina fördelar samt nackdelar, men vi undrar nu vad du/ni hade valt i första hand?

El-drift släpper ju ut minst avgaser av de tre, men måste brottas med långa laddningstider, tyngd av batterier samt få laddningsställen.

Bio gas släpper ut lite mer avgaser, det finns hyfsat med tankställen men det är problem att gömma gastuberna på ett snyggt sätt på en motorcykel.

Etanol släpper ut mindre avgaser än bensin, kräver ganska lite modifiering men om det skall användas i storskala krävs det en bättre hantering av själva produktionen för att göra det så miljövänligt som möjligt.

Tacksam för er hjälp! :)
 
Syntetbensin tillverkad på förnyelsebart. Inga motormoddar krävs.
 
Metanol

Varför inte titta på ett miljöbränsle som kan tillverkas av avfall från
skogsindustrin och som länge används inom motorsporten, det innehåller
dessutom mer energi än etanolen.

Björn Gillberg har skrivit ganska mycket intressant om metanol som miljöalternativ.

/KentW
 
Biodiesel??
Hörde något om detta lite löst, absolut inte insatt men det lät förvånansvärt bra iaf! =)
 
Orsaken till de tre alternativen vi har satt upp är att vi tror att det måste finnas tillräckligt många laddstation/tankställen för att det ska vara ett alternativ till bensin.
 
såg ett program på TV om killacycle, de påstod att de nya li-ion batterierna de hade kunde laddas fullt på 5min, så batteritekniken finns nog bara att det kostar lite.

Bygg en gengas-hoj annars :D, me vedaggregat på pakethållaren, skulle aega :yoparty
 
såg ett program på TV om killacycle, de påstod att de nya li-ion batterierna de hade kunde laddas fullt på 5min, så batteritekniken finns nog bara att det kostar lite.

Bygg en gengas-hoj annars :D, me vedaggregat på pakethållaren, skulle aega :yoparty
:rofl

Jag gjorde en uppsats i något larvigt ämne som teknik eller fysik på ämnet Gengas. Examinatorn blev så till sig i byxorna att bara arbetstiteln borde ha gett högsta betyg.

Oerhört testosteronladdat dock, gengas.
 
Hybrid? el och etanol? Etanol är ju lätt att konvertera till och räknas knappt.
El har sina brister men som komplement kan det fungera riktigt bra...
 
Ska vi vara realistiska så tror jag på biogas i dagsläget :-)

Metanol och biobensin/diesel när den infrastrukturen finns på plats.
 
Biodiesel??
Hörde något om detta lite löst, absolut inte insatt men det lät förvånansvärt bra iaf! =)

Biodiesel finns på mackarna sedan tidigt 90-tal. Kallas även RME, rapsmetylester.

Syntetdiesel/syntetbensin tror jag dock mer på. Tillverkas det på förnyelsebart är det ett biobränsle som kan göras högvärdigare än tom dagens raffinerade motsvarigheter.
 
Last edited:
Hoj likt bil är ju också rätt enkelt att etanolkonvertera. Kanske för enkelt?
 
Något som jag tycker skulle vara skitbalt, är en hybrid med liten diselmotor till generator till batteri, som i sin tur driver en kraftig elmotor.

Där man kör dieselmotorn på kostant optimal varvtal som levererar typ 5-10hk och laddar upp batterierna.

Sen kör man med en kraftig elmotor som leverar typ 100hk vid max effekt.

Och med lite uträkningar mellan användandet av maxeffekt och lugn körning. Så borde man kunna ladda batterierna när man kör lugnt. För att sen ha massor med effekt när man behöver det.

Det skulle aldrig fungera på bana där man kör max effekt hela tiden.

Men på gata borde det kunna bli en fungerande kombination där man ju oftast kör sakta eller står vid rödljus, för att sen gasa lite några kilometer eller någon mil.

Får jag nobelpris nu? :va
 
Orsaken till de tre alternativen vi har satt upp är att vi tror att det måste finnas tillräckligt många laddstation/tankställen för att det ska vara ett alternativ till bensin.

Etanol är ju det enklaste och tankställen finns ju på varje mack.
Kollade på SM-Rally här i Katrineholm för några veckor sen, och det är många som kör på E85 i sina rallybilar. Pratade med Oskarsson en duktig förare som kör Ford han har konverterat till E85 dels för ekonomin och för att de har tagit ut mer effekt ur motorn genom att bara byta bränsle.

Så kör på E85 för att man kan konvertera nästan vilken motor som helst.
 
Finns det någon människa med sinnena i behåll som väljer Etanol?

Är ju knappt ens miljövänligt. Gas däremot är en bättre lösning. Särskilt om man tankar direkt vid "tillverkningsstället".

Frakta runt Etanol med 15% bensin i är ju galenskap. En Saab 9-5 Bio Power drar väl faktisk förbrukning 1,3-1,5l/mil? Det blir 23cl bensin. En riktigt snål dieselbil drar 0,4 totalt!

Huga!

/ Jens
 
Något som jag tycker skulle vara skitbalt, är en hybrid med liten diselmotor till generator till batteri, som i sin tur driver en kraftig elmotor.

Där man kör dieselmotorn på kostant optimal varvtal som levererar typ 5-10hk och laddar upp batterierna.

Sen kör man med en kraftig elmotor som leverar typ 100hk vid max effekt.

Och med lite uträkningar mellan användandet av maxeffekt och lugn körning. Så borde man kunna ladda batterierna när man kör lugnt. För att sen ha massor med effekt när man behöver det.

Det skulle aldrig fungera på bana där man kör max effekt hela tiden.

Men på gata borde det kunna bli en fungerande kombination där man ju oftast kör sakta eller står vid rödljus, för att sen gasa lite några kilometer eller någon mil.

Får jag nobelpris nu? :va

Kan du konvertera 10hk till 100hk så enkelt så borde du nog få nobelpriset. Men varför inte sätta in luftturbiner i fronten också?

Ska även säga att det inom 10år finns batterier som kan köras 150 mil på en laddning!

Men metanol tycker jag är än bra idé, vi har ju rätt gott om skog i Svearike. Säljs de på Statoil? ^^
 
Kan du konvertera 10hk till 100hk så enkelt så borde du nog få nobelpriset. Men varför inte sätta in luftturbiner i fronten också?

Ska även säga att det inom 10år finns batterier som kan köras 150 mil på en laddning!

Men metanol tycker jag är än bra idé, vi har ju rätt gott om skog i Svearike. Säljs de på Statoil? ^^

Jag är övertygad om att Eskilsson förutsätter en transient körcykel på elmotorn
 
Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Back
Top