Vilket material? (hjälm)

Persson

O-('-'Q)
Gick med
19 Aug 2006
Hoj
Hojlös
Undrar vilket material detta är: "ATR - Advanced Thermo Resin". Nämligen KBCs nyare hjälmare är gjorda utav det.. Är det plast? Glasfiber osv?

Jag har mina funderingar, har läst någonstans om det tror jag, men vill vara på den säkra sidan, om att det är gjort på glasfiber, kolfiber och kevlar..

Lämnar över till er som vet.

Tack på förhand

Termoplast, men KBC har hjälmar i kompositmaterial också.

Bifogat

• KBC.JPG
    KBC.JPG
    93.2 KB · Visningar: 162
Nej, kolla hjälmtester. Man kan inte säga generellt att det ena materialet är sämre än det andra. Frigoliten i hjälmen utgör 95% (påhittad siffra av mig) av den stötupptagande förmågan.

Eldstorm skrev:
2406348 Nej, kolla hjälmtester. Man kan inte säga generellt att det ena materialet är sämre än det andra. Frigoliten i hjälmen utgör 95% (påhittad siffra av mig) av den stötupptagande förmågan.
Hade ingen större lycka att hitta test av just vr-2:an som jag pratar om.
Litar troligtvis ändåså inte på en plasthjälm som studsar vid marksyning.

Tips på glasfiberhjälmar mellan 2-3k mottages.

MDS säljs lite var stans och de har glasfiberhjälmar som börjar vid 2000 tror jag. Min pappa köpte en sådan.

eV1Te skrev:
2406417 MDS säljs lite var stans och de har glasfiberhjälmar som börjar vid 2000 tror jag. Min pappa köpte en sådan.
Ok, har dock fått för mig att MDS är ämnat för mopedister, om du förstår vad jag menar.

#22 skrev:
2406399 Hade ingen större lycka att hitta test av just vr-2:an som jag pratar om.
Jag menade hjälmtester generellt. Tittar man på stötupptagningsförmåga så slår vissa billiga (plast-)hjälmar 5 ggr så dyra komposithjälmar så det skulle inte avskräcka mig från att köpa en sådan. Däremot kan de ha andra nackdelar, särskilt då brist på komfort och mycket vindbrus. Det kan vara svårt att köpa en hjälm som passar perfekt så prova länge och väl innan du köper en.

Eldstorm skrev:
2406446 Jag menade hjälmtester generellt. Tittar man på stötupptagningsförmåga så slår vissa billiga (plast-)hjälmar 5 ggr så dyra komposithjälmar så det skulle inte avskräcka mig från att köpa en sådan. Däremot kan de ha andra nackdelar, särskilt då brist på komfort och mycket vindbrus. Det kan vara svårt att köpa en hjälm som passar perfekt så prova länge och väl innan du köper en.
Givetvis, men har dock ingen aning om vilken jag ska välja. Finns ju så många hjälmar nu så det inte är sant. Riktigt djungel... och sen behöver jag en hjälm inom en vecka :va

Om det är VR-2:an du tittat på så tycker jag det verkar väldigt konstigt att den skulle vara gjord i plast. VR-2:an är väl en "vidareutveckling" av VR-1, som har kompositskal och priset är lika (VR-2 kanske lite dyrare). Är du säker på att du är rätt informerad?

Edit: VR-2 har kompositskal, gå in på http://www.pmcbike.se, detta är generalagenten för KBC i Sverige.

Last edited:
mikekop skrev:
2407015 Om det är VR-2:an du tittat på så tycker jag det verkar väldigt konstigt att den skulle vara gjord i plast. VR-2:an är väl en "vidareutveckling" av VR-1, som har kompositskal och priset är lika (VR-2 kanske lite dyrare). Är du säker på att du är rätt informerad?

Edit: VR-2 har kompositskal, gå in på http://www.pmcbike.se, detta är generalagenten för KBC i Sverige.
Var också riktigt fundersam angående det.

Dock finns inte den här med på pmcs sida:
KBC-Force-RR-urbanassaultrr1.jpg

Så här står det, nästan överallt på nätet om den:
Urban Assault! En design som skickar konkurrenterna till stenåldern!
Passformen för denna modell är verkligen superb, måste provas!

Sport/touringhjälm med den allra senaste teknologin för maximal säkerhet och överlägsen passform. Helt ny plattform för både skalet och inredningen som även delas med alla nya modeller för 2006.

Många och funktionella ventilationslösningar. Skalet tillverkas av ATR - Advanced Thermo Resin. Hakband med dubbla D-ringar.

- Inredningen är uttagbar och tvättbar.

- Kindkuddarna kan bytas separat.

- Inredningen tillverkas av Comfilux.

Snabbfäste för visiret. Visir finns i ett flertal olika utförande och är imskyddsbehandlade samt reptåliga. Prisexempel för rökfärgat visir 345:- Godkänd enligt EC22:05, SNELL2000, ACU Gold, British Standard m.fl.

Den hjälmen är INTE en VR-2! Det är en Force-S, som har :"Hi Impact Solvent Resistant Alloy PC Shell" till skillnad mot VR-2 som har: "Tri-Composite Aramid Epoxy Shell". Du kan gå till http://www.kbchelmets.com, där finns alla modeller avbildade. Största skillnaden på plast- vs komposithjälmar är nog livslängden, plasten är mycket mera känslig mot uv-ljus så plasten bryts helt enkelt ner av solljuset mycket snabbare än vad en komposithjälm gör. Annars kan jag rekommendera KBC:s hjälmar, har själv en VR-1, grymt skön inredning! Men viktigast är naturligtvis att du hittar en hjälm som passar ditt huvud!

#22 skrev:
2406399 Hade ingen större lycka att hitta test av just vr-2:an som jag pratar om.

MC-Poolen säljer billiga Lazer glasfiber just nu, billigt!!
Tror de flesta MC-butiker rear nu på hösten.. :)

Eldstorm skrev:
2406446 Jag menade hjälmtester generellt. Tittar man på stötupptagningsförmåga så slår vissa billiga (plast-)hjälmar 5 ggr så dyra komposithjälmar så det skulle inte avskräcka mig från att köpa en sådan. Däremot kan de ha andra nackdelar, särskilt då brist på komfort och mycket vindbrus. Det kan vara svårt att köpa en hjälm som passar perfekt så prova länge och väl innan du köper en.

slår VISSA dyra komposithjälmar får du ju lägga till där också..

hjälmtester generellt har inte med alla bra hjälmar och kan därför bara påvisa vilka hjälmar som är bra, inte vilken som är bäst.

köp inte en plasthjälm... överlevde min smäll tack vare en sjysst exlite hjälm gjord i glasfiber....
lyckades med bedriften att skalla in ett biltak utav fan!!!

mitt tips e annars en hocky hjälm med galler, alltid pålitligt men de kan dra lite om du kör snababre än 50

#22 skrev:
2406399

Nu vet jag inte hur priserna är i sverige men jag köpte min Shoei XR-1000 i Belgien för strax över 3500, kanske lite över budget men en mycket bra hjälm!

Jau XR-1000 rekomenderar jag me, de ligger väl på 3600 här, jag dealade till 3200, så de ligger kanske inom budget? Är ju som nån tidigare sa bra priser nu te hösten, ska själv iväg till rea nu strax o kika lite :D

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back