Vilket jefla race =)

Nyteknik skrev:
Jag har knappt en aning om hur dessa förare ser ut eller vilka de är. Men rätta mig om jag har fel när jag gissar att de är 16–24 år och talar ingen eller taskig engelska.

Sen när har kunskaper i det engelska språket någon som helst relevans med hurpass bra/dåligt de kör ?
 
Dessutom brukar 125 bjuda på betydligt tätare racing än vad MotoGP vanligtvis gör. Med 5-10 pers i tätgruppen och massvis med omkörningar.
Dessutom har vi tre nordbor med i 125, Bägge bröderna Kallio och Robbin Harms.
 
Relapse skrev:
Behöver inte växa? Så vi ska lämna över kommande motorintresserad publik till andra sporter som anpassat sig så att publiken förstår det dom tittar på? För kännedom: all sport är beroende av sin publik. Utan dom så försvinner roadracing från folks medvetande och vi hamnar i ungefär samma sits som RR har i Sverige. Inget att sträva efter tycker jag.

Om Abe och Xaus kör bra i regn så är det inte så jäkla konstigt att dom finns med där uppe tycker jag. Nu belv det ju alltmer ett torrspår efterhand så "ordningen återställdes".

Menar du att MotoGP lider av Dornas och tillverkarnas bristande kunskaper i marknadsföring och mediaplanering? Jag tror inte det. Tvärtom är MotoGP betydligt mer kommersiellt än 500 någonsin var.
 
Nyteknik skrev:
Menar du att MotoGP lider av Dornas och tillverkarnas bristande kunskaper i marknadsföring och mediaplanering? Jag tror inte det. Tvärtom är MotoGP betydligt mer kommersiellt än 500 någonsin var.

Japp, men det är fortfarande samma Dorna som styr och ställer.
Det finns små orosmoln kring denna vm-cirkusen också. Då MotoGP numer är såpass mycket dyrare, blir det mycket mindre pengar över till de mindre serierna, de serier som ska ta fram förare till just VM-cirkusen..
 
Nyteknik skrev:
Menar du att MotoGP lider av Dornas och tillverkarnas bristande kunskaper i marknadsföring och mediaplanering? Jag tror inte det. Tvärtom är MotoGP betydligt mer kommersiellt än 500 någonsin var.
"Exactly my point!" Dom är kommeriella och har förstått att det är helt avgörande att deras evenemang attraherar åskådare, därför är sporten såpass stor som den är. Det är inget som kommer av sig själv. I det här landet så vet inte många ens vad ordet "roadracing" betyder.

Det jag vill få fram är: att vara lyhörd för vad publiken tycker om är helt avgörande om man vill attrahera ny publik och även behålla den man har. Det är en ständig konkurrens om uppmärksamheten från andra sporter. Det är bättre att ha en stor publik med några "orättvisa" regler än att ha perfekt rättvisa för dom som tävlar, men dom får göra det utan att någon tittar på.

Detta är såklart bara min åsikt, men jag har rätt. :tungan
 
Nyteknik skrev:
Men rätta mig om jag har fel när jag gissar att de är 16–24 år och talar ingen eller taskig engelska.

De nämnda förarna är i den åldern förutom Porto och Rolfo, men det finns också andra gamla rävar som Locatelli i 125 och Battaini i 250.

De flesta förarna har faktiskt skärpt sig när det gäller engelskan. De flesta inser att i PR-syfte, samt av den anledningen att man vill ha chans att bli värvad av alla slags team, så behövs engelskan. Var bara Barbera under den här presskonferensen som inte talade engelska (om jag kommer ihåg rätt).
 
Relapse skrev:
FEL! Vi lever alla i den verkliga världen och inte i den idealistiska tävlingsvärlden för purister. Genom att underlätta för publik att följa med i ett avbrutet race så blir det större intresse för sporten och sporten kan då i sin tur växa tack vare det stora intresset. "Rättvisa" regler som inte förstås av publiken är inte till nytta för någon, vare sig för publiken eller för sportens utveckling.

Oj, ursäkta mig herr roadracingorakel att jag hade fel.... :rolleyes:

Felet, i den "verkliga världen", är att man utgår från att folk är dumma i huvudet, har man så svårt att använda huvudet och hänga med i ett ihoplagt race kanske man ska titta på Big Brother eller nåt.... :hihi
 
Chris Ash skrev:
Oj, ursäkta mig herr roadracingorakel att jag hade fel.... :rolleyes:

Felet, i den "verkliga världen", är att man utgår från att folk är dumma i huvudet, har man så svårt att använda huvudet och hänga med i ett ihoplagt race kanske man ska titta på Big Brother eller nåt.... :hihi

Håller med.
Är man så trög att man inte kan hänga med i den sammantagna tiden som visas hela tiden på grafiken och fatta vem som leder, kommentatorerna berättar ju dessutom det hela tiden, så kanske man kan göra något annat. Det är ju busenkelt att följa med i sammanlagd tid.

De nya reglerna är ju skitlöjliga. Förarna kör 17 varv och där visas det vem som är bäst/har bäst material/inställningar etc. Plötsligt ska det kastas över ända och man kör ett sprintrace på sex varv och kille som legat och harvat runt 15:e plats kan bli vinnare! :kocko
Varför inte köra sprintrace på sex varv då så att folk kan se vem som leder?

Dessutom slog de svenska kommentatorerna ett nytt rekord igår när de kommenterar att Hayden ligger fyra efter sin kanonstart. Kanonstart att tappa två placeringar?
 
oFFkeFF skrev:
Japp, men det är fortfarande samma Dorna som styr och ställer.
Det finns små orosmoln kring denna vm-cirkusen också. Då MotoGP numer är såpass mycket dyrare, blir det mycket mindre pengar över till de mindre serierna, de serier som ska ta fram förare till just VM-cirkusen..

Dessutom färre hojar på griden eftersom det är dyrare per cykel, Yamaha har ju tex bantat från sex till fem och nu fyra cyklar på tre säsonger.
 
Marcus skrev:
Är ganska övertygad om att Yamahan inte svänger av sig själv (om inte Jeremy Burgess radiostyr den från depån), så det är nog Rossi... :tungan

Yamahan har ett chassie som ska vara svårare att ställa i men när det funkar är det överlägset Hondan i de kurviga parteierna. Detta visade ju sig tydligt igår då Melandri körde ifrån Hayden på den kurviga slutdelen av banan och tappade till Hayden på det snabbare partiet.
Det var ju också intressant att se att Gibernau inte alls hade samma knuff på rakan som Tamada som ju formligen flög förbi Rossi på varje varav medan Gibernau fick kämpa betydligt mer, och jag tror inte han prutade av på gasen på varje varv heller.
 
Chris Ash skrev:
Oj, ursäkta mig herr roadracingorakel att jag hade fel.... :rolleyes:

Felet, i den "verkliga världen", är att man utgår från att folk är dumma i huvudet, har man så svårt att använda huvudet och hänga med i ett ihoplagt race kanske man ska titta på Big Brother eller nåt.... :hihi
Dom som infört regeländringen har säkert resonerat att det är svåröverskådligt att veta vem som vinner ett avbrutet lopp om inte den som går i mål först vinner, utan att det kanske är trean i loppet som har vunnit vilket man vet först efter att ha lagt ihop tiderna från båda loppen. Folk är inte dumma i huvudet, men tycker säkert att det är kul att utan tvekan veta vem som vinner ett lopp utan en massa uträkningar.

Det är bara att inse fakta, Krisskross. Du är en insnöad RR-nörd. Du tycker att det är enkelt, men inte övriga världen. :fakta ;)

P.S. För övrigt vill jag minnas att Lodnert sa på licenskursen förra året att han tyckte att den (då kommande) regeländringen var vettig ut publiksynpunkt.
 
Tom skrev:
Sen när har kunskaper i det engelska språket någon som helst relevans med hurpass bra/dåligt de kör ?

Taskig engelska och bleka personligheter gör det inte lättare för 125- och 250-förarna att intressera mig för deras disciplin.

När Biaggi, Capirossi, Harada, Romboni, Jacque, Ruggia, Kocinski och Okada körde var det nästan lika intressant som 500.
 
Nyteknik skrev:
Taskig engelska och bleka personligheter gör det inte lättare för 125- och 250-förarna att intressera mig för deras disciplin.

När Biaggi, Capirossi, Harada, Romboni, Jacque, Ruggia, Kocinski och Okada körde var det nästan lika intressant som 500.


125 är ju helgens höjdpunkt! Vad är du för en RR-entusiast som missar det.....

250 har varit dåligt i ett par år nu, men i år verkar det bli roligare än på länge.
 
Chris Ash skrev:
125 är ju helgens höjdpunkt! Vad är du för en RR-entusiast som missar det.....

250 har varit dåligt i ett par år nu, men i år verkar det bli roligare än på länge.

Jag håller med om att 125 är grymt kul, som det har varit länge, men 250 har tappat en del sedan 2000 som var ett grymt bra år tycker jag. Katoh var för dominant och det har varit lite tunt med riktigt många vassa förare även om det ser bra ut i år, Pedrosa imponerade på mig igår men jag väntar mig mer av Poggiali tex.
 
Nyteknik skrev:
Taskig engelska och bleka personligheter gör det inte lättare för 125- och 250-förarna att intressera mig för deras disciplin.

När Biaggi, Capirossi, Harada, Romboni, Jacque, Ruggia, Kocinski och Okada körde var det nästan lika intressant som 500.

Just då var ju 250 betydligt intressantare än 500, då man visste att vinnaren nästan alltid hetter Doohan.
Visserligen var biaggi nästan lika dominant i 250, men det var inte så att biaggi lämnade de andra 40 sekunder bakom som Doohan gjorde.
 
oFFkeFF skrev:
Just då var ju 250 betydligt intressantare än 500, då man visste att vinnaren nästan alltid hetter Doohan.
Visserligen var biaggi nästan lika dominant i 250, men det var inte så att biaggi lämnade de andra 40 sekunder bakom som Doohan gjorde.

Enda året Biaggi var riktigt dominant var ju 95. Speciellt 96 och 97 var det ju strider på kniven om vem som skulle vinna.
 
Relapse skrev:
Dom är kommeriella och har förstått att det är helt avgörande att deras evenemang attraherar åskådare, därför är sporten såpass stor som den är.

Den orättivsa regel som vid omstart missgynnar förarna i täten är knappast nödvändig för att MotoGP inte ska falla i glömska. Som det skrevs här ovan är det ju nästan skrattretande att se Abe leda loppet efter en sådan omstart.
 
Kenny Roberts fönekar sig inte.....

Från crash.net

"Asking KRJR about riding next Friday, whose engine failed so didn't give the tyre the same hammering that Tamada did, the 2000 Champion said, "I can't say I won't ride but it isn't a f**king difficult question is it?"
 
Nakanos hoj efter den ruskiga vurpan på rakan.

92328.jpg
 
Colin Edwards fortsätter sin kampanj som en farlig utmanare till Världsmästartiteln med en 12:e plats och 33 poäng totalt. Impressive. :rolleyes:
 
Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Back
Top