Vilket jefla race =)

Goodstuff skrev:
Det var ruskigt nära att bli pajaseri av alltihop när det blev halvblött sprintrace. Vem hade tyckt att det varit ok/rätt/korrekt med Xaus, Bayliss eller Abe som vinnare?
Skönt att ordningen återställdes på pallen.

Racing är juh just det "racing"
Klart att det är rätt om någon a dem hade vunni!
Snopet men helt klart rätt.

ReDan skrev:
Racing är juh just det "racing"
Klart att det är rätt om någon a dem hade vunni!
Snopet men helt klart rätt.

Det är ju enligt regelboken och är ju "rätt" på det viset, men just den regeln är en pajasregel som är till för TV-tittarna, givetvis ska racen räknas ihop, precis som det var förr. Håller med Goodstuff.

Tre riktigt sevärda rejs. Kul att det var fajter i alla tre. Fast bäst som vanligt var 125. Hysteriskt mycket vurpor och omkörningar. Tycker synd om er som missade det.

Last edited:
Macho Woman skrev:
Tre riktigt sevärda rejs. Kul att det var fajter i alla tre. Fast bäst, som vanligt var 125. Hysteriskt mycket vurpor omkörningar. Tycker synd om er som missade det.

125 bjuder på världens kanske mest underhållande racing, felet med den klassen är att man inte är lika engagerad i de olika förarna, man bryr sig helt enkelt inte lika mycket om vem som vinner.

Chris Ash skrev:
125 bjuder på världens kanske mest underhållande racing, felet med den klassen är att man inte är lika engagerad i de olika förarna, man bryr sig helt enkelt inte lika mycket om vem som vinner.
Samt att hojarna är mesiga.

Chris Ash skrev:
Det är ju enligt regelboken och är ju "rätt" på det viset, men just den regeln är en pajasregel som är till för TV-tittarna, givetvis ska racen räknas ihop, precis som det var förr. Håller med Goodstuff.
FEL! Vi lever alla i den verkliga världen och inte i den idealistiska tävlingsvärlden för purister. Genom att underlätta för publik att följa med i ett avbrutet race så blir det större intresse för sporten och sporten kan då i sin tur växa tack vare det stora intresset. "Rättvisa" regler som inte förstås av publiken är inte till nytta för någon, vare sig för publiken eller för sportens utveckling.

Nyteknik skrev:
Jag tittar varken på 125 eller 250 nuförtiden.

Varför inte? Det är mindre materialskillnad i 125 t.ex. och det finns gott om talanger i den klassen. Och du som kör 250 bör väl kolla in dina kollegor! :D Dani Pedrosa är en gosse som inte går av för hackor. Kommer direkt från 125 och kör tokfort på 250:n direkt, utan att göra några misstag. En skam att missa!

Rossi är KUNG, det var verkligen härligt att se honom ta hem det idag. :banana

Vilken tävlingsdag det var!

Ja jäklar!

Rätta mig om jag har fel men är det inte ovanligt mycket tät och bra racing i år? I dag t.ex. så följde jag alla racen och satt på nålar mest hela tiden. Det var massor med fighter både i täten och längre ner i fältet i alla tre racen. I MotoGP så blev det lite chansartat med regnavbrottet men spännande var det utan tvekan.

Jag hade kul framför burken idag!!! :yoparty

Relapse skrev:
FEL! Vi lever alla i den verkliga världen och inte i den idealistiska tävlingsvärlden för purister. Genom att underlätta för publik att följa med i ett avbrutet race så blir det större intresse för sporten och sporten kan då i sin tur växa tack vare det stora intresset. "Rättvisa" regler som inte förstås av publiken är inte till nytta för någon, vare sig för publiken eller för sportens utveckling.

Fel?

MotoGP behöver knappast "växa" och det lär i alla fall inte ske med hjälp av regler som missgynnar de bästa förarna.

Visst är det inte lika kul att se ett race som har startats om efter regn där tid och inte position gäller. Men det man kunde se idag med Abe och Xaus var ju löjligt.

Macho Woman skrev:
Varför inte? Det är mindre materialskillnad i 125 t.ex. och det finns gott om talanger i den klassen. Och du som kör 250 bör väl kolla in dina kollegor! :D Dani Pedrosa är en gosse som inte går av för hackor. Kommer direkt från 125 och kör tokfort på 250:n direkt, utan att göra några misstag. En skam att missa!

125 och 250 är tyvärr som Nicky Hayden Cup. Säkert bra racing. Men de bleka förarna får inte mitt hjärta att klappa.

Nyteknik skrev:
Fel?

MotoGP behöver knappast "växa" och det lär i alla fall inte ske med hjälp av regler som missgynnar de bästa förarna.

Visst är det inte lika kul att se ett race som har startats om efter regn där tid och inte position gäller. Men det man kunde se idag med Abe och Xaus var ju löjligt.

Behöver inte växa? Så vi ska lämna över kommande motorintresserad publik till andra sporter som anpassat sig så att publiken förstår det dom tittar på? För kännedom: all sport är beroende av sin publik. Utan dom så försvinner roadracing från folks medvetande och vi hamnar i ungefär samma sits som RR har i Sverige. Inget att sträva efter tycker jag.

Om Abe och Xaus kör bra i regn så är det inte så jäkla konstigt att dom finns med där uppe tycker jag. Nu belv det ju alltmer ett torrspår efterhand så "ordningen återställdes".

Nyteknik skrev:
125 och 250 är tyvärr som Nicky Hayden Cup. Säkert bra racing. Men de bleka förarna får inte mitt hjärta att klappa.

Va? Är de inte tillräckligt manliga, eller vad är det du menar?

Inte så bleka förare:

125
Mika Kallio
Casey Stoner
Hector Barbera
Andrea Dovizioso
Jorge Lorenzo
Pablo Nieto

250
Daniel Pedrosa
Randy de Puniet
Manuel Poggiali
Anthony West
Toni Elias
Roberto Rolfo
Fonsi Nieto

Obs! Det här är inte en lista på mina favoriter, utan på förare som på olika sätt är sevärda och som dessutom brukar synas i bild.

Macho Woman skrev:
Va? Är de inte tillräckligt manliga, eller vad är det du menar?Obs! Det här är inte en lista på mina favoriter, utan på förare som på olika sätt är sevärda och som dessutom brukar synas i bild.

Jag har knappt en aning om hur dessa förare ser ut eller vilka de är. Men rätta mig om jag har fel när jag gissar att de är 16–24 år och talar ingen eller taskig engelska.

Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!