Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
RED DEVIL skrev:Tänk på att hjälmarna har bäst före datum ni som har gamla sådana,![]()

Jo, jag gjorde det. Dock köpte jag den hjälmen när jag skaffade 125:a. Blir en ny hjälm till sommarn, när nya hojen kommer.gthyni skrev:Plasthjälmar åldras snabbt, fiberhjälmar håller bättre.
Fast det är väl ingen som snålar och köper plasthjälm![]()
Jag har en sho-hej liggandes som är närmast antik. Brukar låna ut den till "storhövdade" personer när jag skjutsar ifall ingen av de andra hjälmarna passar. Hur pass mkt skydd ger egentligen en sån gammal hjälm, går den mitt itu vid krasch?jordan skrev:japp ca 5år för plast och ca 10 år för glasfiber/composit.
Arai is no 1 sen Shoei sen kommer allt annat men viktigats prova hjämen!
All plast ger ifrån sig mjukgörare. En plasthjälm som ligger för länge blir därmed hårdare och spricker lättare, alltså finns det ändå ett "bäst-före-datum". Jag skulle personligen aldrig sätta på mig en fem år gammal plasthjälm oavsett om den har legat i en kartong hela tiden eller använts normalt. Jag värdesätter livet lite mer än så. Hjälmar är fruktansvärt billiga med tanke på den nytta som dom gör så länge dom är hyfsat nya.Axxexs skrev:Finns plasthjälmar som är gjorda med plast som inte ska studsa utan bete sig som fiberhjälmarna vid krasch!
Hjälmarna åldras av UV-strålningen och av att man tar av och på sig hjälmen ofta! (frigoliten som tryks ihop)
Rekomendationerna av max ålder på hjälmen gäller vid normal användning! Har hjälmen legat orörd i kartongen så är den inte sliten!

mini-knutten skrev:säger bara en sak, vad använder rossi för något när han behöver skydda sin värdefulla skalle
AGV rules![]()
|
|
Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!
Super Adventure och Teide ... |
|
Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!
Boka sommarens härligaste b... |
|
|
|
Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!
Bolaget bakom den dagliga d... |
|
|
Besöksstorm till MC-mässan på Elmia
Den svenska mc-mässan har v... |
|
|
MC-mässan startar idag
Med start idag, den 23 janu... |
|
|
Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!
Bikes monter full till bred... |
|
|
Nya Indian Chief Vintage
I kölvattnet av att ha spar... |
|
|
MotoGP 2026: kalender och förare
MotoGP-kalendern och förarn... |
|
|
Benavides till dramatisk Dakar-seger
Luciano Benavides, som gick... |
|
|
Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!
Alldeles nyss fick vi klart... |