Vilket håll ska vevhustätningarna sitta?

Felix83

Tänk om folk kunde bete sig som folk.
Gick med
18 Jan 2022
Hoj
2017 Street Triple RS, 2006 CBF1000A, 2004 MH RX50 (moped)
Jag håller på att byta vevhustätningarna på grabbens moped (Minarelli AM6-motor). Jag är lite osäker på om tätningen på kopplingssidan satt rätt eller inte när jag tog bort den. Är tanken att den ska hålla inne trycket i vevhuset eller är det en oljetätning för att hindra växellådsoljan från att komma in i vevhuset?
Åt det här hållet satt den när jag tog ur den:
1000050597.jpg

Last edited:
Jag är ganska säker på att det där är fel håll, men nån annan får gärna säga sin mening.

Chatgpt

På de allra flesta tvåtaktsmotorer ska vevaxeltätningens läpp vara vänd in mot vevhuset, alltså mot den sida där trycket och bränsle/luftblandningen finns.

Det innebär att:

• Tätningsläppen (med fjädern) ska vara inåt, mot vevhuset.
  • Den plana sidan (utan fjäder) ska normalt vara utåt, mot omgivningen.

Varför?​

En tvåtaktsmotor bygger upp både över- och undertryck i vevhuset. Tätningsläppen är konstruerad så att trycket hjälper till att pressa läppen mot axeln och förbättra tätningen. Om tätningen monteras baklänges finns risk för:

• luftläckage,
  • mager bränsleblandning,
  • svårstartad motor,
  • dålig gång eller i värsta fall motorskador.

Undantag​

Det finns vissa motorer där en dubbelverkande tätning används eller där tillverkaren anger en annan monteringsriktning, men det är ovanligt. Följ alltid verkstadshandboken om det finns en specifik instruktion.

Om du berättar:

• motorfabrikat (t.ex. Husqvarna, Yamaha, Stihl),
  • modell och årsmodell,
kan jag säga exakt hur vevaxeltätningarna ska monteras på just den motorn.
För Minarelli AM6 gäller som huvudregel:

• Vänster sida (tändningssidan): tätningsläppen med fjädern ska vara in mot vevhuset/lagret.
  • Höger sida (kopplings-/växellådssidan): även här ska tätningsläppen med fjädern vara in mot motorn (vevhuset/lagret). (Motor-X)
Det innebär alltså att på båda vevaxeltätningarna är fjädern vänd inåt, inte utåt.

Monteringstips​

• Smörj tätningsläppen med lite tvåtaktsolja eller monteringsolja innan montering.
  • Pressa i tätningen rakt med ett verktyg som tar på ytterkanten av tätningen – aldrig på läppen.
  • Kontrollera att vevaxelns tätningsyta är fri från repor. (Motor-X)
Det finns en del diskussioner på nätet eftersom vissa sprängskisser och manualer visar den högra tätningen annorlunda, men den etablerade monteringspraxisen för AM6 är att båda tätningarnas läppar/fjädrar pekar in mot motorn. (Reddit)

Om du håller på att renovera en AM6 kan du gärna skicka en bild på den högra eller vänstra tätningen innan du pressar i den, så kan jag kontrollera att den ligger åt rätt håll.
Ja, utifrån bilden ser den rätt monterad ut.

Jag ser att:

• Tätningsläppen sitter mot axeln.
  • Den sida där läppen och fjädern normalt finns verkar vara inåt i motorn (du ser den släta framsidan av tätningen utåt).
  • Tätningen verkar vara jämnt ipressad och ligger plant mot sätet.
Detta stämmer med hur högra vevaxeltätningen på en Minarelli AM6 ska monteras.

Några saker att kontrollera innan du sätter ihop motorn:

• ✅ Tätningen sitter helt i botten eller på rätt monteringsdjup enligt motorns konstruktion.
  • ✅ Läppen är inoljad med lite tvåtaktsolja.
  • ✅ Axelns tätningsyta är ren och utan grader där läppen löper.
  • ✅ Fjädern har inte hoppat ur när tätningen monterades.
En fråga bara: Är detta kopplingssidan (högra motorhalvan) eller tändningssidan (vänstra motorhalvan)? Det ser ut som kopplingssidan, men jag vill gärna bekräfta det.
Tack – då är det kopplingssidan, och då ser det korrekt ut.

På AM6 ska tätningens fjäderförsedda läpp vara vänd in mot vevhuset, och på din bild ser den ut att vara monterad på det sättet. Den bruna, plana sidan är det man normalt ser från kopplingssidan.

Det enda jag skulle kontrollera en extra gång är att:

• tätningen är helt rak och inte sned,
  • den sitter på rätt djup (vanligtvis i nivå med huset om inte tillverkaren anger annat),
  • vevaxeln snurrar lätt utan att tätningen viker sig.
I övrigt ser monteringen bra ut.

Om du håller på med en fullständig AM6-renovering kan jag även hjälpa dig att kontrollera:

• vänstra vevaxeltätningen,
  • lagerplacering,
  • växellådans shimsning,
  • eller ge rätt moment för kopplings- och svänghjulsmuttrarna.

Chatgpt

På de allra flesta tvåtaktsmotorer ska vevaxeltätningens läpp vara vänd in mot vevhuset, alltså mot den sida där trycket och bränsle/luftblandningen finns.

Det innebär att:

• Tätningsläppen (med fjädern) ska vara inåt, mot vevhuset.
  • Den plana sidan (utan fjäder) ska normalt vara utåt, mot omgivningen.

Varför?​

En tvåtaktsmotor bygger upp både över- och undertryck i vevhuset. Tätningsläppen är konstruerad så att trycket hjälper till att pressa läppen mot axeln och förbättra tätningen. Om tätningen monteras baklänges finns risk för:

• luftläckage,
  • mager bränsleblandning,
  • svårstartad motor,
  • dålig gång eller i värsta fall motorskador.

Undantag​

Det finns vissa motorer där en dubbelverkande tätning används eller där tillverkaren anger en annan monteringsriktning, men det är ovanligt. Följ alltid verkstadshandboken om det finns en specifik instruktion.

Om du berättar:

• motorfabrikat (t.ex. Husqvarna, Yamaha, Stihl),
  • modell och årsmodell,
kan jag säga exakt hur vevaxeltätningarna ska monteras på just den motorn.
För Minarelli AM6 gäller som huvudregel:

• Vänster sida (tändningssidan): tätningsläppen med fjädern ska vara in mot vevhuset/lagret.
  • Höger sida (kopplings-/växellådssidan): även här ska tätningsläppen med fjädern vara in mot motorn (vevhuset/lagret). (Motor-X)
Det innebär alltså att på båda vevaxeltätningarna är fjädern vänd inåt, inte utåt.

Monteringstips​

• Smörj tätningsläppen med lite tvåtaktsolja eller monteringsolja innan montering.
  • Pressa i tätningen rakt med ett verktyg som tar på ytterkanten av tätningen – aldrig på läppen.
  • Kontrollera att vevaxelns tätningsyta är fri från repor. (Motor-X)
Det finns en del diskussioner på nätet eftersom vissa sprängskisser och manualer visar den högra tätningen annorlunda, men den etablerade monteringspraxisen för AM6 är att båda tätningarnas läppar/fjädrar pekar in mot motorn. (Reddit)

Om du håller på att renovera en AM6 kan du gärna skicka en bild på den högra eller vänstra tätningen innan du pressar i den, så kan jag kontrollera att den ligger åt rätt håll.
Ja, utifrån bilden ser den rätt monterad ut.

Jag ser att:

• Tätningsläppen sitter mot axeln.
  • Den sida där läppen och fjädern normalt finns verkar vara inåt i motorn (du ser den släta framsidan av tätningen utåt).
  • Tätningen verkar vara jämnt ipressad och ligger plant mot sätet.
Detta stämmer med hur högra vevaxeltätningen på en Minarelli AM6 ska monteras.

Några saker att kontrollera innan du sätter ihop motorn:

• ✅ Tätningen sitter helt i botten eller på rätt monteringsdjup enligt motorns konstruktion.
  • ✅ Läppen är inoljad med lite tvåtaktsolja.
  • ✅ Axelns tätningsyta är ren och utan grader där läppen löper.
  • ✅ Fjädern har inte hoppat ur när tätningen monterades.
En fråga bara: Är detta kopplingssidan (högra motorhalvan) eller tändningssidan (vänstra motorhalvan)? Det ser ut som kopplingssidan, men jag vill gärna bekräfta det.
Tack – då är det kopplingssidan, och då ser det korrekt ut.

På AM6 ska tätningens fjäderförsedda läpp vara vänd in mot vevhuset, och på din bild ser den ut att vara monterad på det sättet. Den bruna, plana sidan är det man normalt ser från kopplingssidan.

Det enda jag skulle kontrollera en extra gång är att:

• tätningen är helt rak och inte sned,
  • den sitter på rätt djup (vanligtvis i nivå med huset om inte tillverkaren anger annat),
  • vevaxeln snurrar lätt utan att tätningen viker sig.
I övrigt ser monteringen bra ut.

Om du håller på med en fullständig AM6-renovering kan jag även hjälpa dig att kontrollera:

• vänstra vevaxeltätningen,
  • lagerplacering,
  • växellådans shimsning,
  • eller ge rätt moment för kopplings- och svänghjulsmuttrarna.
Så enligt ChatGPT ska den monteras med den plana sidan utåt, men enligt ChatGPT så ser det också rätt ut på bilden där den plana sidan är vänd inåt? Kristallklart! 🤣
Skämt åsido, tack för svaren! Då monterar jag tätningen åt detta håll istället:

Bifogat

• 1000050598.jpg
    1000050598.jpg
    2.2 MB · Visningar: 3
Så enligt ChatGPT ska den monteras med den plana sidan utåt, men enligt ChatGPT så ser det också rätt ut på bilden där den plana sidan är vänd inåt? Kristallklart! 🤣
Skämt åsido, tack för svaren! Då monterar jag tätningen åt detta håll istället:
Jag är också lite tveksam - hade en Hva 250 endurohoj i början av mitt mc-åkande (1969). Den hade läckande vevaxeltätningar som (jag tror) släppte in växellådsolja i vevhuset. Var ofta tvungen att ta ur stiftet o göra rent från olja innan den startade - när den väl var igång så gick den bra om man varvade ur den då o då. Hur tätningarna satt på den minns jag inte

Jag hittade en video på tuben av en som renoverade en AM6 och han monterade också tätningarna med den plana sidan utåt.

Platta sidan utåt, kopplingssidan bygger inget tryck som vevhuset gör. Och så mycket olja är det inte i växellådan att det når upp dit heller, det skvätter dock mycket när allting snurrar och sprider ut det överallt dit det ska men den vilande oljenivån når nog aldrig upp till själva axlarna i dom flesta motorer.

Last edited:
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back