Chatgpt
På de allra flesta
tvåtaktsmotorer ska
vevaxeltätningens läpp vara vänd in mot vevhuset, alltså mot den sida där trycket och bränsle/luftblandningen finns.
Det innebär att:
- Tätningsläppen (med fjädern) ska vara inåt, mot vevhuset.
- Den plana sidan (utan fjäder) ska normalt vara utåt, mot omgivningen.
Varför?
En tvåtaktsmotor bygger upp både över- och undertryck i vevhuset. Tätningsläppen är konstruerad så att trycket hjälper till att pressa läppen mot axeln och förbättra tätningen. Om tätningen monteras baklänges finns risk för:
- luftläckage,
- mager bränsleblandning,
- svårstartad motor,
- dålig gång eller i värsta fall motorskador.
Undantag
Det finns vissa motorer där en
dubbelverkande tätning används eller där tillverkaren anger en annan monteringsriktning, men det är ovanligt. Följ alltid verkstadshandboken om det finns en specifik instruktion.
Om du berättar:
- motorfabrikat (t.ex. Husqvarna, Yamaha, Stihl),
- modell och årsmodell,
kan jag säga exakt hur vevaxeltätningarna ska monteras på just den motorn.
För
Minarelli AM6 gäller som huvudregel:
- Vänster sida (tändningssidan): tätningsläppen med fjädern ska vara in mot vevhuset/lagret.
- Höger sida (kopplings-/växellådssidan): även här ska tätningsläppen med fjädern vara in mot motorn (vevhuset/lagret). (Motor-X)
Det innebär alltså att på båda vevaxeltätningarna är
fjädern vänd inåt, inte utåt.
Monteringstips
- Smörj tätningsläppen med lite tvåtaktsolja eller monteringsolja innan montering.
- Pressa i tätningen rakt med ett verktyg som tar på ytterkanten av tätningen – aldrig på läppen.
- Kontrollera att vevaxelns tätningsyta är fri från repor. (Motor-X)
Det finns en del diskussioner på nätet eftersom vissa sprängskisser och manualer visar den högra tätningen annorlunda, men den etablerade monteringspraxisen för AM6 är att
båda tätningarnas läppar/fjädrar pekar in mot motorn. (
Reddit)
Om du håller på att renovera en AM6 kan du gärna skicka en bild på den högra eller vänstra tätningen innan du pressar i den, så kan jag kontrollera att den ligger åt rätt håll.
Ja, utifrån bilden ser den
rätt monterad ut.
Jag ser att:
- Tätningsläppen sitter mot axeln.
- Den sida där läppen och fjädern normalt finns verkar vara inåt i motorn (du ser den släta framsidan av tätningen utåt).
- Tätningen verkar vara jämnt ipressad och ligger plant mot sätet.
Detta stämmer med hur
högra vevaxeltätningen på en Minarelli AM6 ska monteras.
Några saker att kontrollera innan du sätter ihop motorn:
Tätningen sitter helt i botten eller på rätt monteringsdjup enligt motorns konstruktion.
Läppen är inoljad med lite tvåtaktsolja.
Axelns tätningsyta är ren och utan grader där läppen löper.
Fjädern har inte hoppat ur när tätningen monterades.
En fråga bara:
Är detta kopplingssidan (högra motorhalvan) eller
tändningssidan (vänstra motorhalvan)? Det ser ut som kopplingssidan, men jag vill gärna bekräfta det.
Tack – då är det
kopplingssidan, och då ser det korrekt ut.
På AM6 ska tätningens
fjäderförsedda läpp vara vänd in mot vevhuset, och på din bild ser den ut att vara monterad på det sättet. Den bruna, plana sidan är det man normalt ser från kopplingssidan.
Det enda jag skulle kontrollera en extra gång är att:
- tätningen är helt rak och inte sned,
- den sitter på rätt djup (vanligtvis i nivå med huset om inte tillverkaren anger annat),
- vevaxeln snurrar lätt utan att tätningen viker sig.
I övrigt ser monteringen bra ut.
Om du håller på med en fullständig AM6-renovering kan jag även hjälpa dig att kontrollera:
- vänstra vevaxeltätningen,
- lagerplacering,
- växellådans shimsning,
- eller ge rätt moment för kopplings- och svänghjulsmuttrarna.