Förstår inte riktigt
Kan du försöka förklara på något annat sätt?
När man mäter gapet, hur gör man då? Räcker det att man trycker ihop kolvringen med handen?
Montera kolvringen i fodret (bild 1) och tryck ned den en liten bit med den ringlösa kolven (bild 2) så att kolvringen inte står på sniskan. Sedan mäter du gapet med ett bladmått (bild 3). Om gapet understiger det minsta tillåta så måste det filas upp. Jag har en kolvringsfilmaskin till sånt (bild 4). Efter att rätt gap uppnåtts så gradar du försiktigt av kanter med en liten fintandat fil eller bryne.
Om man inte har en kolvringsfilmaskin går det lika bra att använde en fintandad plattfil, som RolleRotax beskrev. Sätt alltså fast filen i en skruvstäd, sedan låter du ringgapet gränsla filen. Håll om ena sidan om ringen så nära gapet du kan och fila på denna sida genom att för ringen fram och tillbaka. Tunna fina kolvringar till en 125:a är lättare att råka stuka när man filar jämfört med ringarna till min hoj som är på bilderna. Det är därför RolleRotax understryker att du ska hålla i ringen nära kolvringsändarna när du filar, annars kan man stuka ringen om den hugger tag i filen.
Hittade en fin video till dig.
http://www.youtube.com/watch?v=1ZiqnychIcU
Förhoppningsvis upptäcker du vid första mätningen att ringen redan har perfekt gap, så är det ofta på nicasilade småcylindrar, men man måste alltid kolla. Ty skulle ringändarna ta i varandra när motorn startats och ringen blir varm och expanderar så pressas ringen för hårt mot cylinderväggen, varvid ringen blir ännu varmare... Då kan det bli medeltid rätt fort, kolven kan tom brista i det drabbade kolvringsspåret och slitas itu.