vilket håll ska kolven vara ? Nsr

mackmeister

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2008
Ort
knivsta
Hoj
zx6r -05
tja,
Har köpt en ny kolv till min nsr men det finns ingen pil på toppen så man vet vilket håll kolven ska sitta åt och den gamla är sönderbränd och går inte att putsa av och se efter heller.

är det någon som kan på rak arm säga hur kolven ska sitta ? alltså ska det lilla hålet som man sätter clipset i vara mot eller bortifrån avgasportarna ? kolla bilderna:
 

Bifogat

  • SL385485.JPG
    SL385485.JPG
    234.6 KB · Visningar: 162
  • SL385487.JPG
    SL385487.JPG
    212.7 KB · Visningar: 191
Last edited:
Kolvringsöppningarna ska vara IFRÅN avgasporten. På med kolvringarna så förstår du ;)
 
Om kolven saknar övriga kännetecken så kan man ofta få en härledning om det visar sig att ringöppningarna kommer att passera en port i ena läget, då vet man att kolven inte ska sitta på den ledden.

Glöm inte bort att mäta upp och ev justera kolvringsgapet. Annars kan det bli dyrt.
 
Om kolven saknar övriga kännetecken så kan man ofta få en härledning om det visar sig att ringöppningarna kommer att passera en port i ena läget, då vet man att kolven inte ska sitta på den ledden.

Glöm inte bort att mäta upp och ev justera kolvringsgapet. Annars kan det bli dyrt.


Hur justerar man kolvringsgapet?
 
Hur justerar man kolvringsgapet?

Spänn fast en väldigt fintandad fil i skruvstycket, håll om ena sidan av öppningen så nära öppningen du kan och fila. Kläm tex ihop med naglarna några tiondelar ovanför öppningen och låt naglarna putsas lite också.

Moderna tvåtaktskolvringar brukar vara rätt mått, men det finns säkert något undantag.
 
Spänn fast en väldigt fintandad fil i skruvstycket, håll om ena sidan av öppningen så nära öppningen du kan och fila. Kläm tex ihop med naglarna några tiondelar ovanför öppningen och låt naglarna putsas lite också.

Moderna tvåtaktskolvringar brukar vara rätt mått, men det finns säkert något undantag.

Förstår inte riktigt :va Kan du försöka förklara på något annat sätt?

När man mäter gapet, hur gör man då? Räcker det att man trycker ihop kolvringen med handen?
 
Förstår inte riktigt :va Kan du försöka förklara på något annat sätt?

När man mäter gapet, hur gör man då? Räcker det att man trycker ihop kolvringen med handen?

Montera kolvringen i fodret (bild 1) och tryck ned den en liten bit med den ringlösa kolven (bild 2) så att kolvringen inte står på sniskan. Sedan mäter du gapet med ett bladmått (bild 3). Om gapet understiger det minsta tillåta så måste det filas upp. Jag har en kolvringsfilmaskin till sånt (bild 4). Efter att rätt gap uppnåtts så gradar du försiktigt av kanter med en liten fintandat fil eller bryne.

Om man inte har en kolvringsfilmaskin går det lika bra att använde en fintandad plattfil, som RolleRotax beskrev. Sätt alltså fast filen i en skruvstäd, sedan låter du ringgapet gränsla filen. Håll om ena sidan om ringen så nära gapet du kan och fila på denna sida genom att för ringen fram och tillbaka. Tunna fina kolvringar till en 125:a är lättare att råka stuka när man filar jämfört med ringarna till min hoj som är på bilderna. Det är därför RolleRotax understryker att du ska hålla i ringen nära kolvringsändarna när du filar, annars kan man stuka ringen om den hugger tag i filen.

Hittade en fin video till dig.
http://www.youtube.com/watch?v=1ZiqnychIcU

Förhoppningsvis upptäcker du vid första mätningen att ringen redan har perfekt gap, så är det ofta på nicasilade småcylindrar, men man måste alltid kolla. Ty skulle ringändarna ta i varandra när motorn startats och ringen blir varm och expanderar så pressas ringen för hårt mot cylinderväggen, varvid ringen blir ännu varmare... Då kan det bli medeltid rätt fort, kolven kan tom brista i det drabbade kolvringsspåret och slitas itu.
 

Bifogat

  • IMG_1025.JPG
    IMG_1025.JPG
    55.2 KB · Visningar: 103
  • IMG_1026.JPG
    IMG_1026.JPG
    52.7 KB · Visningar: 98
  • IMG_1027.JPG
    IMG_1027.JPG
    41.7 KB · Visningar: 72
  • IMG_1028.JPG
    IMG_1028.JPG
    73.7 KB · Visningar: 113
  • IMG_1030.JPG
    IMG_1030.JPG
    56.3 KB · Visningar: 90
Last edited:
vet inte om det är så fortfarande,men när jag hade en nsr så var det billigare att köpa en ny cylinder med kolv på köpet än att köpa en kolv löst.honda hade ruskiga problem med haveri och reducerade kittet kraftigt.
 
Förstår precis nu Jörgen :) Bra serie på youtube där ;)
 
När vi ändå pratar Nsr så har jag förstått det som att det ska finnas 2 motor typer till dessa? :va Frågan är då vilka årsmodeller som har samma motorer, eller egentligen samma kolv/cylinder?


Racern
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top