Sniglom
Gudomlig sporthojare
Bakgrund: Min CBR600 drar mycket bensin och går generellt väldigt fett. Den saknar smalbandslambda original (förutom i Kalifornien), men jag har eftermonterat bredbandslambda och autotune.
Jag skulle vilja ställa autotune så den beter sig som smalbandslambdan gör på andra hojar. Dvs, sikta på 14.7:1 när hojen är under låg last, "cruise".
Men vad räknas som cruise? Finns det några tumregler för hur mycket gaspåslag och hur högt man får varva?
T ex, kör jag 70 på sexans växel med jämnt gaspådrag är det garanterat cruise och det är det säkert om jag petar i femman med. Men var går gränsen? Vill ställa det konservativt så jag inte eldar ventiler, men också tillräckligt stort område för att det ska vara användbart.
Bonusfråga.
Jag har förstått det som att anledningen till att man inte kör tunnare än 14.7:1 är för att det bildas NOx. Om man bara vill få ner förbrukningen, finns det något att hämta i att köra tunnare än 14.7:1? Finns det några risker att göra detta vid låglast?
Tänker att en ännu tunnare blandning tillåter större spjällöppningar vid låg last, vilket ger mindre pumpförluster.
Jag skulle vilja ställa autotune så den beter sig som smalbandslambdan gör på andra hojar. Dvs, sikta på 14.7:1 när hojen är under låg last, "cruise".
Men vad räknas som cruise? Finns det några tumregler för hur mycket gaspåslag och hur högt man får varva?
T ex, kör jag 70 på sexans växel med jämnt gaspådrag är det garanterat cruise och det är det säkert om jag petar i femman med. Men var går gränsen? Vill ställa det konservativt så jag inte eldar ventiler, men också tillräckligt stort område för att det ska vara användbart.
Bonusfråga.
Jag har förstått det som att anledningen till att man inte kör tunnare än 14.7:1 är för att det bildas NOx. Om man bara vill få ner förbrukningen, finns det något att hämta i att köra tunnare än 14.7:1? Finns det några risker att göra detta vid låglast?
Tänker att en ännu tunnare blandning tillåter större spjällöppningar vid låg last, vilket ger mindre pumpförluster.