Vilket gaspåslag/varvtal räknas som cruise? 14.7:1?

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Bakgrund: Min CBR600 drar mycket bensin och går generellt väldigt fett. Den saknar smalbandslambda original (förutom i Kalifornien), men jag har eftermonterat bredbandslambda och autotune.

Jag skulle vilja ställa autotune så den beter sig som smalbandslambdan gör på andra hojar. Dvs, sikta på 14.7:1 när hojen är under låg last, "cruise".

Men vad räknas som cruise? Finns det några tumregler för hur mycket gaspåslag och hur högt man får varva?
T ex, kör jag 70 på sexans växel med jämnt gaspådrag är det garanterat cruise och det är det säkert om jag petar i femman med. Men var går gränsen? Vill ställa det konservativt så jag inte eldar ventiler, men också tillräckligt stort område för att det ska vara användbart.

Bonusfråga.
Jag har förstått det som att anledningen till att man inte kör tunnare än 14.7:1 är för att det bildas NOx. Om man bara vill få ner förbrukningen, finns det något att hämta i att köra tunnare än 14.7:1? Finns det några risker att göra detta vid låglast?

Tänker att en ännu tunnare blandning tillåter större spjällöppningar vid låg last, vilket ger mindre pumpförluster.
 

caca

Sporthojsnörd
Gick med
16 Aug 2010
Ort
hällingsjö
Hoj
85 kawasaki 1470 LTD E85,,,, 210hk
vid låglast/jämnfart 70-90 så är det väldigt svårt att bränna ventiler pga tunn blandning, du känner när du nått gränsen ,en känsla av att den inte drar/går jämnt svarar dåligt på nån mm gas ,men har du ingen mapsensor ? högt vacum tunn blandning så sköter det sej själv,,jag kör upp till 15,5 16 på lättlast
lamnda 1.05 1.1 på lättlast jämnfart ,om avgasvärdena blir sämre för miljön blundar jag för
1/8 dels gas bör gå på lamda 1 men då är vi upp i 120- 140 jämnfart, ja det beror ju på vilket monstermaskin det är förstås
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Vad som räknas som cruise vet du nog bäst själv. Det är ju helt enkelt där du ligger och marshar.

Lambda=1 är för att katalysatorn bara kan reducera NOx vid det området.

Sen som sagt var får du bättre verkningsgrad/förbrukning på lambda runt 1,1.
Dreva upp är också bra om du vill få ner bränsleförbrukningen.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Vad som räknas som cruise vet du nog bäst själv. Det är ju helt enkelt där du ligger och marshar.
Visst kan jag köra 70, 80, 90, 100, 110 på sexans växel, logga hur mycket gas jag använder och sikta in det smala området på att köra 14.7 eller ännu tunnare än så.

Men om det kommer en backe och mer gaspådrag behövs, när blir det "för mycket" gaspåslag? Om jag växlar ner till femman så kanske 70-110 fortfarande hamnar inom området "låglast", men om jag går ner till fyran får jag för högt varv då?

Så för att formulera om min frågeställning lite;
Jag kan logga alla lagliga hastigheter på sexans växel och konfigurera dem för cruise.

Men om jag konservativt vill utöka det området till att vara något större och täcka in fler växlar, finns det några tumregler kring varv och gaspådrag för att vara på den säkra sidan av saker?

Lambda=1 är för att katalysatorn bara kan reducera NOx vid det området.
Sen som sagt var får du bättre verkningsgrad/förbrukning på lambda runt 1,1.
Denna motorcykel tillverkades utan katalysator, så om det inte finns några andra problem så siktar jag mot 1.1 efter att ha provkört en del med 1.0.

1.1 ska motsvara AFR 16.17, så ordentligt tunnt.

Dreva upp är också bra om du vill få ner bränsleförbrukningen.
Stämmer fint. Men med en AFR som ofta är 10-12 original vill jag börja i den änden, vet att när jag bara snålat ut det lite kan jag vinna flera mil på en tank.
 
Last edited:

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
vid låglast/jämnfart 70-90 så är det väldigt svårt att bränna ventiler pga tunn blandning, du känner när du nått gränsen ,en känsla av att den inte drar/går jämnt svarar dåligt på nån mm gas ,men har du ingen mapsensor ? högt vacum tunn blandning så sköter det sej själv,,jag kör upp till 15,5 16 på lättlast
lamnda 1.05 1.1 på lättlast jämnfart ,om avgasvärdena blir sämre för miljön blundar jag för
1/8 dels gas bör gå på lamda 1 men då är vi upp i 120- 140 jämnfart, ja det beror ju på vilket monstermaskin det är förstås
Hojen har mapsensor, men den är inte ansluten till powercommandern som har bredbandslambdan. De värden jag kan jobba med är gaspåslag, varvtal, växel och lambda.

Du skriver 1/8-dels gas bör gå på lambda 1. Det kanske är en tumregel jag kan jobba med.
Någon monstermaskin är det inte, det är min CBR600FS med 109hp.

Rent tekniskt har powercommandern en analog ingång och stöd för mapsensor. Så hittar jag min map-sensors referensvärden kan jag skarva kabeln och koppla in den.

Men om jag gör det så måste jag välja om jag vill köra autotune mot tryck eller mot gaspåslag. Har en känsla av att tryckbaserad autotune inte är lika bra på att fixa resten av registret(?) Annars verkar det konstigt att köra med TPS-sensor som standard.

O andra sidan kanske det är enklare att ansluta en analog visare och bara köra o titta på hur mycket vakuum jag har medan jag loggar övrig data. Men då kommer genast motfrågan, vilket vakuum är högt nog för att räknas till cruise?
 
Last edited:

caca

Sporthojsnörd
Gick med
16 Aug 2010
Ort
hällingsjö
Hoj
85 kawasaki 1470 LTD E85,,,, 210hk
mapsensor ,, det är inget tryck du mäter det är vacuum så cruise -0,3 -0,4 full gas 1kilo = atmosfärens (1013 )tryck (sen har vi turbo )fördelen med map är även om du lägger i 4 är ju att det fortfarade är mycket vacuum, pga lite gas på handtaget för att hålla farten
ja vad som är bäst ett fullt programerbart eftermarknads sprut,, men det kostar många liter bensin
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
mapsensor ,, det är inget tryck du mäter det är vacuum så cruise -0,3 -0,4 full gas 1kilo = atmosfärens (1013 )tryck (sen har vi turbo )fördelen med map är även om du lägger i 4 är ju att det fortfarade är mycket vacuum, pga lite gas på handtaget för att hålla farten
ja vad som är bäst ett fullt programerbart eftermarknads sprut,, men det kostar många liter bensin
Vi pratar förbi varandra. I min värld är allt över ett absolut vakuum ett tryck. Jag skulle inte beskriva lufttrycket på ett berg som vakuum, även om det är lägre än vid havsnivå.

Men absolut, i fordonsvärlden brukar allt undertryck hänvisas till som vakuum. Hur som, jag förstår vad vi diskuterar.

fördelen med map är även om du lägger i 4 är ju att det fortfarade är mycket vacuum, pga lite gas på handtaget för att hålla farten
Fördelen med map över vad?
ja vad som är bäst ett fullt programerbart eftermarknads sprut,, men det kostar många liter bensin
Givetvis är ett fullt programmerbart sprut bättre, men jag kommer inte köpa ett sådant bara för att få till cruise. Hade nöjt mig fint med att få ett ungefärligt område för att köra cruise.

Behöver jag köpa en analog trycksensor (vakuum) och titta på den vid olika hastigheter så får det väl vara så.
 

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200
Jag är ingen expert, men jag undrar om inte motorn kommer att gå varmare med tunnare blandning på grund av sämre kylning av ventiler och cylinder? Vad säger ni?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
I flygplan cruisar man ju "Lean of Peak", men bara om man har stenkoll på avgastemperaturen för varje cylinder, magrar man vidare från peak avgastemt så sjunker den.

Men på ett hjuldrivet fordon som drabbas av motlut/motvind och man försöker hålla hastighetsmätaren på en bestämd siffra så är det nog inte så kul att ligga så magert då den tappar orken rätt markant.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
I flygplan cruisar man ju "Lean of Peak", men bara om man har stenkoll på avgastemperaturen för varje cylinder, magrar man vidare från peak avgastemt så sjunker den.

Men på ett hjuldrivet fordon som drabbas av motlut/motvind och man försöker hålla hastighetsmätaren på en bestämd siffra så är det nog inte så kul att ligga så magert då den tappar orken rätt markant.
Tänkte också på det, men i ett flygplan så styr du på EGT och bryr dig mindre om hastigheten, utmagringen fixar du själv under "körning", men har ex. Power Commander en funktion att ta emot EGT-signal o styra bränslet mot temperaturen?
Enda applikationen jag känner till på fordonssidan var Volvos B(kommer inte ihåg volym, men mindre än 230)FET som gjordes i huvudsak för italienska marknaden - den hade både EGT o kat
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Allt under 10k RPM på en sexhundra skulle jag vilja säga men det är så tråkigt med folk som skitar ner trådar med "roliga" skämt.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Men på ett hjuldrivet fordon som drabbas av motlut/motvind och man försöker hålla hastighetsmätaren på en bestämd siffra så är det nog inte så kul att ligga så magert då den tappar orken rätt markant.
Är inte med på problemet du beskriver. Jag vill återskapa funktionaliteten som man hittar på fordon med smalbandslambda.

När motlut uppstår så ger man mer gas. Var det tillräckligt lite gas som behövdes stannar fordonet kvar i cruise med tunn blandning, krävs det mer kommer fordonet automatiskt gå ur cruise och feta på blandningen.

Tänkte också på det, men i ett flygplan så styr du på EGT och bryr dig mindre om hastigheten, utmagringen fixar du själv under "körning", men har ex. Power Commander en funktion att ta emot EGT-signal o styra bränslet mot temperaturen?
Enda applikationen jag känner till på fordonssidan var Volvos B(kommer inte ihåg volym, men mindre än 230)FET som gjordes i huvudsak för italienska marknaden - den hade både EGT o kat
Nej. Power Commander kan köra autotune med bredbandslambda kombinerat med antingen tryck + varvtal eller gaspåslag + varvtal.

Fast om man gillar fulhack så tror jag absolut man kan ansluta EGT till samma analogingång som MAP normalt går till. Det stökiga blir att man manuellt får översätta sina EGT-värden till vad programvaran anser vara tryck.

Jag är ingen expert, men jag undrar om inte motorn kommer att gå varmare med tunnare blandning på grund av sämre kylning av ventiler och cylinder? Vad säger ni?
Du har rätt i att den kommer gå varmare, men den kommer göra det vid väldigt låg last.
Det är stor skillnad på att få en varmare förbränning när motorn genererar 100hp och när den genererar 10hp.

Beteendet jag försöker återskapa är det du hittar på de flesta halvmoderna hojar som har smalbandslamda. Nämligen att blandningen automatiskt tunnas ut när hojen körs vid låg last och med mjuk gas.

Just min motorcykel saknar smalbandslambda, men för Kaliforniens marknad tillverkade Honda en variant där precis allt är identiskt, förutom att den har förmågan att tunna ut blandningen. Så jag är helt säker på att det går att göra med denna hojen.
Problemet är att jag inte har tillgång till när Honda anser att kalifornien-modellen ska snåla ut blandningen. Jag vet inte vilka varvtal och vilket gaspådrag som de har använt, så det är inget jag kan kopiera rakt av från dem.

Så därför frågar jag i denna tråden om det finns några tumregler för vad som räknas som låglast. Vilka varvtal och gaspådrag som är säkra att tunna ut blandningen för. Jag är hellre något konservativ och har motorn i behåll.
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top