Vilket däck ska jag ha?

Luktar gamla däck, var nog ett tag sedan Pilot Road tillverkades? Lägg liiiite mer slantar och få något friskt iaf.

Pilot Road 3 - sitter på min hornet 600 - 10. Suveränt i regn och håller måttet på bana också. 1.14 på knutstorp första gången jag var där är iaf jag nöjd med.. Det bästa är att det verkligen varnar innan det släpper. :)

EDIT - Sen är det sjukt kul att köra ifrån folk med ett "regndäck" som pilot-trean ser ut som. :banana

Last edited:
Pilot Road 3 - sitter på min hornet 600 - 10. Suveränt i regn och håller måttet på bana också. 1.14 på knutstorp första gången jag var där är iaf jag nöjd med.. Det bästa är att det verkligen varnar innan det släpper. :)

EDIT - Sen är det sjukt kul att köra ifrån folk med ett "regndäck" som pilot-trean ser ut som. :banana

Förlåt en liten rokie fråga. Har pr 3 både bak och fram. Hur varnar däcket?

Då är det ju bara att handla, antog i min okunnighet att man droppade gamla produkter, och att det var restlager som skeppades. :)

Kan ju vara restlager också....det vet jag inget om.

Men de tillverkas fortfarande och det är ju bra iom att de har sjunkit rejält i pris då 3:an lanserades iår.

• Gilla
Reaktioner: SGM
Förlåt en liten rokie fråga. Har pr 3 både bak och fram. Hur varnar däcket?

När jag försökt provocera fram ett släpp för att se var däcket har sin gräns på torrt så kan du (t.ex. bak) känna hur däcket börjar gå i sidled, (kalla det sladd om du vill) istället för att det bara toksläpper. :)

kan man inte göra någon form av omröstning av detta? För nu tror jag att jag har blivit tipsad om nästan alla däck :P Det känns så i alla fall! :P

kan man inte göra någon form av omröstning av detta? För nu tror jag att jag har blivit tipsad om nästan alla däck :P Det känns så i alla fall! :P

Det beror ju alldeles på vad du är ute efter.

Många mil, lugna grupper på bana och lite feg för att lägga ned - ja, då behöver du inget rejsigt, shoppa något slitstarkt sportigare touringdäck (Pilot Road, etc).

/J

Prata med Tom ovan så kan du inte hamna fel.

• Gilla
Reaktioner: SGM
Det är väl inte aldeles fel att säga att du nybörjare, om du inte har tagit körkortet ännu, eller hur? Du har dock redan märkt att det här med däck är religion bland bikers, eller hur? :) Att fråga om däcksfabrikat på SH är som att fråga om favoritpilsner.

Mitt tips är och montera samma typ fram och bak. Personligen undviker jag att blanda däckstyper fram och bak. Hojen blir skum av blandning. En hoj är betydligt känsligare för däcksval än en bil. (Du kör kanske bil idag?)

Här kommer en liten snabbkurs i gatdäck:

Sporttouringdäck:

Typ: Dunlop Roadsmart, Michelin Pilot road

Dessa är lite rundare i profilen. Motorcykeln blir inte riktigt lika kvicksvängd som om du åkte på sportdäck. Dock har de vanligtvis nästan dubbla livslängden mot sportdäck så ekonomin blir bättre. En annan fördel de har mot sportdäck, är att de blir inte lika 'kantiga' när man gatkör (plattsliter) dem, efterdom deras profil är rundare från början. 'Kanten' märker när du svänger på ett slitet bakdäck. Hojen kan kännas lite läbbig när du börjar luta den i ingången på en kurva så att säga.

Sporttdäck
Typ: Dunlop Sportsmart, Michelin Power Pure, Metzler M5

Kvickare svängegenskaper, mjukare gummiblandning ger bättre fäste när man börjar köra lite hårdare.(Du har nog en bit till den nivån ännu tror jag :) ) Men som sagt smakar det så kostar det. Livslängd är inte grejen i denna kategori, men hojen upplevs som lite roligare. Ofta får man bättre förtroende för hojen i kurvorna när man kör på denna däckstyp.

På en R6:a brukar väl de flesta montera sportdäck. Men det är inget måste. Hojen är kvicksvängd nog för att vara rolig även med Pilot Road
Jag har kört Pilot Road på en tidigare hoj jag hade. Det var aldeles utmärkta däck. Fästet i dem räcker definitivt till för gatåkning.

Hoppas att detta gav något:)

När jag försökt provocera fram ett släpp för att se var däcket har sin gräns på torrt så kan du (t.ex. bak) känna hur däcket börjar gå i sidled, (kalla det sladd om du vill) istället för att det bara toksläpper. :)

Ok tack, anade att det var nåt sådant. Förresten körde inte du knix Lockarp grön grupp 11/6? Hade passagerare, samma hoj. Du?

Last edited:
Om det kanske är någon som undra så blev det ett pilot road 3 som kom i veckan å idag fick jag på det :) Vilken skillnad mot när jag hade ett som va platt i mitten :P Mycket roligare å köra nu faktistk :)

Instämmer med de som tycker du ska ha ett mer sport-touring-betonat däck. Kör en likadan som du och med Sportsmart eller Pure, som är lite toppigare däck, så kommer du att ha en nervösare resa den första tiden. R6:an blir väääääldigt kvickstyrd med både Sportsmart och Pure och lite mer förlåtande med Roadsmart och PR3.

Jag kör på Metzler sportec M3 och det får väl klassas som ett sport däck. Jag lyckades få ut en bankörning och totalt 793 mil ur backdäcket. Hur långt kommer ni andra på era däck? :)

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti