Vilken ZX9R motor passar i en ZX7R?

  • Thread starter Thread starter H4
  • Start date Start date

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Tjena!

Det är så att min ZX7R har förmodligen krökta ventiler efter att kamkedjespännaren rasat. Jag ska riva ner toppen och ta en titt på hur ventilerna ser ut.

Detta har fått mig att titta på andra motorer. Jag har för längesedan hört att ZX9R motorn ska passa rakt av, och då vill jag minnas att det är 94-97 motorn som passar. Men den ska ju inte vara så bra, då den har problem med cylinderfodren osv vilket resulterar i förstörda topplockspackningar over and over again.

Min dröm hade varit att få dit en ZX9R 98 > motor, alltså 152 hästarn. Såvitt jag vet ska den vara mycket bättre än den äldre motorn... och mer effekt skadar aldrig.

Men nu till min fråga: Är det alltför mycket jobb att få en ZX9R motor att passa? Är det svårare att få ner den nyare ZX9R (94-97) maskinen än den äldre (94-97)?

Det är inget fel på 750:in heller, men jag har inte tittat vad ventilerna kostar men jag antar att jag får en beggad motor för reparationskostnaderna.
 
Vad jag vet så passar inte 98-> alls. Då får du bygga om en hel del, och frågan är om det är värt besväret gentemot en 94-97motor.

Rent effektmässigt är skillnaden marginell, 139 mot 144 hk, inget annat.

Det är inte så att du rasar en toppackning i veckan. I garaget hade vi en -94:a som toppackningen byttes vid 4000mil, sen gick den 4000 till utan problem fram till den såldes.
 
Last edited:
Ponera nu att jag bestämmer mig för att jag bestämmer mig nu för att köpa en ZX9R motor 94-97.

Då behöver man utöver själva motorn:

Fuggar
Kabelhärva
Säkringsdosa
CDI

Vad mer?
 
Last edited:
Ponera nu att jag bestämmer mig för att jag bestämmer mig nu för att köpa en ZX9R motor 94-97.

Då behöver man utöver själva motorn:

Fuggar
Kabelhärva
Säkringsdosa
CDI

Vad mer?

Avgassystemet bör man nog byata också.

Men om man byter motor så klarar inte hojen besiktningen va?
Går det att regga en hoj med större motor, eller är det dyrt och knepigt?

Ska själv åka och kolla på en gsxr 1000 motor till min 750 i helgen:tummenupp
 
Det är inget fel på den gamla ZX9Bmotorn, tvärtom är den faktiskt bättre än den nya ZX9Cmotorn.
 
Avgassystemet bör man nog byata också.

Men om man byter motor så klarar inte hojen besiktningen va?
Går det att regga en hoj med större motor, eller är det dyrt och knepigt?

Ska själv åka och kolla på en gsxr 1000 motor till min 750 i helgen:tummenupp

Läst att original till ZX7R funkar bättre och får plats.
 
fixa ventilerna, sätt en 2mm cylfotspackning å turbo konvertera:-D då har du mos så det räcker.
 
fixa ventilerna, sätt en 2mm cylfotspackning å turbo konvertera:-D då har du mos så det räcker.

Kompsänkningen är det minsta problemet.

Måste bygga grenrör, plenum osv. Sådana kunskaper har jag inte, och den effekten behöver jag heller inte. Dessutom så tror jag att den inte lär hålla så länge :)

Sugmotor is the way to go. Finns ju big bore kits till nian sen om jag tröttnat. 950 cc tror jag :) Kan tänka mig att folk plockar ut över 140 på hjulen med det kitet, och det räcker!
 
Kompsänkningen är det minsta problemet.

Måste bygga grenrör, plenum osv. Sådana kunskaper har jag inte, och den effekten behöver jag heller inte. Dessutom så tror jag att den inte lär hålla så länge :)

Sugmotor is the way to go. Finns ju big bore kits till nian sen om jag tröttnat. 950 cc tror jag :) Kan tänka mig att folk plockar ut över 140 på hjulen med det kitet, och det räcker!

Har för mig att jag har grenrör å ett icke så grymmt plenum liggandes, körde med min i 4 år utan större problem:)
 
Det är inget fel på den gamla ZX9Bmotorn, tvärtom är den faktiskt bättre än den nya ZX9Cmotorn.

Utan att vara näsvis undrar jag hur den är bättre? Jag har inte hört någon beskriva B-motorn som bättre än C-motorn. Jag har ägt en B och äger i dagsläget en E. Gjort många mil på bägge. Det enda jag kan komma på är att B-motorn är mindre rå i gången och att det är lättare att justera ventilerna på den.

Min rent subjektiva uppfattning är att C/E är bättre.

Enlighten me, please!
 
Här har du ett ställe som säljer ett konverterings kit
nåt ja tänkte göra när ja hade Zx7an

http://www.brgracing.com/zx7-9.html

Jepp, den sidan har jag hittat :)

Det blir att riva ner maskinen och ta en titt på vad som är fel först. Är ventilerna krökta så blir det förmodligen en ZX9R motorn.

Dock hade jag gärna velat behålla originalmotorn, inget alls fel på den egentligen. Tycker om den råa gången, ljudet och effekten är tillräcklig. Dessutom är ju chassiet byggd för den här motorn, ZX9:ans motor väger ju lite mer. Fast å andra sidan plockar folk ut 130-140 på hjulen med helsystem ur ZX9R motorn, och vad kan man få ut ur en ZX7R med samma mods... typ 110 whp. Man lär ju känna skillnaden rakt fram iallafall.
 
Men hur blir det vid besiktningen när man har en annan motor i?
Kollar dom inte motornummret?

Eller kommer man igen om med en annan motor i?
 
Ja det gör man så länge motorn är av samma storlek/effekt som orginalet, men inte med en 9a motor i7ans chassie då får han regga om den genom sfro :)

Äh, min motor har ju rasat så om jag byter motor till 750 så stämmer inte motornumret längre heller.

Och de märker det nog inte heller. Minns när jag var på besiktning och gubben hade provat min hoj, och bara... du den måste vara strypt va? Missade helt att den är reggad som 25 kilowattare. Sån bra koll har de :yoparty
 
Last edited:
Äh, min motor har ju rasat så om jag byter motor till 750 så stämmer inte motornumret längre heller.

Och de märker det nog inte heller. Minns när jag var på besiktning och gubben hade provat min hoj, och bara... du den måste vara strypt va? Missade helt att den är reggad som 25 kilowattare. Sån bra koll har de :yoparty
Nej visst man kan göra så också, nu menade jag rent regelmässigt :)
 
jag har byggt en 7of9, jag använde 7:ans fuggar och system och 9:a cdi, det går att använda 7:as cdi men 9b motorn är väldigt kännslig för övervarv!
Den gick fetare med org. 7:a bestyckning:va det som är bra med denna konvertering är att motorerna är lädigt lika till utsende och det enda som skiljer är höjden på cylinderaden, motornumer börja dom inte registrera förens 00-01 så det behöver du inte bry dig om..
Finns en jävligt bra sida om just detta, http://www.webzxr.co.uk/ finns det mesta du behöver veta!!
 
Last edited:
jag har byggt en 7of9, jag använde 7:ans fuggar och system och 9:a cdi, det går att använda 7:as cdi men 9b motorn är väldigt kännslig för övervarv!
Den gick fetare med org. 7:a bestyckning:va det som är bra med denna konvertering är att motorerna är lädigt lika till utsende och det enda som skiljer är höjden på cylinderaden, motornumer börja dom inte registrera förens 00-01 så det behöver du inte bry dig om..
Finns en jävligt bra sida om just detta, http://www.webzxr.co.uk/ finns det mesta du behöver veta!!

Har också hört om folk som använt 7:ans fuggar. Ska ge lite mer på mellanregister, men fuggarna från nian ska ge mer toppeffekt.
 
Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

Back
Top