Vilken whiskey är den bästa?

Satt och planerade in lite vad som blir månadens inköp. En del har ju knappt råd med en flaska i månaden... :mad:

Ni som har hängt med lite längre kanske kan hjälpa till lite, själv fyllde man tre år på systemet förra veckan så jag har inte fått vara med i matchen så länge... :tungan

Har snöat in helt på Islay, tycker generellt Highland/Speyside är för söta för vad jag brukar vara sugen på och Lowlands har jag inte vågat prova av rädsla för brist på smak. Islands har jag inte provat annat än Highland Park men det verkar ju som om en del vill ha det till Highland.

Så vi tar en Islay denna månaden. Prismax 500 kr (give or take... ;) ). Bowmore, Laphroaig och Lagavulin går bort, har jag redan provat. Tänkte först på en Caol Ila 12- eller 18-årig men Ardbeg finns ju också som ett hett alternativ...

Andra förslag?

Om du har lite begränsad budget så skulle en The Ileach (utalas "The Illiack") kunna funka. Kostar runt 350:- har jag för mig och är en helt ok rökig whisky. Aardbeg är kanon annars ! Om jag skulle köpa en Caol Ila så skulle jag valt den 12-åriga. Tycker inte den 18-åriga ger speciellt mycket extra ...

Härligt, whiskeyfanatiker!
Jag (som trogen singel maltare) får dra mitt strå till stacken:
1. Laphroaigh Quater Cask (rök jo så gott)
2. Lagavoulin
3. Ardbeg
4. Caol Ila

Ett axplock av vad jag gillar. Jag säger som morfar sade: -Det man är rädd om det kärar man! (han både rökte och drack whiskey).

Sitter här och dricker lite wheikey på kvällkvirren...(därav stavningenm)...Jag är en gedigen drickare av wirre...Dricker det hyffsta ofta...HAr prvat allt från lyxwirre till billigt wirre...Men måste säga att den som fallen ig i smaken bäst är famous grouse...Det känns osm om nostalgin sätter sig i kroppen...OCh alla wirre-drickare, ni vet hur kroppen blir avspännt skön efter whiskey (jaa, whiskey när den är irlänsk)...Men blir skönt avslappnad...Vad dricker ni helst? Vad dricker ni MINST?

Jag dricker MINST Black ribbon, det är nog det VÄRSTA som gjorts...

Hej hopp och skål, nostalgin är nära, SAMT harmageddon!

Hej Hojj!

full som en kastrull vid skrivtillfället va?:tungan jag har inte så bra koll egentligen (borde ju inte ha det heller...;)) men suntory (japansk whiskey) är helt ok:tummenupp

Whisky dricks efter tillfälle.

Vid lugna ensamma tillfällen när man bara vill njuta blir det helst, i denna ordning:

1. Lagavulin
2. Laphroaig
3. Ardbeg

Detta blandas med ca 1/3 vatten (Cask strenght 1/2).

Vid festligare tillfällen:

Single malt
1. McLeods Islay en mycket prisvärd och god Islay.
2. Glenmorangie (Highland)

Blended:
1. Ballantines
2. Famouse Grouse
3. Bells

IrishCoffe:

1. Jamesson (Irländsk blended Whiskey)

För den som är sugen att prova Whisky säger jag bara: undvik Islay whisky!
Det är mina favoriter idag men inget man skall börja med.
Prova istället något lättdrucket som tex Bells (blended) med ca 1/3 kallt vatten (ingen is).
Eller Glenmorangie om man vill testa Malt whisky.

Bells
Glenmorangie

Smaken är som baken. det finns inget som är "rätt" alla har olika smakupplevelser och det som smakar gott för en del smakar f*n för andra. Prova Er fram. Whisky smakar helt olika så ge Er inte utan fortsätt testa så kommer nog alla fram till någon slags favorit.

Sedan var det vad som smakade mest illa. För mig är det ganska enkelt.
Mina föräldrar kom hem med en pava Mekong, Thailändsk whiskey (eller vad man skall kalla det) och det är nog det J*vl*gaste jag druckit. Till och med Colan skar sig när man slog i den. Inget jag rekomenderar.

Detta blandas med ca 1/3 vatten (Cask strenght 1/2).

Jäklar va vatten du har i, smakar det whisky alls? :tungan
Jag dricker oftast rent men ibland vattnar jag men det handlar om skvättar vatten, tio droppar give or take.

För den som är sugen att prova Whisky säger jag bara: undvik Islay whisky!
Det är mina favoriter idag men inget man skall börja med.
Prova istället något lättdrucket som tex Bells (blended) med ca 1/3 kallt vatten (ingen is).
Eller Glenmorangie om man vill testa Malt whisky.

Jag vet flera av mina whiskyvänner som började med Islaywhisky som tyckte blended eller speyside/highland var rätt äckligt - bl.a. min flickvän som gärna hjälper till att tömma Islay-flaskorna men inte är överförtjust i de 'lättare' flaskorna i skåpet.
Jag brukar bjuda nytt folk på Laphroaig 10 y först, den har många smaker att välja på och om de inte gillar den så får de testa en Highland Park 12 y. Gillar de inte det så får de ta ett glas vatten... ;)

Favoriterna kommer från Islay allihopa:

1.Lagavulin
2.Talisker
3.Laphroaig
4.Bowmore (helst cherry casked)
Talisker är inte från Islay, den är från Isle of Skye (enda destilleriet på Skye). Detta vet jag inte för att jag är en whisky-snobb utan för att jag besökte byn Carbost där Talisker ligger på en MC-semester 2005 och det var en synnerligen sympatisk liten by :).

Jag dricker all sorts whisky, helst skotsk.

Stämningsbild från Carbost:

dscn0331.jpg

Sedan var det vad som smakade mest illa. För mig är det ganska enkelt.
Mina föräldrar kom hem med en pava Mekong, Thailändsk whiskey (eller vad man skall kalla det) och det är nog det J*vl*gaste jag druckit. Till och med Colan skar sig när man slog i den. Inget jag rekomenderar.

Det märks att du inte har någon smak. Mekhong är den godaste av de alla att blanda med cola. Utan cola=aceton. Det går inte att genomlida en dag i den thailändska värmen utan att släcka törsten med en mekhong och cola :yoparty

Apropå asiatisk sprit. Köpte mig en flaska Tanduay Dark Rhum i Filippinerna. Så otroligt god. Jag är inte nån direkt finsmakare och har lite svårt att avgöra vilken som är godast, men denna flaska var god, tyvärr har jag druckit upp den nu, och den verkar inte att finnas att köpa hos systembolaget.:huvet

http://www.tanduay.com/tdy5years.htm

Jäklar va vatten du har i, smakar det whisky alls? :tungan
...Jag vet flera av mina whiskyvänner som började med Islaywhisky som tyckte blended eller speyside/highland var rätt äckligt - bl.a. min flickvän som gärna hjälper till att tömma Islay-flaskorna men inte är överförtjust i de 'lättare' flaskorna i skåpet...

Jorå, Det är då det smakar Whisky, annars smakar det sprit (vilket jag också tycker om men inte samtidigt som jag avnjuter min Whisky). Min Flickvän föredrar också Islay sorterna. Den enda starksprit hon dricker över huvudtaget.

Det märks att du inte har någon smak. Mekhong är den godaste av de alla att blanda med cola. Utan cola=aceton. Det går inte att genomlida en dag i den thailändska värmen utan att släcka törsten med en mekhong och cola :yoparty

Smaken är som baken. Ingen av oss saknar nog smak men har olika uppfattningar vad som smakar bra. Det mesta går att dricka med Cola. Mekongen smakar illa (ren) det är vi nog överens om. :tummenupp

Last edited:
Bli mer och mer beorsad av wirren...Men berusning är så KSÖN, ecakt lika skön som med med REN rom..Doms om äsger att rom/wirre ska blandas med coila/dylikt ska INTE dricka denna läskedrycjk,,,Håll er tiull öl, fint det med, men inget går upp mot wirren...inget röking amerikansk WHISKY...(jaa, whisky är från amwerikatt och whiskey är fr¨n scotland)...Allt ska drickas rent...

Fan, måste säåga att jag mest hållt till på bike, men ju vet jag, ni på SH är bättee och mer serisöa, inte så mycket moppefuckon...Är det ingen som kör hoj och dricker wirre i sörmland? Fan vad jag gillar er, skepp och KTM...
Hahahaha :dricka :dricka roligaste tråden på länge!!!

Kan ingen göra en poll av alla sorter som har kommit upp i tråden?

Ingen ide, eftersom de bästa sorterna inte uppskattas av den breda majoriteten.
Då kan vi lika gärna skriva Famous Grouse överst och Nån grymt tjärig (som jag älskar) nederst.
En poll bevisar ingenting, utan endast provsmakning och eget omdöme är det som gäller.

Däremot, OM nån frågar så kan man alltid ge ett antal rekommendationer i rätt riktning mot vad personen i fråga har för tidigare erfarenheter och preferenser.

Jag håller i stort sett med i allt Imaster säger, det är både mitt sätt att dricka whisky och så vidare.

Sen kan vi sitta och räkna upp sorter i oändlighet utan att någon blir hjälpt.
Det vi KAN göra är att laraktärisera de olika sorterna för de som är nybörjare, och gärna dela in dem i tjära, cederträ, neutral och parfym.
Ja och de äckliga speysides som helt saknar karaktär tillsammans med lowlands oxå dårå... ;)

Det har inget med pengar att göra, enbart smaken :D Vare sig jag vore multimiljonär eller utfattig student så skulle jag iaf dricka den med cola.

Smeddie har rätt!

Nekulturny!

Favoriterna kommer från Islay allihopa:

1.Lagavulin
2.Talisker
3.Laphroaig
4.Bowmore (helst cherry casked)

Sprit som man får i Julklapp och grejjer blir genast irishcoffee... Jameson, Grants eller Famouse Gross...

/Carin

Fint skit alltihop, ja utom om man får den billigare överparfymerade varianten av Bowmore, som enbart smakar wunderbaum-molekyler... ;)

Last edited:
Apropå asiatisk sprit. Köpte mig en flaska Tanduay Dark Rhum i Filippinerna. Så otroligt god. Jag är inte nån direkt finsmakare och har lite svårt att avgöra vilken som är godast, men denna flaska var god, tyvärr har jag druckit upp den nu, och den verkar inte att finnas att köpa hos systembolaget.:huvet

http://www.tanduay.com/tdy5years.htm

Yes! den är faktiskt riktigt fin, köpte oxå med mig ett par rör av denna vara.
Fast, jag tror att man köper läget ganska mycket, för att drömma sig tillbaka till öarna:tummenupp Samma sak gäller säkert för att en öl smakar alltid bäst på en uteservering, en varm sommardag:)

En bra whiskey bör vara...

1.Billig, jag köper inte spritdryck för att sitta och gubbsmutta på, totalt meningslös aktivitet.

2.Vara mångsidig, den måste gå att blanda med allt möjligt för att kunna användas som bjudsprit på allt och alla samt att den måste funka att snapsa vilket i slutändan brukar vara vad den blir.

Egentligen uppfyller de flesta sorter punkt 2, speciellt när man är full, fast dyra rökiga sorter brukar inte funka så bra att grogga på, då de redan i grunden smakar terpentin eller nåt.

Jag brukar i alla fall handla nån av dessa.

Johnnie Walker Red Label
Jim Beam Bourbon
Jack Daniels

Jag har nog provat ett femtiotal svåruttalade finwhiskey, men ingen har övertygat mig om att smaken ens för en sekund motiverar inköpspriset. Sen när blev hederligt supande nån sorts finkultur för övrigt?

:klappar

Köpte Talisker 10årig idag.... Inte alls fel,, Mycke smak men inte överdriven,, fantastisk,,:yoparty :yoparty :fyllisar

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla