Det har inget med pengar att göra, enbart smakenVare sig jag vore multimiljonär eller utfattig student så skulle jag iaf dricka den med cola.
Mmmm .. unga smaklökar brukar ha lite svårt för vuxna smaker.

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Det har inget med pengar att göra, enbart smakenVare sig jag vore multimiljonär eller utfattig student så skulle jag iaf dricka den med cola.
Satt och planerade in lite vad som blir månadens inköp. En del har ju knappt råd med en flaska i månaden...![]()
Ni som har hängt med lite längre kanske kan hjälpa till lite, själv fyllde man tre år på systemet förra veckan så jag har inte fått vara med i matchen så länge...
Har snöat in helt på Islay, tycker generellt Highland/Speyside är för söta för vad jag brukar vara sugen på och Lowlands har jag inte vågat prova av rädsla för brist på smak. Islands har jag inte provat annat än Highland Park men det verkar ju som om en del vill ha det till Highland.
Så vi tar en Islay denna månaden. Prismax 500 kr (give or take...). Bowmore, Laphroaig och Lagavulin går bort, har jag redan provat. Tänkte först på en Caol Ila 12- eller 18-årig men Ardbeg finns ju också som ett hett alternativ...
Andra förslag?
Sitter här och dricker lite wheikey på kvällkvirren...(därav stavningenm)...Jag är en gedigen drickare av wirre...Dricker det hyffsta ofta...HAr prvat allt från lyxwirre till billigt wirre...Men måste säga att den som fallen ig i smaken bäst är famous grouse...Det känns osm om nostalgin sätter sig i kroppen...OCh alla wirre-drickare, ni vet hur kroppen blir avspännt skön efter whiskey (jaa, whiskey när den är irlänsk)...Men blir skönt avslappnad...Vad dricker ni helst? Vad dricker ni MINST?
Jag dricker MINST Black ribbon, det är nog det VÄRSTA som gjorts...
Hej hopp och skål, nostalgin är nära, SAMT harmageddon!
Hej Hojj!
Detta blandas med ca 1/3 vatten (Cask strenght 1/2).
För den som är sugen att prova Whisky säger jag bara: undvik Islay whisky!
Det är mina favoriter idag men inget man skall börja med.
Prova istället något lättdrucket som tex Bells (blended) med ca 1/3 kallt vatten (ingen is).
Eller Glenmorangie om man vill testa Malt whisky.
Talisker är inte från Islay, den är från Isle of Skye (enda destilleriet på Skye). Detta vet jag inte för att jag är en whisky-snobb utan för att jag besökte byn Carbost där Talisker ligger på en MC-semester 2005 och det var en synnerligen sympatisk liten byFavoriterna kommer från Islay allihopa:
1.Lagavulin
2.Talisker
3.Laphroaig
4.Bowmore (helst cherry casked)
Sedan var det vad som smakade mest illa. För mig är det ganska enkelt.
Mina föräldrar kom hem med en pava Mekong, Thailändsk whiskey (eller vad man skall kalla det) och det är nog det J*vl*gaste jag druckit. Till och med Colan skar sig när man slog i den. Inget jag rekomenderar.
Mina föräldrar kom hem med en pava Mekong, Thailändsk whiskey (eller vad man skall kalla det) och det är nog det J*vl*gaste jag druckit. Till och med Colan skar sig när man slog i den. Inget jag rekomenderar.
Jäklar va vatten du har i, smakar det whisky alls?
...Jag vet flera av mina whiskyvänner som började med Islaywhisky som tyckte blended eller speyside/highland var rätt äckligt - bl.a. min flickvän som gärna hjälper till att tömma Islay-flaskorna men inte är överförtjust i de 'lättare' flaskorna i skåpet...
Det märks att du inte har någon smak. Mekhong är den godaste av de alla att blanda med cola. Utan cola=aceton. Det går inte att genomlida en dag i den thailändska värmen utan att släcka törsten med en mekhong och cola![]()
HahahahaBli mer och mer beorsad av wirren...Men berusning är så KSÖN, ecakt lika skön som med med REN rom..Doms om äsger att rom/wirre ska blandas med coila/dylikt ska INTE dricka denna läskedrycjk,,,Håll er tiull öl, fint det med, men inget går upp mot wirren...inget röking amerikansk WHISKY...(jaa, whisky är från amwerikatt och whiskey är fr¨n scotland)...Allt ska drickas rent...
Fan, måste säåga att jag mest hållt till på bike, men ju vet jag, ni på SH är bättee och mer serisöa, inte så mycket moppefuckon...Är det ingen som kör hoj och dricker wirre i sörmland? Fan vad jag gillar er, skepp och KTM...
Kan ingen göra en poll av alla sorter som har kommit upp i tråden?
Favoriterna kommer från Islay allihopa:
1.Lagavulin
2.Talisker
3.Laphroaig
4.Bowmore (helst cherry casked)
Sprit som man får i Julklapp och grejjer blir genast irishcoffee... Jameson, Grants eller Famouse Gross...
/Carin
Apropå asiatisk sprit. Köpte mig en flaska Tanduay Dark Rhum i Filippinerna. Så otroligt god. Jag är inte nån direkt finsmakare och har lite svårt att avgöra vilken som är godast, men denna flaska var god, tyvärr har jag druckit upp den nu, och den verkar inte att finnas att köpa hos systembolaget.![]()
http://www.tanduay.com/tdy5years.htm
Köpte och provsmakade Laphroaig Quarter Cask idag. Vilken underbar Whisky
http://www.whiskyguiden.se/Islay/laphroaig_QC.html
En bra whiskey bör vara...
1.Billig, jag köper inte spritdryck för att sitta och gubbsmutta på, totalt meningslös aktivitet.
2.Vara mångsidig, den måste gå att blanda med allt möjligt för att kunna användas som bjudsprit på allt och alla samt att den måste funka att snapsa vilket i slutändan brukar vara vad den blir.
Egentligen uppfyller de flesta sorter punkt 2, speciellt när man är full, fast dyra rökiga sorter brukar inte funka så bra att grogga på, då de redan i grunden smakar terpentin eller nåt.
Jag brukar i alla fall handla nån av dessa.
Johnnie Walker Red Label
Jim Beam Bourbon
Jack Daniels
Jag har nog provat ett femtiotal svåruttalade finwhiskey, men ingen har övertygat mig om att smaken ens för en sekund motiverar inköpspriset. Sen när blev hederligt supande nån sorts finkultur för övrigt?
![]() |
A ride for our child, Tyra
MC-kortegen ”A ride for our... |
![]() |
Mälaren Runt #40 – 16 augusti
Lördagen den 16 augusti kör... |
![]() |
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP
För att fira den trefaldige... |
![]() |
Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti
Den 7–10 augusti 2025 förva... |