Vilken whiskey är den bästa?

Man kan nästan höra trådstartaren sjunga jävlaranammas 'du är min bäste vän' där någonstans vid 22-tiden

Whisky skall ju naturligtvis produceras nånstans i sydöstra hörnet av scotland, men ardbeg måste ju vara något av det mest hypade i dricksväg som finns. Det tar allt som är bra med fin whisky, och skruvar det helt i onödan ett eller två varv till. Det finns väl en orsak till att de har konkat 2 eller tre gånger sedan 70-talet...

Lagavulin, Glenfiddich, Bowmore är klara favoriter!! Allt beror på humör och syfte. Famous G funkar fint om man festar. Självklart ska den avnjutas ren och rumstempererad.

Custers Scotch Whisky ;)

Nej, min favorit är Glenfiddich 18yo eller möjligtvis The Macallan oavsett årgång

Vad dricker ni helst? Vad dricker ni MINST?

Älskar dessa namedropping-whisky-trådar...

Jag dricker helst Glenfiddich 30 år, men även minst Glenfiddich 30 år. Flaskan har stått oöppnad i barskåpet i två år, i väntan på ett passande tillfälle. Typ ett bröllop eller en bulle i ugnen. Vilket känns avlägset... Dessutom kostar den 2099 kr på bolaget, ingen bjudflaska med andra ord...

.

Så sant, så sant... Namedropping...

.

Last edited:
Dricker: Caol Ila, Laphroaig Cask Strength, Port Ellen

Dricker inte: Amerikanskt eller irländskt blask :gnissla

:tummenupp Äntligen NÅN som kan nåt om whisky (Exiteme och nån till såg jag oxå)

I övrigt om denna tråd:

En riktig kännartråd ser jag :hihi
(ska leta upp den RIKTIGA whiskytråden så ni får läsa lite...)

Själv dricker jag ALDRIG Whiskey.

Enbart Whisky.

När ni vet skillnaden kan vi fortsätta diskutera ;)

:tummenupp Äntligen NÅN som kan nåt om whisky (Exiteme och nån till såg jag oxå)

I övrigt om denna tråd:

En riktig kännartråd ser jag :hihi
(ska leta upp den RIKTIGA whiskytråden så ni får läsa lite...)

Själv dricker jag ALDRIG Whiskey.

Enbart Whisky.

När ni vet skillnaden kan vi fortsätta diskutera ;)

Alla vet allt vet du. Jag vet dock inget. Tack.

En bra whiskey bör vara...

1.Billig, jag köper inte spritdryck för att sitta och gubbsmutta på, totalt meningslös aktivitet.

2.Vara mångsidig, den måste gå att blanda med allt möjligt för att kunna användas som bjudsprit på allt och alla samt att den måste funka att snapsa vilket i slutändan brukar vara vad den blir.

Egentligen uppfyller de flesta sorter punkt 2, speciellt när man är full, fast dyra rökiga sorter brukar inte funka så bra att grogga på, då de redan i grunden smakar terpentin eller nåt.

Jag brukar i alla fall handla nån av dessa.

Johnnie Walker Red Label
Jim Beam Bourbon
Jack Daniels

Jag har nog provat ett femtiotal svåruttalade finwhiskey, men ingen har övertygat mig om att smaken ens för en sekund motiverar inköpspriset. Sen när blev hederligt supande nån sorts finkultur för övrigt?

Fy fan dom där 3 smörjorna som du räknade upp bland det värsta rävgiftet jag nånsin druckit. Men det är ju uppenbart att vi använder whiskyn på olika sätt, du dricker din för bli full jag dricker min för att det är gott och avslappnande. Ska man ha whiskyn bara för att bli full så är det ju vettigt att ta en billig men jag dricker hellre öl på fester och ska jag ha en fyllewhisky så tar jag en famous grouse. Vill jag blanda grejer så kör jag på mörk rom, vodka och kanske gin inte whisky, mest för att jag inte tycker det blir så gott.

Men dom jag tycker är riktigt goda är 18 årig springbanks, dom flesta islay är bra, ardbeg lite för skarp iallafall den 10-åriga. Highland park är bra med å glenlivet gör bra skit. Glenmorangie är goda...
Finns massor.

Att dricka whiskey är som att dricka... öh.... skit smakar det iaf.
Jag kan fan inte lära mig att tycka om det.. smakar bara as helt enkelt..

:mad:

Håller med, jag har rejält halsont och är ledig. Då kom jag på att det var perfekt tillfälle att lära sig dricka whisky. Jag hittade nån smuggelflarra som blivit kvar sen nån fest men det GÅR inte. Fan lillsyrran dricker det som hallonsaft, man känner sig lite mesig.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT