Vilken vattenkyld minimoto från Kina är bäst?

Alien-Evert

VåldtäCkare
Gick med
19 Jul 2007
Hoj
RD350LC YPVS hybrid, RD125LC, nerplockad i småbitar.
Köp ingen kinahoj. Då kommer du ångra dig rejält. Helt bortkastade pengar..

Köp ingen kinahoj. Då kommer du ångra dig rejält. Helt bortkastade pengar..

Allright, men nu var det ju inte riktigt det som frågan handlade om. Jag är medveten om att de kommer från Kina och behöver en rejäl genomgång (Till exempel slänga alla kinaskruvar och lågkvalitetskomponenter åt helvete och byta ut mot riktiga grejer.) innan man ens vågar sätta sig på den. Gör man inte det så slutar det väl med att någon satans skruv till bakramen går av så att hela skiten säckar ihop och spetsar ihjäl pungen! Det kanske är detta du menar?
Om du vet något speciellt fel så får du mer än gärna dela med dig. :tummenupp

Alltså mina erfarenheter är att allt pajjar, ganska snart efter start dessutom..
Jag och ett par polare köpte ett par stycken, allas rasade efter nån timme. Började med skruv, soppafilter och luftfilterbyten.

Alltså mina erfarenheter är att allt pajjar, ganska snart efter start dessutom..
Jag och ett par polare köpte ett par stycken, allas rasade efter nån timme. Började med skruv, soppafilter och luftfilterbyten.

Ja du har antagligen rätt, jag vet att de är dåligt ihopsatta och inget är inställt, skruvar lossnar och går sönder och de loctitar dem bara för att jävlas, :D plastgrejer bryts av osv osv.
Men sånt där är imo småsaker som dessutom är trevligt att byta ut. :D Jag finner ett stort nöje i att uppgradera till bättre grejer, som ett projekt typ. :) Det måste väl gå att få den med aluminiumramen vettig om man bara byter ut allt skräp som sitter monterat?

Den andra med stålram tycker jag ser lite tattig ut, den verkar grymt rolig att köra (har suttit och kollat en massa videor) men jag tvivlar mer och mer på ramkvaliten. :/ Den andra ser ju inte ut att knäckas för minsta lilla gupp iaf, det verkar vara en bättre hoj från grunden, dessutom är den väl alltid på 49cc? :tuttar

Last edited:
Alltså den jag hade pajjade aldrig i ramen, och jag behandlade den ändå rätt hårt. Tänk att allt mekaniskt pajjar, då är det plötsligt inget roligt projekt längre..

Alltså den jag hade pajjade aldrig i ramen, och jag behandlade den ändå rätt hårt. Tänk att allt mekaniskt pajjar, då är det plötsligt inget roligt projekt längre..

Jo det är sant, fast jag vet vad man kan förvänta sig, vad som brukar gå sönder. Vad var det för modell du hade förresten? Om det var en luftkyld så förstår jag att den gick sönder lite väl mycket, (de kräver väldigt mycket underhåll har jag märkt) fast de vattenkylda har ju betydligt mer genomtänkta motorer, (de är ju replikor på riktiga racingmotorer och inga grästrimrar) även om materialetoch precisionen säkert inte är av tipp topp. :)

Men om man säger såhär, det första man gör är att byta ut drivpaketet till märkesgrejer. Byta kina kopplingen, byta all lågkvalitets skräp som bromshandtag, luftfilter, kullager runt om, (och även i motorn) skruvar och muttrar, bensinslang, packningar osv.

Det mesta är ju småsaker som inte kostar en förmögenhet. Sen när t.ex däckena blir dåliga, då köper man bra däck. Ja, sen håller man på så tills man tröttnar. :) Men som sagt, imo är skruvandet och uppgraderandet halva nöjet. Dessutom har jag ju en Rd350 att sprätta runt på om jag tröttnar på eländet. :tummenupp

jag skulle satsa på en B1a eller c1 som dom även kallas på vissa sidor finns här på minimotocenter.se

Att Grc kopian som du har som exempel nr:2 är kraftigare byggd o tål lite mera är nog klart, men betyder inte att den andra (Blata kopian) är kass heller.
Själv började jag köra på en Grc kopia som efter vissa modifieringar går att få bra fart i.

Italienarna som vi tävlar o tränar med är föregångare till dessa kopior och har oftast 39cc och runt 12-13 hk så det går att få fart även i så små motorer.

Självklart är ju att det alltid kommer att vara skillnad både i kvalite o effekt mellan en "riktig" eller en kina !

nån som har en blatakopia och har lust att ta kort på distanserna på var sida om bakhjulet?
eller beskriva vad som ska sitta vart?

håller på och plockar ihop från delar, finns ju ingen bok direkt, hehe

har nån en blata kopia till salu?

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...