Vilken v-twin ska man välja????

sluta tips om TL och TLR...

1. den väger flera hundra kilo
2. den ser för jävlig ut!
 
Provkörde det ett gäng twinhojar runt en liter (med kåpor) innan jag shoppade loss för två år sedan så här är mina fem cent:

TLS/TLR: mullig motor men i övrigt en rätt sävlig hoj med för klena fjädringskomponenter. Hela bygget känns lika otympligt som designen, en klar besvikelse. Svårt att hitta fräscha ex.

SV1000: underskattad hoj, skitfin motor, lite mjuk i hullet original men betydligt smidigare än TLS/TLR. Saknar dock attityd i designen, lite för "vattenkammad"

VTR 1000 Firestorm: mindre och nättare än de övriga, enormt lättkörd med en rätt neutral körställning som funkar även på längre turer. Fin motor men saknar det extra moset. Inga superkomponenter vad gäller bromsar och fjädring för riktig hårdkörning. Välbyggd som alla Honda.

RSV Mille: en av mina favoriter, har det mesta man kan önska sig utöver design och känsla. Funkar såväl till vardags som till bansmiskning. Mullig motor med fin sång om den får andas fritt. Finns dock risk att du får vänta länge om du behöver reservdelar, det har varit mkt strul med dåliga lagersystem etc som påstås vara lösta...min polare har väntat hela sommare på en avgasburk så det är def. inte 100% ännu :rolleyes:

VTR 1000 SP1/SP2: lik Millen som körupplevelse, jämförbara prestanda. SP har dock en mer extrem körställning och är inte fullt lika lätthanterlig som Millen. Å andra sidan känns bygget lite mer förfinat: Millens Rotaxtwin vibrerar mer, växellådan är kärvare mm...jag tycker Hondan känns mer exklusiv. Så det blev en sån för mig även om det mer var av slump...det kunde lika gärna ha blvit en Mille.

SP2 är i mångt och mycket samma hoj som SP1 som körupplevelse räknat. Dock är de svåra att få tag i och betingar något högre priser.

Testade även ett par av Ducatis modeller, bla 900 SS och 748. Charmiga hojar men priserna (då) stod inte i paritet till allt det andra. Men visst, det är svårt att prata twin utan att nämna Ducati.

SuperDuke testade jag nyligen och det var en hysteriskt kul hoj som bara bad om att få mer gas. Till allt annat är den rätt meningslös, den ska busas med helt enkelt. Tyckte dessvärre att den också kändes rätt smäckig jämfört med min Honda men det är ju en högst personlig åsikt...

Som resten ovan...:rolleyes: :D

Hoppas du hittar något som passar:)
 
SV1000: underskattad hoj, skitfin motor, lite mjuk i hullet original men betydligt smidigare än TLS/TLR. Saknar dock attityd i designen, lite för "vattenkammad"

Du borde få jobb på någon mc-tidning.
Att med så få ord som möjligt säga så mycket som dessutom stämmer klockrent :tummenupp
 
Last edited:
916 är riktigt snygg, men allvarligt talat. 69k för en TIO ÅR gammal hoj? Jag köpte min RSV-R -03 för mindre än så och den är bättre på precis allt än en 916. Ducatis begpriser får en enorm rolleyes från mig: :rolleyes:

Jo men de står sig ju, så du får ju igen pengarna när du säljer den, speciellt 916/996/998 serien.
 
Bara ett litet tips: Passa dig jäkligt noga för att provköra en sportigare Guzzi!
Efter det kommer du ju inte att ha så många valmöjligheter längre....
 
Tjena!
Satt ihop en liten lista av v-twinar som jag kom att tänka på, hoppas du lyckas hitta något du gillar!;)

Suzuki SV 1000 - jäkligt fin hoj för pengarna, akta dig bara för första insprutnings versionerna 03-04(har jag för mig).
Aprilia RSV - Har vunnit många tester, ljudet är helt underbart, chassit skall vara kanon - designen är klockren på de nyare modellerna.
Aprilia Falco - Lite som ovan, fast betydligt mer vardags anpassad - funkar för touring.
Buell XB9S/R / XB12S/R - Rå design, kort hjulbas, ballt motorljud. Kanske inte riktigt en sporthoj, men det är kanske inte nödvändigt?:confused:
Highland 950 Supermotard - Gillas det med fet v-twin supermotardjätte är det här grejen!
Aprilia SXV 450/550 - Mer tävlingsmotard, riktigt vass! Dock inget att åka långt på!:D
Yamaha BT 1100 Bulldog - Blandning av steet/custom, inget att piska bana med direkt... men gillar man att glida och stilen så visst:)
KTM 950 SM - Rå, kraftfull, stor twinsupermoto...
KTM 990 Superduke - Huliganernas huligan, behöver man säga mer?:yoparty
HD Sportster 883/1200 - Kort och gott en lite "sportigare" HD, maffigt ljud.

Lycka till med det underbara att leta ny hoj!:tummenupp
 
Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Back
Top