Vilken växel slits mest?

• Thread starter Thread starter BPM
  • Start date Start date

BPM

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2005
Hoj
Kawa ZX6R fighter, KTM 640 SM, FZR 1000
Vilken växel slits mest respektive minst på en mc?

Någon som vet hur det brukar ligga till?

2:an brukar braka först på de flesta lådor medan högsta växeln brukar ha det lättast.
Men det finns ju motexempel
/J

Last edited:
Okej men högsta växeln används ju betydligt längre och "mer".

Men den typen av slitage är inte alls i närheten all den stryk som 2an i regel får?

Men den typen av slitage är inte alls i närheten all den stryk som 2an i regel får?

Det är normalt inte kuggflankerna som går sönder, det är klorna samt även skiftgafflarna på aktuell växels drevpar.

Det är mao i- och urläggningen av växlarna som sliter. 2:an passeras mest, om man inte har friläget längst ned. Högsta växeln passeras minst.

Därtill är det mest "klonk" när man lägger i tvåan eftersom man passerar friläget då. Plus att folk som ska lära sig köra på bakhjulet gör rätt fula växlingar till tvåan innan de blivit varma i kläderna. Härav är det oftast tvåan man misslyckas med. En missad växel sliter på klorna.

Aha, det var det jag misstänkte, men om man frånser i- och urläggning och bara kikar på dreven.

Hur ser det ut då?

Det beror nog på vilken typ av hoj det är också.
På min Yamaha 426F, vilken gått mestadels som motard på gatan, gick 5:ans växel först. Det ska tydligen vara vanligt enligt vad jag hört. Sen gick 3:ans växel, vilket är den växel jag nog använt mest då hojen även gått på isbana och lite i skogen.
Det beror säkert på hur man kör också. Min har gått hårt. :yoparty

Aha, det var det jag misstänkte, men om man frånser i- och urläggning och bara kikar på dreven.

Hur ser det ut då?

Ok. Om man blott intresserar sig för kuggflankerna så är det den växel med högst kombination av drifttid och belastning som pajar först. Det är på de växlarna som det blir ytutmattning och pitting på kuggflankerna först.

Det är mest på crossar och motarder det händer, dessa lådor har ofta så smala drev att de precis orkar med. För att få en smal och lätt motor. På landsvägshojar brukar kuggarna hålla men klorna gå.

Men som sagt, det skiljer ju från hoj till hoj. En viss hojmodell kan ju tex ha för litet härddjup på ett visst drevpar och då vara överrepresenterad på en viss växel, en annan hojmodell kan ju ha dålig smörjning på en viss växel osv.

Enligt min erfarenhet, men jag är ingen guru på motorcyklar.

Last edited:
Jag har rasat några 1-3 växelpar under mina år. Men generellt sett så skulle jag säga 2an alla dagar i veckan.

den används "mer" men belastningen är lägre, du ligger ju inte och mosar på topp så länge eller ofta, 2:an hittar toppen oftare garanterat, kör man lite bana så är 2:an välanvänd.

friläget!
Där är det helt glappt :D

Kan någon slänga in en bild eller film på hur en MC låda ser ut innuti? Jag har aldrig sett en isärplockad..

Enligt min vetskap. JA! Rätta mig någon om jag har fel... Skulle vara en högst ovanlig modell antar jag i så fall?

Varför för de inte ett sånt förbaskat oväsen som rakskurna drev i en bil hade gjort?

Varför för de inte ett sånt förbaskat oväsen som rakskurna drev i en bil hade gjort?

Växellådsbuller är ett stort problem när nya hojmodeller ska typgodkännas.
I en bil märks det ju mycket mer eftersom stomljudsbuller där kan excitera hela kupén likt en resonanslåda.

*/ ?>
Nyheter
Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage