Vilken väg (ej autobahn) från Kiel till Harz?

  • Thread starter Raderad medlem 51742
  • Start date

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Jo, beror som sagt på platsen, men jag brukar alltid försöka boka hotell med säker parkering och det har alltid löst sig. Ibland har jag planerat alla boenden i förväg och ibland har jag bara bokat första och sista natten och sen bokat dag för dag via booking.com, beroende på var jag kör.

Några riktigt trevliga hotell som jag bodde på i Andalusien, där jag kunde parkera säkert:

Tack för tipsen. Ska försöka komma ihåg dem om jag åker till Andalusien i framtiden.

På min resa nu körde jag booking.com appen i mobilen och bokade dag för dag i princip. Var det ett trevligt ställe och hotellet var bra bad jag om fler nätter på plats. Kollade om hotellen hade parkering och försökte hitta de som hade det. Ibland hade de fullt på parkeringen så man fick ställa sig på gatan. Det var ofta något som man fick reda på i efterhand trots att man bett om parkering i samband med bokningen som ett specifikt önskemål. Löste sig bra i de flesta fallen ändå. Jag ställde sonika bilen på gatan och löste parkering hyfsat smidigt ändå. Med motorcykel hade jag nog velat ha lite säkrare besked om p-möjligheterna. Kanske se till att få bekräftelse om parkeringsmöjligheterna i samband med bokningarna.

En vän till mig körde Airbnb på sin semester och fick ihop det på ett bra sätt. Jag förberedde appen så att jag skulle kunnat boka där. Fast jag upptäckte att man ofta ville ha 3 nätters bokning minst och jag hade tänkt mig stanna ca 2 nätter på varje ställe. Ibland blev det bara en natt och ibland så många som fyra om det visade sig vara en bra bas att utgå från för att utforska en region. Jag ska dock testa Airbnb vid något tillfälle. Såg en del unika boenden man hade kunnat få tillgång till om man nu hade stannat ca 5 dagar på ett ställe. Där man haft bra tillgång till säker parkering etc.

Det enda som jag borde ha gjort annorlunda på resan var att bestämma mig för ett hemresedatum tidigt och bestämt en strategisk bra flygplats att undersöka parkering och flyg i god tid. I så fall hade bilen blivit kvar där nere så att jag hade kunnat fortsätta en roadtrip ytterligare någon kortweekend, vecka eller två i höst. Sedan kört hem den inför besiktningen som är i December. Det är inte värre än att jag tar ett flyg och hyr en bil. En hyrbil har sina fördelar de också. Man kan slappna av mer med vetskapen att den är försäkrad och om något händer mekaniskt kan man bara få bilen utbytt istället för att hitta en bra lokal verkstad som är pålitlig och kan bilarna i fråga. En hög självrisk är inte så mycket att orda om. Man slipper oroa sig för parkeringsskador av grövre format. Kom undan med en liten p-skada från ett dörruppslag på hela resan och det får jag nog vara tacksam för med tanke på vilka trafikmiljöer man framförde bilen och hur tighta parkeringsplatserna var emellanåt. Man slingade slant om parallell eller serieparkering. Det var som att välja mellan pest eller kolera.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Ibland hade de fullt på parkeringen så man fick ställa sig på gatan. Det var ofta något som man fick reda på i efterhand trots att man bett om parkering i samband med bokningen som ett specifikt önskemål. Löste sig bra i de flesta fallen ändå. Jag ställde sonika bilen på gatan och löste parkering hyfsat smidigt ändå. Med motorcykel hade jag nog velat ha lite säkrare besked om p-möjligheterna. Kanske se till att få bekräftelse om parkeringsmöjligheterna i samband med bokningarna.

En fördel med MC jämfört med bil är att den tar så mycket mindre plats i hotellets garage. Har hänt flera gånger att garaget varit fullt med bilar när jag kommit, men det har ändå alltid gått att få in hojen i något mindre utrymme där det inte får plats en bil.
 

Anca

Sporthojsnörd
Gick med
26 May 2013
Ort
Nacka
Hoj
Kawasaki Z1000SX -2019
Hur ser tyskarna på betalning med kontokort, funkar det bra eller är det kontanter som gäller? :confused:
Kontanter ska så klart med i alla fall, men mängden är ju direkt kopplad till om det är stört omöjligt att betala med kort eller om det är som i Sverige att man kan betala nästan överallt.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Hur ser tyskarna på betalning med kontokort, funkar det bra eller är det kontanter som gäller? :confused:
Kontanter ska så klart med i alla fall, men mängden är ju direkt kopplad till om det är stört omöjligt att betala med kort eller om det är som i Sverige att man kan betala nästan överallt.

Man måste ha kontanter men oftast fungerar det med kort. Kan vara jobbigt att hitta automater så jag ligger alltid lite före och plockar ut innan jag måste för att undvika besvär.

Sedan när det gäller tråkiga vägar så ser jag dessa som vägar till det trevliga. :)

När man alltid ska ha det bästa blir man bortskämd och då får man problem när det inte är så bra som man vill...

Det känns bättre att försöka se det som är bra istället för att irritera sig på det som kunde vara bättre... :)
 

Anca

Sporthojsnörd
Gick med
26 May 2013
Ort
Nacka
Hoj
Kawasaki Z1000SX -2019
Man måste ha kontanter men oftast fungerar det med kort. Kan vara jobbigt att hitta automater så jag ligger alltid lite före och plockar ut innan jag måste för att undvika besvär.

Sedan när det gäller tråkiga vägar så ser jag dessa som vägar till det trevliga. :)

När man alltid ska ha det bästa blir man bortskämd och då får man problem när det inte är så bra som man vill...

Det känns bättre att försöka se det som är bra istället för att irritera sig på det som kunde vara bättre... :)

Låter som en klok plan att ta ut när det finns möjlighet, men då behöver man i alla fall inte fylla fickorna redan i Sverige med varenda peng som beräknas gå åt under resan.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Låter som en klok plan att ta ut när det finns möjlighet, men då behöver man i alla fall inte fylla fickorna redan i Sverige med varenda peng som beräknas gå åt under resan.

Det är min erfarenhet, men jag har haft fel förr! :D

Vi har €20 och lite mynt men tänker inte ta ut något innan vi kommer till Tyskland... :)
 

Raderad medlem 51742

Guest
Hur ser tyskarna på betalning med kontokort, funkar det bra eller är det kontanter som gäller? :confused:
Kontanter ska så klart med i alla fall, men mängden är ju direkt kopplad till om det är stört omöjligt att betala med kort eller om det är som i Sverige att man kan betala nästan överallt.

Hade inga problem med kort, flera ställen tog till och med AmEx. Då skall det sägas att jag inte handlade på några allt för underliga ställen utan det var bensinstationer, restauranger, hotell och livsmedelsbutiker i småstäder och liknande. Tog själv enbart med mig 40 euro, så jag visste att jag skulle klara en tankning och ett mål mat om det skulle krisa.

Sen blir jag alltid förbryllad över att Tyskland, i likhet med många andra europeiska länder, inte har bensinstationer där man kan betala med kort vid pumpen. Kan väl inte enbart vara lönenivåerna för personal som spelar in.
 

Anca

Sporthojsnörd
Gick med
26 May 2013
Ort
Nacka
Hoj
Kawasaki Z1000SX -2019
Hade inga problem med kort, flera ställen tog till och med AmEx. Då skall det sägas att jag inte handlade på några allt för underliga ställen utan det var bensinstationer, restauranger, hotell och livsmedelsbutiker i småstäder och liknande. Tog själv enbart med mig 40 euro, så jag visste att jag skulle klara en tankning och ett mål mat om det skulle krisa.

Det låter ju bra, det är i första hand tankning av maskin och kropp som kortet kommer användas till. Och så hotellet förstås.
 

anze

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2009
Ort
Sundsvall.
Hoj
japp
Hade inga problem att använda kortet på nån av de resor jag gjort i europa, men fick ett nytt kort i våras, ett sk kontaktlöst kort eller vad det kallas, sånt som har en Wifi symbol på sig. Upptäckte då jag kom hem att jag blivit skimmad, inte använd kortet slarvigt och haft koll på det samt kollat alla automater jag använt det i efter skimmningsutrustning. 3000 som försvann innan jag spärrade det. Men både polis och bank trodde att det var den nya kontaktlösa som var boven, finns tydligen utrustning som gör att man kan läsa av kortet på avstånd, ca 1 meter pratade de om. Så om ni har såna kort så stäng av den funktionen, kan man göra i internetbanken.

Absolut inga problem att få tillbaka pengarna av banken och de kunde se att alla köp var gjorda utan pinkod så deras teori är att de läst av kortnr och sen fått signera på plats vid köp.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Jag brukar resa runt med så gott som inga kontanter på mig i storstäderna runt om i Europa. Tar ut lite fickpengar väl på plats. Runt 50- 150 Euro åt gången för att gardera mig. Ha som bytespengar om man är fler och delar på notor etc.

På min rundresa hade jag max 150 Euro på mig. När de sinnade tog jag ut nya. I huvudsak användes kort så gott som överallt utom till småköp som vatten, en espresso eller dylikt. Det var endast ett fåtal ställen där kort inte accepterades. Amex kan jag säga är ett värdelöst kort om man ska ha det som betalningsmedel i Italien. Hade det på booking.com som säkerhet vid bokningarna. När det var dags för betalning var det ofta så att man inte accepterade Amex. Jag hade ett par andra Visa och MasterCard eftersom jag känner till problematiken väl vid det här laget. I Antibes stod jag vid en bankomat. Framför mig hade jag ett par som inte förstod hur det fungerade. De fick text på franska när de satte in sitt kort. Jag erbjöd mig sätta in mitt bankkort och fick engelska direkt. Jag frågade dem vilket kort de hade. Amex svarade de. Jag färgade om de inte hade något annat kort. Det hade de inte. Kom från någon öststat och viftade med ett platinum kort. Jag sa att det är helt värdelöst med Amex. Fattar verkligen inte hur man kan komma på tanken att åka på en resa med det som enda kortet. Amex har några bra saker, acceptans är inte en av dem. Jag tror de måste börja se över sin affärsmodell för jag tror att folk kommer att säga upp korten om de fortsätter ta ut höga avgifter av handlarna samtidigt som de tar dyra årsavgifter från kunderna. Så mycket mervärde levererar de inte. Med det sagt har jag ett Amex. Jag ska nog se över nyttan med det för på min resa genom Europa på tre veckor var det verkligen helt värdelöst som betalningsmedel på såväl restauranger som hotell i framförallt Italien.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top