Vilken utgångspunkt ger roligaste fightern?

Kjelle69

Ny medlem
Gick med
5 May 2006
Ort
Koskullskulle
Hoj
Några skojiga hojar
Då tänker jag främst hanteringsmässigt och motormässigt, inte design.
Vilken hoj skall man välja att bygga ifrån om man vill ha en jävligt kul hanterbar hoj ?
 
Någonting med bra motor i. En motor med lite ork och kraft även på låga varv. Dvs 750cc och upp till 1000cc.
Sen skall den vara hanterbar vilket betyder att det optimala är att ha en sporthoj som grund. Sporthojar är också ganska lätta vilket är en stor fördel.

Går du efter dom kriterierna så har du det urvalet Atlas presenterade: ZX-9R, CBR900RR, YZF-R1, GSX-R750/1000.

Sen visst man kan bygga på många andra hojar också men dessa är det optimala valet enligt mig.
Mycket motor, bra chassi & låg vikt är ledorden.
 
Snygg ram skulle jag påstå är nåt av det viktigaste. Ska du inte byta tanken så se till att köpa en med snygg tank, d.v.s. gsxr -85-88(ja eller den första modellen) går bort både p.g.a. ram och tank.
 
Heisann :) før jeg begynte å bygge R1 så satt jeg opp en liste med kriterier:

Bra med dreiemoment: dvs fra 900 og opp
Lett å håndtere: dvs XX, 12R og Busa blir litt store

Så hadde jeg endel andre kriterier, skulle ikke være ram air hull i ramma og det skulle være USD (opp ned) gaffel. Så da endte jeg opp med R1. Neste gang du kommer til Harstad kan du få ta deg en prøvetur.

Et annet undervurdert alternativt er jo Suzuki tl1000 S eller R da får du verdens beste v-twin i ett lett og handterbart chassis.
 
Last edited:
Jag använde liknande kriterier som andra när jag valde utgångspunkt. Fördelen som jag kom fram till att använda en hyfsat ny sporthoj som objekt är att chassi, bromsar, ram och motor redan är top of the line så man behöver inte börja med att plöja ned 20 - 30 000:- på att fixa ny fjädring och trimma motorn.

Sen tittade jag mest på hur bakdelen såg ut eftersom jag visste att jag inte skulle ha möjlighet att byta den så jag valde en hoj med, enligt med, snygg originalhäck.

Nackdelen med en hyfsat ny sporthoj är naturligtvis försäkringen och i vissa fall även inköpspriset, i alla fall om du köper en i gott skick. Köp en med trasiga eller inga kåpor men som är i fint mekaniskt skick så kan du komma ned ganska rejält i pris.

Jag hade också bestämt mig för en R1:a men när min hoj dök upp så var det ett för bra erbjudande för att låta passera förbi.

//Eric
 
Kjelle69 skrev:
2180721 Då tänker jag främst hanteringsmässigt och motormässigt, inte design.
Vilken hoj skall man välja att bygga ifrån om man vill ha en jävligt kul hanterbar hoj ?


Du behöver inte ha en literhoj för att ha en kul fighter. Kawa 636 blir fin fin som fighter. Själv kör jag gsxr 400 fighter, kanske lite liten motormässigt men väger å andra sidan inte många kilon - :tummenupp

lycka till!
 
matte_mannen skrev:
2182217 Du behöver inte ha en literhoj för att ha en kul fighter.
Definitivt inte. Man kan ha riktigt roligt med mycket midre också.
Jag förkastar absolut inte dom mindre fighterserna byggda på hojar runt 600 cc.
Har själv provkört flertal roliga fighters i den klassen.

Men ifall man skall ha det optimala när det gäller prestanda och hanterbarhet så ligger 900-1000cc klassen bättre till.
 
matte_mannen skrev:
2182217 Du behöver inte ha en literhoj för att ha en kul fighter. Kawa 636 blir fin fin som fighter. Själv kör jag gsxr 400 fighter, kanske lite liten motormässigt men väger å andra sidan inte många kilon - :tummenupp

lycka till!

Håller med, med tanke på att just 636:an verkar populär hos stuntarna så kan den ju inte vara alltigenom dålig.

//Eric
 
DR-Zätare skrev:
2181184 Jag använde liknande kriterier som andra när jag valde utgångspunkt. Fördelen som jag kom fram till att använda en hyfsat ny sporthoj som objekt är att chassi, bromsar, ram och motor redan är top of the line så man behöver inte börja med att plöja ned 20 - 30 000:- på att fixa ny fjädring och trimma motorn.

Sen tittade jag mest på hur bakdelen såg ut eftersom jag visste att jag inte skulle ha möjlighet att byta den så jag valde en hoj med, enligt med, snygg originalhäck.

Nackdelen med en hyfsat ny sporthoj är naturligtvis försäkringen och i vissa fall även inköpspriset, i alla fall om du köper en i gott skick. Köp en med trasiga eller inga kåpor men som är i fint mekaniskt skick så kan du komma ned ganska rejält i pris.

Jag hade också bestämt mig för en R1:a men när min hoj dök upp så var det ett för bra erbjudande för att låta passera förbi.

//Eric

Fzr 1000.
138 hp på bakhjulet, endast luftburksmoddad och bestyckad.
BILLIG försäkring, 1400 spänn helår.
Bra chassi (för sin ålder, förstås...)
Bultad bakram, perfekt om du vill byta bakdel.
BILLIG i inköp.

Bara att sätta igång och bygga :tummenupp
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top