Vilken typ av kontaktlinser passar ...

PCG

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2006
Hoj
Fatboy
...för motorcykelåkning? Jag har läst på www.alltomlinser.se att endagslinser passar bäst för dem som är mycket aktiva och sportar flitigt, vad gäller vi motorcykelkörning? Är det någon som har bra erfarenhet av någon speciell typ av linser eller som rekommenderar något helt annat? Tacksam för snabbt svar...

MVH
/E

Jag tänker självklart mest på uttorkningsrisken...
:)

Köper linser på lensway.
Månadslinser.
Sportat, åkt mc, skidor, cross och allt annat man kan tänka sig göra med dom utan det minsta problem.

Har även haft i dom i ca 1 vecka i sträck nu utan större problem.
Och det är modellen man inte rekomenderas att sova med tror jag :va
Fast det är inga som helst problem.

Aja hur som helst så tror jag att linserna skulle torka ut när du använder
dom som välldigt liten.
Aldrig hänt mig eller någon jag känner.

Dags att sova nu (Linserna fortfarande i)

Använder endagarslinser. Har färgade månadslinser också men dem har jag för det mesta inte i när jag åker motocykel.
Har precis beställt gröna (har blå i vanliga fall) ska bli ntressant o se resultatet. :banana

Lensway är :tummenupp , levererar på 1 till 2 dagar. Yourlenses är billigare, men leveranstiden är något längre. :)

Last edited:
2fast4hjo skrev:
2078176 Använder endagarslinser. Har färgade månadslinser också men dem har jag för det mesta inte i när jag åker motocykel.
Har precis beställt gröna (har blå i vanliga fall) ska bli ntressant o se resultatet. :banana

Lensway är :tummenupp , levererar på 1 till 2 dagar. Yourlenses är billigare, men leveranstiden är något längre. :)

Måste bara fråga, vad tycker du om de färgade linserna? Jag köpte ett par ljusare bruna bara för att prova..men när jag befinner mig i mörkare rum (läs puben :hihi )..dvs så att pupillerna vidgar sig (större än pupillhålet på själva linsen) så ser man ju färgen i sitt synfält. Skitläbbigt. Händer detta dig?

Jag har förövrigt månadslinser och de funkar bra. Fast jag tar ut dem varje natt..annars torkar mina ögon ur skallen på mig.

Nursey skrev:
2078637 Måste bara fråga, vad tycker du om de färgade linserna? Jag köpte ett par ljusare bruna bara för att prova..men när jag befinner mig i mörkare rum (läs puben :hihi )..dvs så att pupillerna vidgar sig (större än pupillhålet på själva linsen) så ser man ju färgen i sitt synfält. Skitläbbigt. Händer detta dig?

Jag har förövrigt månadslinser och de funkar bra. Fast jag tar ut dem varje natt..annars torkar mina ögon ur skallen på mig.

Inget jag har lagt märke till, *detta måste dock testas mer ingående* :hihi

Normal ögonfärg hos mig är ljusblå och använder därför färgade linser som förstärker en naturligt ljus ögonfärg. I det märket jag använder finns inte brun, :( har dock provat ljusbrun (hazel) av andra märken men det blev inget snyggt då den passar bäst om man har mörkare ögon.

För övrigt supernöjd med färgade linser, royal blue är grymt läcker. :yoparty
Sova med linser försöker jag undvika, drömmer så mycket konstiga drömmar av det

www.yourlenses.se
www.lensway.se

Bifogat

• color_focus_sof.jpg
    color_focus_sof.jpg
    7.7 KB · Visningar: 202
  • color_fresh_c.jpg
    color_fresh_c.jpg
    14.3 KB · Visningar: 198
Last edited:
2fast4hjo skrev:
2078687 Inget jag har lagt märke till, *detta måste dock testas mer ingående* :hihi
]
Prova o se vad du tycker, jag blir helnipprig av det o måste ta ut dem direCkT :3freak..köpte ett par som var ljusbruna med guldstrimmor i..effekten på mörkbruna ögon är magisk..men jag kan inte använda dom för det känns så läbbigt :(

Jag har månadslinser, har testat ungefär 8 olika par linser men inget fungerar riktigt. Blir så less, hatar mina ögon :4skrika

Nu har jag som sagt månadslinser och de fungerar okej, kan uppleva torrhet vid 18-snåret om jag satt i dom runt 07.00.

Vi ska inte ens tala efter en blöt kväll på krogen, där runt 04.00 ungefär. :3freak

när vi ändå är inne på ämnet linser.

hur längre använder ni era linser? jag har månadslinser,tar dock ur dom varje kväll annars så tar det flera timmar innnan min syn är vad den borde vara.
Men det paret som nu sitter i mina ögon har jag använt i drygt 2 månader.

så hur längre använder ni era utan problem?

och vad är det som gör att den t.ex bara ska hålla i en månad?

Stefanp skrev:
2079059 när vi ändå är inne på ämnet linser.

hur längre använder ni era linser? jag har månadslinser,tar dock ur dom varje kväll annars så tar det flera timmar innnan min syn är vad den borde vara.
Men det paret som nu sitter i mina ögon har jag använt i drygt 2 månader.

så hur längre använder ni era utan problem?

och vad är det som gör att den t.ex bara ska hålla i en månad?

Fråga din optiker. En del är väldigt kunniga och talar om varför man inte bör ha linserna längre. Det heter ju månadslinser utav en anledning..
Det beror ju lite på hur rädd man är om ögonen också.
Numera kör jag med endagslinser. Dyrare men skönt o slippa alla vätskor och allt jobb.

jo det heter ju månadsliner av en anledning, men jag vill minnas att det fanns en artikel om linser i aftonblader för ett par månader sen att endagslinser och månadslinser är samma sak, och att man därför kan använda t.ex endagslinser flera gånger.
nu var det ju inte vad det handlade om iofs..

Bikerbitch skrev:
Numera kör jag med endagslinser. Dyrare men skönt o slippa alla vätskor och allt jobb.

Det där har jag inte förstått riktigt. Allt jobb :confused:
Det är ju nästan precis lika mycket/lite jobb med månadslinser, du öppnar din förpackning endagslinser och sätter i dom.
Det blir ju lika slaskigt som med månadslinser, enda skillnaden är att du skruvar upp två lock och tar ut linserna ur.

Visst sen ska man egentligen "tvätta" sina månadslinser (gnugga dom i vätska) etc, men det lyckas jag aldrig göra fast det funkar fint ändå.

Jag skulle nog också vilja ha endagslinser om jag kunde, så jag försöker inte försvara månadslinser eller så.

Men att ha som argument att endagslinser är det mindre jobb med håller inte riktigt :)

Så vitt jag har förstått så är endagslinser förbrukade efter en (eller ett par dagar) för att dom då har tappat sin förmåga att transportera fukt.
Samma sak händer med månadslinserna efter ungefär en månad.
Har någon av er linsbärare upptäckt att dom färgade linserna går sönder väldigt lätt???

Jag har själv perfekt syn, trots min höga ålder, men min sambo har använt linser i 20 års tid, nu har hon tröttnat och laseropererade ögonen i våras.
Det är dom bäst använda 20000:- hon någonsin har slantat upp, det motsvarar ungefär tre års linsgrejor och glasögon för henne (hon måste ha båda och det duger inte med fula glasögon eftersom hon ibland måste ha dom dagtid i jobbet).

Hon är skitnöjd, hennes syster opererade sig strax efteråt, när hon hörde hur bra det blev, och nu har det utlöst en lavin av laseroperationer i bekantskapskretsen, på deras arbetsplatser och bland släktingar.
Ingen av dom som har opererat sig har haft några problem (inte ens dom små olägenheter dom borde uppleva direkt efteråt, som ljuskänslighet eller corona)

Är laseroperation en möjlighet för dig, så rekomenderar jag det!
(grundat på deras rekomendationer)

Stefanp skrev:
2079311 jo det heter ju månadsliner av en anledning, men jag vill minnas att det fanns en artikel om linser i aftonblader för ett par månader sen att endagslinser och månadslinser är samma sak, och att man därför kan använda t.ex endagslinser flera gånger.
nu var det ju inte vad det handlade om iofs..

Jag har bytt från månadslinser till dagslinser av den anledningen att mina månadslinser funkade bara i ca två veckor, med gradvis försämrad syn trots idogt rengörande (gnugga dem i vätska etc).
Nu kör jag endagslinser, men jag fuskar och har dem två-tre dagar. Tar ut dem på natten, förvarar dem i vätska som månadslinser.

Antar att mina ögon är känsliga och därför inte gillar månadslinser, varför dagslinser är ett bättre alternativ för mig. Jag tror också att dagslinser och månadslinser mer eller mindre är samma sak.

Har inte märkt nån skillnad på mc-åkning vilken typ av linser jag har, det hela är nog ganska individuellt vilken typ som passar bäst.

jag skulle gärna operera mina ögon om det inte vore så dyrt, visst det är en kostnad som man sparar in på ett par åt,jobbet betalar glasögon åt mig så där kommer jag ju undan lite, linser får jag dock betala själv ,och det är inte helt gratis halvblind som man är.

så pengarna det skulle kosta att operera ögon skulle jag nog spara in på några år,, men men ska ju ut med dom på en gång när man ska göra operationen , och NEJ , jag säljer inte hojen för att få råd,

Jag har Acuvue Toric, 2veckorslinser som man tar ur på natten.
Funkar fint att göra det mesta i. Men jag blir lätt torr i ögonen när jag är trött.
Kör hellre med linser än glasögon.

Dock funkar det bäst med visiret nere, annars blir linserna lätt torra tycker jag...

Jonathan skrev:
2079044

Nu har jag som sagt månadslinser och de fungerar okej, kan uppleva torrhet vid 18-snåret om jag satt i dom runt 07.00.

Vi ska inte ens tala efter en blöt kväll på krogen, där runt 04.00 ungefär. :3freak
Då är det nästan så du får hyvla ur dem ur ögonen va?
känner igen det där...

TinaTjejen skrev:
2082243 Jag har Acuvue Toric, 2veckorslinser som man tar ur på natten.
Funkar fint att göra det mesta i. Men jag blir lätt torr i ögonen när jag är trött.
Kör hellre med linser än glasögon.

Dock funkar det bäst med visiret nere, annars blir linserna lätt torra tycker jag...

Då är det nästan så du får hyvla ur dem ur ögonen va?
känner igen det där...

Minst, ibland sitter dom så hårt att det blir ett ploppande ljud när man tar ut dom. När dom väl är ute så känns det bättre än en orgasm fan :hihi

Jonathan skrev:
2081859 Det där har jag inte förstått riktigt. Allt jobb :confused:
Det är ju nästan precis lika mycket/lite jobb med månadslinser, du öppnar din förpackning endagslinser och sätter i dom.
Det blir ju lika slaskigt som med månadslinser, enda skillnaden är att du skruvar upp två lock och tar ut linserna ur.
Visst sen ska man egentligen "tvätta" sina månadslinser (gnugga dom i vätska) etc, men det lyckas jag aldrig göra fast det funkar fint ändå.
Jag skulle nog också vilja ha endagslinser om jag kunde, så jag försöker inte försvara månadslinser eller så.
Men att ha som argument att endagslinser är det mindre jobb med håller inte riktigt :)

Som du skriver, du gnuggar ju inte dina månadslinser och det gjorde jag. Om jag inte minns fel både innan man satte in dem och efter man tagit ut dem.
Mer jobb och därför kör jag på endagslinser istället :banana

Bikerbitch skrev:
2082453 Som du skriver, du gnuggar ju inte dina månadslinser och det gjorde jag. Om jag inte minns fel både innan man satte in dem och efter man tagit ut dem.
Mer jobb och därför kör jag på endagslinser istället :banana

Nää, men egentligen ska även jag göra det på mina. Men det funkar bra ändå, hittills :hihi

Jonathan skrev:
2086146 Nää, men egentligen ska även jag göra det på mina. Men det funkar bra ändå, hittills :hihi

Jag har månadslinser men en lösning som heter NO RUB så man behöver inte gnugga alls..skitskönt. Bara släng i dem i förpackningen på kvällen o plocka upp på morgonen. No fuss!

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT