Vilken typ av förgasare?

svensken

GSX 1230 & XLV 600 ÄGARE
Gick med
28 Nov 2004
Hoj
GSX 1100 EF 84-85, African Twin -95, Transalp 600xlv -89
Jag har en liten fundering över hur jag ska göra!

Har nu borrat cylinder till 1197cc med komp omkring 12-13, steg1 portat toppen, r-vippor, hårdare fjädrar och modify-kammar. till detta har jag just nu 4-1-system(v&h megaphone), KN-enkelfilter och dynojetkit(kanske någon kan ge en liten vink om vilket storlek på bestyckningen jag bör använda?).

Funderingen gäller MÅSTE jag använda, tex Mikuni RS flatslide eller är det bara att föredra?

Mina orginalare är av typ cv36:or och jag är inte ute efter att ha en "supergathoj", utan jag vill kunna använda hojen till vardags, köra touring och leka lite ibland.
Behovet av "supersnabb" gasrespons är inte heller något superviktigt!

Jag söker nu seriösa svar och inte en massa "förståsigpåare" som tycker att detta verkar löjligt eller något i den stilen! :rolleyes:

Så frågan består av FUNKAR det att använda orginalförgasarna.....,tillsvidare? :confused:

Tacksam för svar i en liten förgasarutredning! :banana

Flytta frågan till Katana/GSX1100-tråden så når du rätt målgrupp !
Du har ett trevligt recept där, jag körde själv 1198cc men med 10,5:1 i några år. Du torde få en jämrans rapp moppe !
Håll koll på smällande i startmotorkopplingen bara...
Med tanke på gåfortbitarna du stoppat i den redan skulle jag jaga RS36-38:or. Börja med 130-munstycken och kolla stiften.
Visst går det med CV, men varför sänka ribban nu ???

Last edited:
Du har ju fixat den svåra biten. Att sluta nu är som att åka vasaloppet och bryta i Eldris, inte för att man har tröttnat utan för att det duger så.

Ett uppsättning riktiga 36or skulle ju vara kronan på verket.

Visst går det ändå. Prova ett tag med orginal, så kommer du att märka skillnaden mer när du väl gör det :yoparty

CV36'or kan supporta upp till ca 150 hästar i en gsxr 1200cc motor med väldigt bra topplock. GSX med 6mm längre slag bör kunna orka lite till.

kanon, tackar! :tummenupp

fina å seriösa svar, det gillar jag! :Bugar

Då kommer jag att köra med mina CV36:or denna säsong, så får det bli lite mera :tomten godis till nästa säsong.

Å sen en annan liten fråga :rodnar , var hittar jag "Katana/GSX1100-tråden" ?

Har sedan för avsikt att klämma dit oiling kit http://www.gszone.biz/oil.html , är det nått att ha eller bör man ha det och kanske en annan utväxling på olje pumpen?

Kollade in på Biker66:s sida, kul läsning å fin sida. Men jag fick inte riktigt kläm på det där med kamvinkelinställningen, hur man ska gå till väga? kolv uppe nere fram å tillbaka, osv.... kanske finns det en svensk instruktion på det hela :rodnar ?
Likaså på det där finurliga tändstiftverktyget för ovan nämnda arbete.

,,,,,,,,,,,.........-------- :squid

Det skadar inte med toppsmörjning. Då du borrat har du säkert bytt cylinderfotspackningen till en av koppar och därmed eliminerat den värsta faran: fibervarianten kan lösas upp och sätta igen kanalerna, vaya con dios för toppen och kammarna...
Men varför inte vara på den säkra sidan?

Hi-flo oljepumpsdrev finns också att få från gszone eller Motospeed, alternativt om du har dreven från en GSX750 liggandes hemma ;)
Samma sak där, GSX:erna har rullat i över tjugo år, de fungerar, men varför inte förbättra oddsen när man kan ?

Katana/GSX-tråden

Övriga frågor: bara att PM:a eller maila !!
Hojta till om du ska beställa från Gszone, jag kanske vill sambeställa och spara lite fraktkostnader :tummenupp

Last edited:
..tackar för svaren och får väl anse mig nöjd med svaren! :klappar

å tackar för länken till kantana/gsx-tråden :banana !

jag återkommer säkert...., men då rejsar jag in på den ovan nämnda tråden...

... :hej då, så länge.......
......wrooomm :squid

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form