Vilken turbo till gsxr 1000?

Holset

K3 Turbo
Gick med
23 Oct 2006
Hoj
gsxr 1000
Jag har Mc-xpress kittad gsxr1000 -03 med S1BG-L och nu måste jag har mera hk. Önskas att ha cirka 300hk med max 0.8bar.Vilken turbo ska jag ha?

TD04-19t eller TD05-20g eller vad?

Holset skrev:
2564006 Jag har Mc-xpress kittad gsxr1000 -03 med S1BG-L och nu måste jag har mera hk. Önskas att ha cirka 300hk med max 0.8bar.Vilken turbo ska jag ha?

TD04-19t eller TD05-20g eller vad?
Borde inte marklund va den som kan svara på det bäst,då det ändå gäller ett av hans framtagna kit?
Eller har du redan fått samma svar av honom som av patrik?:va

S1BG-L är för liten och nu hoj har i mellanregister så mycket vrid att det hoppar up från 6000 första 4 växlar. Jag ska förlänga swing och tror att med större turbo skulle mellanregister vara mera körbart eller hur?
Med nuvarande turbo effekt ökar inte efter 8500 varv och det skulle vara annorlunda med större turbo också. Därfför jag undar att hur stor skulle det vara..

Du borde prata med Christer Johansson på NLR och få en specialare, K26/K27 hybrid. Iofs klarar den snurran uppemot 500 kusar med leverar vrid/effekt i stil med en STOR sugmotor. Man behöver ju inte krama ur allt. Lucka på NCRacing kanske även han kan ge förslag. Ett 19T är annars det jag själv skulle föredra framför ett K24 från en S60R. Lite väl mycket mellanvrid i K24'an, iofs god för 350 hk och 19T på ca 330 men 19T har lite snällare karaktäristik.

andersbrink skrev:
2564391 Lite väl mycket mellanvrid i K24'an, iofs god för 350 hk och .

Den har väl gjort sig lite känd bland hojbyggare för att vara en vxl-låds knäckare (3,4)
Dessutom säger dom som kör med den att den "bottnar" för fort (för litet ag-hus.?)

19T är min melodi, låter dig varva "friare" på fulltskaft

Neee nu har ni allt blandat ihop begreppen

K24 volvo spec har ca 30 % större avgasturbin än 16- 19 T aggregaten

Kompressorn är dessutom större än 19T så K24 blir betydligt snällare i mellan registret än mitsubishin , dessutom väldigt varv villig i karaktären

Sen att dom har sämre lagerhus och är känsliga på oljereturen är ju en annan sak

andersson turbo skrev:
2564777 Neee nu har ni allt blandat ihop begreppen

K24 volvo spec har ca 30 % större avgasturbin än 16- 19 T aggregaten

Kompressorn är dessutom större än 19T så K24 blir betydligt snällare i mellan registret än mitsubishin , dessutom väldigt varv villig i karaktären

Sen att dom har sämre lagerhus och är känsliga på oljereturen är ju en annan sak

Tackar för den infon...

andersson turbo skrev:
2564777 K24 volvo spec har ca 30 % större avgasturbin än 16- 19 T aggregaten

Jag skulle även vilja se den med ett ännu större avgashus då den tappar rätt rejält efter 9k men låg och mellanregister kommer väldigt linjärt och förutsägbart. Så du menar att K24'an är snällare än 19T även på låg och mellan?

andersbrink skrev:
2564845 Jag skulle även vilja se den med ett ännu större avgashus då den tappar rätt rejält efter 9k men låg och mellanregister kommer väldigt linjärt och förutsägbart. Så du menar att K24'an är snällare än 19T även på låg och mellan?

Japp, sugmotorkaraktär

På Busan varvar den rakt in i regulatorn tveklöst

Mitsusnurran ger mellanregister peakar som gör det meningslöst att hålla ut på varvet ( bara peta i nästa växel)

Tappar du efter 9000 med k24an så är det nått annat galet

andersson turbo skrev:
2564936 Japp, sugmotorkaraktär

På Busan varvar den rakt in i regulatorn tveklöst

Mitsusnurran ger mellanregister peakar som gör det meningslöst att hålla ut på varvet ( bara peta i nästa växel)

Tappar du efter 9000 med k24an så är det nått annat galet

Nu har jag dubbla bud om vad jag skall bygga med........:mad:

Vill ha mos i mellan och monstertopp, lågvarv skiter jag i (kör aldrig där, skall bygga med volvofläns (R,N) 19T (Vill ha) eller S60R KKK24....??????

Vad ska en gasglad gosse som jag ha då, Garret GT32 ellor??

Fan, nu fick jag griller i huvet...
Ska åka till Richard Gustavsson (RG Engeneeing) i veckan och höra vad han säger..

Be Back

Last edited:
andersson turbo skrev:
2564936Tappar du efter 9000 med k24an så är det nått annat galet

...eller kan det vara så att jag nyttjar K24'an fullt ut med 1371'an. Ska väl till Lucka och bänka var det lider. Att få 283 km/h på 402 med en ladugårdsvägg (B12'an) kräfver väl sina modiga hästar.

Så tänker ni att 19T skulle vara bra eller måste det vara större? Mål är 300hk med max 0.8bar och compression är 10:1.

Nu pratade jag med Erik och det ska bli 16T och vi ska sänka compression med tjokkare packningen (kanske spacer också) till 9:1 så kan man ladda 1.0bar och det borde göra 300-320hk från bakhjul. Vi ska se senare på våren att hurdant det är att köra.

Nu är hoj färdigt. Det är med Mitsubishi TD04-16T. MC-Xpress monterade och dynotestade det. med 0,7bar 262hk och 0,9bar 295hk/ 234nm från hjul.
Nu går det kanon bra.

Coolt att du fick ut så pass mkt effekt ändå:tummenupp då har man ju en liten rikt linje att gå efter. Åker R1 med 8,1:1 i komp, Mitsu 18T snurra och ska ladda lite över 1 bar....om gejorna vill vara med på det:yoparty

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025